۲۰ سوپ نمره ۲۰ برای کدبانو های آرتیست - بخش اول
۲۰ سوپ نمره ۲۰ برای کدبانو های آرتیست - بخش اول

خیلی از افراد عادت دارند روزه شان را با سوپ یا آش باز کنند حالا خیلی فرق نمی کند نوع آن چی باشد فقط یک ترکیب آبکی برایشان کافی است . از آنجا که سوپ ترکیبی سبک تر و آبکی تر از آش است و امسال ماه رمضان هم همچنان در تابستان با روزهای بلند و شب های کوتاه قرار داریم، که قرار است با فاصله کمی بعد از افطار شام هم بخوریم ،پیشنهاد می کنیم به جای آش سوپ بخورید.

۱) سوپ دال عدس

قابلمه مناسبي آماده كنيد، كره را در آن بريزيد و روي شعله اجاق گاز قرار دهيد تا آب شود. سپس به نوبت 1 عددپيازخرد شده ،3 ساقه كرفس خرد شده ، 2 عدد هويج خرد شده و 4 حبه سيرخرد شده را به 2 قاشق سوپ خوری كره اضافه كنيد و تفت دهيد. تفت دادن سبزيجات را تا زماني ادامه دهيد كه نرم شوند.2 عدد قرص‌ عصاره را هم در آب‌جوش حل كنيد و كناري بگذاريد. ادويه‌ها شامل 1 قاشق چایخوری زيره،نوک قاشق چای خوری فلفل، کمی پودر گشنيز و كاري را به سبزيجات تفت داده‌شده اضافه كنيد و هم بزنيد و چند دقيقه هم حرارت دهيد تا سبزيجات طعم‌دار شود.500 گرم گوجه فرنگي‌ خردشده را همراه با مخلوط قرص عصاره و آب جوش به مواد اضافه كنيد. حالا فقط نوبت به پختن دال عدس مي‌رسد.2 پیمانه دال عدس را به بقيه مواد بيفزاييد. در قابلمه را بگذاريد و صبر كنيد تا عدس‌ پخته و جا بيفتد.اگر بافت سوپ را به صورت يكنواخت دوست داريد، بعد از اينكه همه مواد سوپ پخت، قابلمه را كناري بگذاريد تا از حرارت بيفتد، سپس در دستگاه غذاساز يا مخلوط‌كن بريزيد تا سوپ بافتي صاف و يكنواخت پيدا كند. سپس دوباره سوپ را به قابلمه برگردانيد و حرارت دهيد. در پايان سوپ را در كاسه بريزيد و روي آن را با مقداري گندم‌بوداده، خامه و پيازچه تزئين كنيد.

۲) سوپ جو  با سس سفید

2 پیمانه بلغورجو را با مقدار مناسبی آب‌جوش روی حرارت بگذارید تا بپزد. 2 عدد هویج متوسط را پوست گرفته و درشت رنده کنید. آن را به همراه 1 پیمانه قارچ ورقه‌ای خردشده به بلغور پخته بیفزایید. وقتی مواد پختند، سس سفید را آماده کنید. 3 قاشق سوپخوری آرد را با کمی شیر حل کنید. حدود 1 پیمانه شیر به آن بیفزایید و روی حرارت بگذارید تا آرام آرام بجوشد. دائم هم بزنید تا یکنواخت و غلیظ شود. وقتی سس کمی غلیظ شد، آن را از روی حرارت بردارید. 25 گرم کره، کمی نمک و فلفل سیاه به سس بیفزایید. سس آماده را به سوپ اضافه و خوب مخلوط کنید. کمی صبر کنید تا سوپ با سس هم مدتی بجوشد. سوپ آماده را با کمی برگ جعفری خردشده و آب‌لیمو سرو کنید.

