عکس پنیر ریکوتا خانگی(لاکتیکی)
با دستور پاپیون فرق داره، هم مواد و هم مراحل ساده تری داره
#ریکوتا
#لاکتیکی
#کوئسو_فرسکو
#سالاتا
...
مواد لازم

پنیر ریکوتا خانگی(لاکتیکی)

۲
مواد اصلی
شیر (پرچرب)
۲ لیتر
آبلیمو
یک سوم پیمانه
نمک (اختیاری)
یک چهارم قاشق چای خوری
کلمات کلیدی

پنیر ریکوتا خانگی(لاکتیکی)

پنیر لبنیات پنیر ریکوتا پنیر خانگی پنیر لاکتیکی
طرز تهیه

پنیر ریکوتا خانگی(لاکتیکی)

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
شیر را داخل قابلمه چهار لیتری بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید. اجازه دهید به تدریج گرم شود تا به تدریج به حرارت ۲۰۰ درجه فارنهایت (۹۳ درجه سانتی گراد) برسد، دمای شیر را با دماسنج آشپزی کنترل کنید. سپس شیر کف آلود خواهد شد و شروع به بخار کردن کند؛ آن را از روی حرارت بردارید تا شروع به جوشیدن کند.
۲
آب لیمو یا سرکه (جایگزین آبلیمو، یک سوم پیمانه) و نمک را در آن بریزید. به آرامی بهم بزنید تا ترکیب شود.
۳
بگذارید قابلمه شیر برای ۱۰ دقیقه بدون تکان خوردن کناری بماند. بعد از این مدت، شیر باید به صورت قطعاتی از دلمه‌های سفید شیر و آب پنیر زرد رنگ جدا شود، قاشق کفگیر را توی مخلوط تاب بدهید تا همه چیز را چک کنید. اگر همچنان مقدار زیادی شیر جدا نشده وجود دارد، یک قاشق غذاخوری دیگر آب لیمو یا سرکه اضافه کنید و برای چند دقیقه بیشتر منتظر بمانید.
۴
یک آبکش را روی یک کاسه بگذارید و دو لایه پارچه تنظیف یا کیسه پنیر را هم در آن بگذارید. دلمه‌های بزرگ پنیر را با قاشق از داخل قابلمه بردارید و به آبکش انتقال دهید تا آب آنها جدا شود. دلمه‌های باقیمانده در قابلمه را توی آبکش بریزید (دلمه‌های بزرگ را ابتدا بردارید که از پاشیدن مواد جلوگیری می‌کند).
۵
بسته به اینکه می‌خواهید چقدر مرطوب یا خشک شود به مدت ۱۰ تا ۶۰ دقیقه بگذارید آب ریکوتا خارج شود. اگر ریکوتا خیلی خشک شود، می‌توانید قبل از ذخیره کردن آن مقداری آب پنیر روی آن بریزید.
۶
ریکوتا تازه را می‌توان همان موقع استفاده کرد یا در یک ظرف دردار در یخچال به مدت یک هفته نگه داشت.
سایر نکات

پنیر ریکوتا خانگی(لاکتیکی)

حتما مطالعه کنید
اگر چه شیر مطلوب ما برای درست کردن پنیر ریکوتا، شیر کامل است اما می‌توان از شیر ۲% چربی هم استفاده کرد اگر چه به این صورت شیر کمتر حالت خامه‌ای و غنی خواهد داشت. از شیر بدون چربی اجتناب کنید چون پنیر از آب پنیر به راحتی جدا نخواهد شد.
شیر پاستوریزه برای درست کردن پنیر ریکوتا عالی است اما از شیر فرادما اجتناب کنید چون این فرایند ساختار پروتئین شیر را تغییر می‌دهد که از جدا کردن آن جلوگیری می‌کند.
اگر می‌خواهید یک پنیر ریکوتا مزرعه (پنیر ریکوتا سالاتا) از این ریکوتا درست کنید، پنیر را در یک کیسه بپیچید و آن را در زیر یک ظرف سنگین یک شب تا صبح در یخچال بگذارید تا آب آن به طور کاملا خارج شده و یکدست شود.
از آب پنیر باقیمانده می‌توان در دستورات نانوایی، ریختن درون اسموتی برای افزایش مصرف پروتئین یا نوشیدن آن همراه با یخ استفاده کرد.
 این آب پنیر یا وی را می‌توانید در اقلام غذایی زیادی استفاده کنید در واقع به جای آب در نان یا خمیر پیتزا استفاده کنید. همچنین می‌توانید چند قاشق از آب پنیر را برای شروع سریع فرایند تجزیه لاکتوز به هنگام استفاده از آن در چیزهایی مانند کلم ترشی استفاده کنید.
من نوع مرطوب‌تر را دسوت داریم که این نوع پنیر ریکوتا برای چیزهایی مثل پیتزا و نمونه خشک‌تر ریکوتا برای کانولی و دسرهای دیگر بهتر است. اگر پنیر ریکوتا آب گرفته را در پارچه تنظیف بگذارید و در زیر یک بشقاب سنگین بگذارید و یک شب تا صبح در یخچال بگذارید می‌توانید پنیر ساده ریکوتا سالاتا، پنیر لاکتیکی، پنیر ترکی، کوئسو فرسکو یا پنیرهای روستایی دیگر بسازید.
منبع:redmag. ir
نظرات دستور پخت

پنیر ریکوتا خانگی(لاکتیکی)