روش تهیه 12 نوع غذا و پیش غذای خوشمزه اهالی جنوب - بخش اول
روش تهیه 12 نوع غذا و پیش غذای خوشمزه اهالی جنوب - بخش اول
پای سفره جنوبی هادرست است كه غذاهاي سنتي ايراني همتا ندارد ولي دقت كرده‌ايد كه معروف‌ترين غذاهاي ايراني به لحاظ جغرافيايي متعلق به دو نقطه از ايران هستند؟ يكي غذاهاي شمالي ديگري غذاهاي جنوبي. اگر از بين غذاهاي جنوبي فقط قليه‌ماهي را مي‌شناسيد ،در اين بخش پاي سفره جنوبي‌ها بنشينيد و كلي هم لذت ببريد. فقط يادتان باشد اگر خيلي اهل خوردن غذاهاي تند نيستيد، ميزان فلفل غذاها را كم كنيد؛ بقيه‌اش حل است.1 ) چباب کوفته

مواد لازم برای 3 نفر:
1 - ابتدا پیاز، نان تست و جعفری را در مخلوط کن بریزید تا کاملا خرد شوند. سپس مواد میکس شده را با گوشت مخلوط کنید.حالا اول تخم‌مرغ و سپس ادویه‌ها را همراه با نمک اضافه کنید و مواد را کاملا مخلوط کنید و خوب ورز دهید تا مایه کوفته یکدست شود.
نکته:البته می‌توان گوشت‌ را به سیخ کشید و روی باربیکیو هم کباب کرد.

2 ) میگو پلو

مواد لازم برای 3 نفر:
نمک، فلفل، زردچوبه، ادویه کاری به میزان لازم - روغن مخصوص سرخ کردن و پختن به میزان لازم - 2 ق س پیازداغ - 2 ق س سیرداغ
2 - پس از اینکه آب سبزی کشیده شد و به سرخ شدن افتاد ،سیرداغ، پیازداغ و ادویه‌های مناسب را در آن بریزید و پس از کمی تفت دادن، میگو را هم به آن اضافه کنید سپس همراه با سبزیجات تفت دهید.
نکته: توجه داشته باشید که نسبت شنبلیله به گشنیز باید ۱ به ۳ باشد.

3 ) ماهی شکم پر

مواد لازم برای 4 نفر:
نصف یک بسته تمبرهندي - نمك، فلفل، زردچوبه و روغن به ميزان لازم- یک چهارم پیمانه آب گرم
2 - فلفل سبز، فلفل قرمز، سير، پياز، سبزي خردشده، زردچوبه و تمبر هندي حل شده در آب را با هم مخلوط كرده و شكم ماهي را با این مواد پر کنید و با نخ و سوزن شکم ماهی را بدوزید.
فر را با حرارت ٢٠٠ درجه سانتي‌گراد روشن كرده ماهي را به مدت ٤٥دقيقه در آن قرار می‌دهيم.

4 ) کباب میگو

مواد لازم برای 2 نفر:
۱ق م زعفران دم کشیده- ۲ق س روغن مایع - 2 حبه سیر خرد شده - 2ق س مخلوط گشنیز و شنبلیله (در صورت تمایل)- روغن مایع به مقدار لازم نمک و فلفل به مقدار لازم
2- حالا نوبت به آماده کردن مواد طعم دهنده به میگو است برای این کار کاسه بزرگی آماده کنید و پیاز ، سیر ، زعفران ،نمک وبقیه مواد را با هم مخلوط کرده در صورت تمایل میتوانید سبزی معطر هم اضافه کنید.

5 ) آش ماسووا

مواد لازم برای 3 نفر:
1 ابتدا بلغور و برنج را می‌گذاریم کاملا بپزد. سپس نخود پخته، اسفناج را بعد از شستن به صورت درشت خرد کنید. پیازرا هم خرد کنید و کناری بگذارید. قابلمه ای آماده کنید و کمی روغن در آن بریزید و روی اجاق قرار دهید تا داغ شود سپس اول پیاز را در روغن تفت دهید . بعد از این که پیاز تغییر رنگ پیدا کرد، اسفناج را اضافه کنید و تفت دهید . برنج و بلغوررا همراه با مقداری آب جوشیده اضافه کنید.
نکته : برای این که این آش با سرعت بیشتری آماده شود ،از نخود کنسرو شده ،استفاده کنید.

6 ) پلو سبزیجات

مواد لازم برای 4 نفر:
۲ق چ زعفران - روغن مایع به مقدار لازم - نمک وفلفل سیاه به مقدار لازم
2 -وقتی آب برنج به خورد آن رفت فلفل دلمه ای تفت داده شده را هم روی برنج بریزید و کمی هم بزنید سپس کره را اضافه کنید .در قابلمه را بگذارید.حرارت را کم کنیدو صبر کنید به مدت نیم ساعت دم بکشد.