۳) سوپ ذرت و کاری تایلندی‌

1 پیمانه پیاز خردشده را در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت تفت دهید. وقتی پیاز سبک شد، 1 قاشق چایخوری پودرسیر یا دو حبه سیر له شده را به همراه 2 پیمانه دانه ذرت به آن اضافه کنید. 1 عدد فلفل‌دلمه‌ای قرمز را خلالی خرد کنید و به مواد دیگر بیفزایید. 4 پیمانه شیر نارگیل و

۴) سوپ سبز نخود و نعنا

1 عدد پیاز متوسط را خرد کنید و به همراه 2 قاشق سوپخوری روغن زیتون روی حرارت تفت دهید. 2 عدد تره‌فرنگی را هم خرد کنید و به پیاز بیفزایید و هم بزنید. 700 گرم نخود را هم افزوده و بعد از پودر کردن 2 عدد قرص عصاره سبزیجات به قابلمه،‌ 5/3 پیمانه آب هم بیفزایید و در قابلمه را بگذارید تا سبزیجات خوب بپزند. 4/1 پیمانه برگ نعنا را هم با کمی فلفل به سوپ اضافه کنید. بعد ازپخت کامل نخود‌ها، سوپ را در مخلوط‌کن بریزید و پوره کنید. برای سرو روی آن را با تکه‌های نان برشته تزیین کنید.

۵) سوپ مرغ و نودل

2 ساقه کرفس را حلقه‌حلقه خرد کنید. 2 عدد هویج را هم ورقه‌ای ببرید. در قابلمه‌ای 1 قاشق سوپخوری کره بریزید و روی حرارت قرار دهید. کرفس و هویج را در کره آب شده تفت دهید. 1 تکه سینه‌مرغ را هم نگینی درشت خرد کنید و به قابلمه بیفزایید. 4 پیمانه آب مرغ را هم بیفزایید و در ظرف را ببندید. بعد از پخت کامل مواد، یک بسته نودل به سوپ اضافه کنید و حدود 8 دقیقه صبر کنید تا سوپ جا بیفتد. برای سرو کمی نمک و نصف قاشق چایخوری فلفل سیاه به همراه 2 قاشق سوپخوری جعفری خرد شده به سوپ بیفزایید.

۶) سوپ گوجه تنوری با طعم ریحان

2 کیلو گوجه‌فرنگی را بشویید و درشت خرد کنید. 2 عدد پیاز را هم درشت خرد کنید. پیاز و گوجه را در سینی فر بچینید. 3-2 حبه سیر را هم با پوست روی آنها بگذارید. حالا سینی را در فر گرم شده با حرارت 200 درجه سانتی گراد به مدت نیم ساعت حرارت دهید. بعد از این مدت سیرها را از پوست بیرون آورده و به همراه دیگر مواد در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت قرار دهید. به مواد 2 قاشق روغن زیتون و فلفل سیاه بیفزایید. یک عدد قرص عصاره را به همراه یکی دو پیمانه آب‌جوش به سوپ بیفزایید و بگذارید بجوشند. 3 عدد سیب‌زمینی متوسط را نگینی خرد کنید و به سوپ اضافه کنید. بعد از پخت همه مواد، یک مشت پر برگ ریحان تازه اضافه کنید و سوپ را با گوشتکوب برقی به‌صورت پوره درآورید. اگر نمک سوپ کم بود، مقداری اضافه کنید و برای سرو هم از برگ ریحان و پنیر پارمسان رنده شده استفاده کنید.

۷) سوپ مرغ مکزیکی

در یک قابلمه 1 عدد پیاز نگینی خردشده را با 2 قاشق روغن حرارت دهید تا نرم شود. حالا 3 تکه سینه مرغ را هم به آن بیفزایید. 400 گرم گوجه‌فرنگی را پوره کنید و به همراه 4-3 قاشق رب گوجه‌فرنگی به مرغ اضافه کنید. 200 گرم لوبیاچیتی، 200 گرم لوبیاقرمز و 200 گرم ذرت را هم به قابلمه بیفزایید و بگذارید همه مواد سوپ روی حرارت ملایم به آرامی بپزند. بعد از پخت مرغ،‌ آن را بیرون آورده ریش‌ریش کنید و دوباره به ظرف برگردانید. برای مزه‌دار کردن سوپ به مقدار دلخواه فلفل قرمز و پودرچیلی به آن بیفزایید. برای سرو می‌توانید روی سوپ را با پنیر رنده شده و چیپس تردیلای خرد شده تزیین کنید.

