سوتلاچ

۳۲۹ لایک
۶ نظر
سوتلاچ یکی از دسر‌های محبوب و مشهور کشور ترکیه‌ است و ظاهرا پیشینه آن به زمان امپراطوری عثمانی برمی‌گردد. سوتلاچ در زبان ترکی به معنای برنج له شده و نرم است و در واقع شیربرنج ترکی است. سوتلاچ که تا حدود زیادی شبیه شیربرنج ایرانی است در گذشته یک غذای شفابخش بوده است. روایت است که در زمان‌های قدیم وقتی یک اشراف‌زاده عثمانی از دلپیچه و درد معده به خودش می‌پیچیده برای درمان او سوتلو آش (Sütlü aş) یا همان سوتلاچ (Sütlaç) تجویز می‌کردند. اگر چه گفته می‌شود ریشه اصلی این دسر به آسیای میانه برمی‌گردد و از طریق کاروان‌هایی که از جاده ابریشم عبور می‌کردند به ترکیه رسیده است.
ردپای این دسر در ایتالیا و کشور‌های اروپای شرقی هم دیده شده است.
قسمت روی دسر سوتلاچ باید کاراملی شود و همین مسئله آن را شبیه دسر کرم بروله فرانسوی کرده است.
.
.

مواد لازم برای سوتلاچ:
برنج: ۳ ق.غ
آب: یک و نیم پیمانه
شیر: ۱ لیتر
شکر: ۲/۳ پیمانه
عصاره وانیل: (اگر اسانس باشه: ۱/۲ ق.چ و اگه پودری شکری باشه: ۱ بسته)
نشاسته (ذرت یا گل): یک و نیم تا دو قاشق غذاخوری سر پر
خامه صبحانه: ۱ قاشق غذاخوری (دلخواه)
.
.
طرز تهیه:
ابتدا برنج را که از چند ساعت قبل، خیس کردید داخل قابلمه بریزید و به آن آب اضافه کنید و هم بزنید تا کم کم برنج نرم شود .حدود ۲۰ الی ۳۰ دقیقه زمان می برد تا برنج کاملا نرم شود و آب برنج کشیده شود؛ سپس شیر را اضافه کنید.
بعد از شیر، شکر را اضافه کنید و هم بزنید سپس وانیل را بریزید و در ادامه نشاسته ذرت را داخل یک کاسه ریخته و به آن ۱/۳ پیمانه آب اضافه کنید و هم بزنید تا نشاسته کاملا حل شود. سپس نشاسته را نیز به مواد فوق اضافه کنید و هم بزنید. باید به مدت ۱۵ دقیقه مواد بجوشد.
وقتی مواد به غلظت مناسب رسید آن را داخل کاسه هایی که مناسب فر هستند قرار بدهید. در در رسپی اصلی از کاسه‌های سفالی که قابلیت قرار گرفتن در فر دارند استفاده می شود ولی شما می توانید از هر کاسه‌ی مناسب دیگری استفاده کنید. حالا کاسه ها را داخل سینی فر قرار دهید و داخل سینی فر آب جوش ریخته به طوری که کاسه ها تا نیمه داخل آب جوش باشند سپس داخل فر از قبل گرم شده، روی حالت گریل در دمای ۲۵۰ الی ۲۶۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا روی سوتلاچ قهوه ای رنگ شود. سپس تزئین کرده و نوش جان کنید.
.
.پ.ن:
تقریبا همون شیر برنج خودمونه ولی یه کمی قرتی طور😉
.
.
.

#سوتلاچ #دسر #دسر_سوتلاچ #دسر_ترکیه_ای

نظرات

🥰🥰🥰🥰
🙏🏻🙏🏻🌷😉
🙏🏻🙏🏻🌷
مشاهده سایر نظرات