10 مایه مخصوص مزه دار کردن غذا
10 مایه مخصوص مزه دار کردن غذا

با این ده مخلوط خارق‌العاده، هر خوراکی را می‌توانید خوش‌طعم کنید

1- معجون رزماری :

مواد لازم
همه مواد را در یک کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید. 2/1 پیمانه مخلوط برای طعم دار کردن به دست می‌آید. این مایه با گوشت بره و مرغ خوشمزه می‌شود.

2- مایه هویسین و کنجد :

مواد لازم
همه مواد را در یک کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید. 2/1 پیمانه مخلوط به دست می‌آید که برای طعم دار کردن دنده، گوشت و سوسیس به کار می‌رود. (هویسین نام نوعی سس چینی قهوه‌ای‌رنگ و شیرین است که ماده اصلی آن دانه سویا است.)

3- مخلوط ساتای :

مواد لازم
همه مواد را در یک کاسه بریزید و با هم مخلوط کنید. 4/3 پیمانه مخلوط برای طعم دار کردن به دست می‌آید. این مایه برای مرینیت کردن مرغ درسته باز شده و کباب مرغ استفاده می‌شود.

4- معجون تایلندی :

مواد لازم
اگر لمون‌گرس در دسترس نبود از پیازچه هم می‌توانید در این مخلوط استفاده کنید. سیر، لمون‌گرس و تخم گشنیز را به همراه شکر و چیلی در یک هاون مناسب بریزید و خوب با دسته هاون آنها را بکوبید تا له و پوره‌‌ای شکل شوند. حالا آبلیمو، روغن، سس ماهی و گشنیز خرد شده را هم بیفزایید و مواد را هم بزنید. مخلوط شما به‌اندازه نصف پیمانه است که می‌توانید با آن میگو و مرغ را مزه‌دار کنید.

5- سس چیلی تند :

مواد لازم
چیلی، سیر، پاپریکا، نمک، سرکه و شکر را در مخلوط‌کن بریزید و با هم مخلوط کنید. حالا روغن را هم بیفزایید و با دیگر مواد ترکیب کنید. 2/1 پیمانه مخلوط مناسب برای طعم دار کردن مرغ، گوشت و ماهیچه به دست می‌آید.

6- مخلوط تری یاکی :

مواد لازم
همه مواد را در کاسه‌ای مناسب مخلوط کنید تا مایه‌ای مخصوص مزه‌دار کردن میگو، ماهی، شاه‌میگو، کالاماری و گوشت گاو به‌اندازه 3/2 پیمانه آماده شود

7- سس پرتقالی ها :

مواد لازم
بعد از مخلوط کردن همه مواد در یک ظرف مناسب، 3/1 پیمانه مایه مخصوص مزه‌دار کردن به دست می‌آید که به خصوص برای گوشت بره و مرغ بسیار عالی است

8- سس تند ادویه دار :

مواد لازم
مواد را با هم مخلوط کنید تا سسی به‌اندازه 2 قاشق سوپ خوری به دست بیاید که مخلوط مناسبی برای طعم دار کردن مرغ، ماهی و گوشت بره است.

9- مرینیت چسبنده :

مواد لازم
مواد را در ظرفی بریزید و با هم مخلوط کنید. ترکیب این مواد 3/2 پیمانه مایه مخصوص مرینیت به شما می‌دهد که برای خوش‌طعم کردن بال و کتف مرغ بی‌نظیر است.

10- سس چیمی چوری :

مواد لازم
مواد را در ظرفی بریزید و با هم ترکیب کنید تا نصف پیمانه سس به دست بیاید. این سس برای مزه‌دار کردن ماهی، میگو، کالاماری و مرغ استفاده می‌شود.

فوت و فن‌ :

مقدار: تمام این سس‌ها و مایه‌های مخصوص مزه‌دار کردن برای 500 گرم گوشت، مرغ یا غذاهای دریایی کافی هستند.

امنیت و سلامت غذا:

هیچ‌گاه مایه مرینیت را که قبلا برای یک ماده غذایی به کار برده‌اید، دوباره مورد استفاده قرار ندهید. اگر احساس می‌کنید مایه یا سس برای مقدار ماده غذایی‌‌تان زیاد است، آن را نصف کنید. در نیمی از آن گوشت یا ماهی یا مرغ را بخوابانید و نیمه دیگر را موقع کباب کردن یا پختن روی آنها بمالید تا بهتر مزه‌دار شوند.