۸) سوپ عدس قرمز

1 عدد پیاز درشت را نگینی ریز خرد کنید. 2 حبه سیر را هم ریز رنده کنید. هردو را با 2 قاشق سوپخوری روغن زیتون در قابلمه‌ای مناسب تفت دهید. 2 عدد هویج نگینی ریز خردشده، نصف قاشق تخم گشنیز پودر شده و نصف قاشق زیره به مواد بیفزایید. بعد از اضافه کردن یک‌ونیم پیمانه عدس قرمز، 1 قرص عصاره مرغ یا سبزیجات را هم در 3 پیمانه آب‌جوش حل کنید و داخل قابلمه بریزید. در قابلمه را ببندید و بگذارید سوپ روی حرارت ملایم بجوشد و خوب جا بیفتد. در مرحله آخر پخت 4/1 پیمانه آب‌لیموی تازه اضافه کنید. برای سرو روی سوپ را با پاشیدن کمی فلفل قرمز و برگ خرد شده گشنیز تزیین کنید.

۹) سوپ گوجه با پاستا

200 گرم لوبیاسفید را چند ساعت خیس کنید. در قابلمه‌ای 2 قاشق سوپخوری روغن زیتون بریزید و روی حرارت بگذارید. 2 حبه سیر خرد شده را در روغن تفت دهید تا بوی آن بلند شود. نصف قاشق چایخوری آویشن و 5 پیمانه فیله گوجه‌فرنگی هم به مواد بیفزایید. 3 پیمانه آب مرغ هم اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا سوپ جوش بیاید. بعد لوبیاها را اضافه و حرارت را کم کنید. وقتی لوبیا نیم‌پز شد، 1 پیمانه پاستای فرمی اضافه کنید. در آخر نمک و فلفل سیاه اضافه کنید و برای سرو سوپ آماده را با 3-2 قاشق جعفری خرد شده تزیین کنید.

۱۰) سوپ مرغ با سيب‌زميني و ذرت

2 عدد پياز را پوست كنده و به صورت خلالي خرد كنيد و كناري بگذاريد. 4 حبه‌ سير را هم پوست كنده و رنده كنيد. قابلمه‌اي آماده كرده و 2 قاشق سوپ خوری كره را در آن بريزيد و روي اجاق قرار دهيد سپس یک عددسينه مرغ را همراه با پياز و سير خرد شده به مدت 5 دقيقه در كره تفت دهيد پس از آن مقدار چهار پيمانه آب و كمي نمك و زعفران و زردچوبه اضافه كنيد و بگذاريد بپزد. در اين فاصله یک کیلو گرم سيب‌زميني‌ها را هم پوست كنده و به صورت نگيني درشت خرد كنيد. 300 گرم ذرت را هم در قابلمه ديگري با مقداري آب بپزيد.بعد از اينكه مرغ پخته شد، آن را از قابلمه بيرون آورده و با چاقوي تيز به صورت رشته‌هاي ريز خرد كنيد، سپس دوباره به قابلمه برگردانده و سيب‌زميني و ذرت پخته‌شده را هم به مواد بيفزاييد و بگذاريد سوپ حسابي جا بيفتد. البته در اين مرحله کمی فلفل قرمز و پودر تخم گشنيز و نمك را هم اضافه كنيد.در پايان سوپ را در ظرف‌موردنظر بكشيد

ادامه در بخش دوم ...