فواید نوشیدن آب گرم در روز
فواید نوشیدن آب گرم در روز
اگرچه تحقیقات علمی کمی در مورد مزایای استفاده از نوشیدن آب گرم وجود دارند، اما طرفداران سلامت می‌گویند، نوشیدن آب گرم یک راه کاری آسان برای بهبود بخشیدن به سلامتی است.

مصرف آب، به اندازه‌ی کافی می‌تواند برای سلامت پوست و بدن بسیار مفید باشد. آب به سلول‌های بدن کمک می‌کند تا مواد مغذی را جذب و عفونت‌ها را دفع کند. نوشیدن چند لیوان آب گرم در روز نیز، می‌تواند مزایای بیشتری داشته باشد.

مزایای نوشیدن آب گرم

هزاران سال است که مردم از نوشیدنی‌های گرم استفاده می‌کنند. در ادبیات عامیانه پزشکی، داستان‌های بسیاری در خصوص اینکه آب گرم چگونه می‌تواند بر سلامت فرد تاثیر بگذارد وجود دارند، اما محققان اخیرا، شروع به یافتن مزایای نوشیدن آب گرم کرده اند.

1 ) هضم سالم

هنگامی که فرد روزانه به اندازه کافی آب آشامیدنی نمی‌نوشند، روده‌ی کوچک بیشتر آب موجود در غذا و نوشیدنی‌ها را جذب می‌کند. این اتفاق باعث کم شدن آب بدن می‌شود و می‌تواند حرکات روده را دشوار کند.
نوشیدن آب خطر ابتلا به یبوست را کاهش می‌دهد.

2 ) سم زدایی

مدافعان بهداشت معتقدند که آب گرم ممکن است به سم زدایی بدن کمک کند. زمانی که آب به اندازه کافی گرم باشد موجب بالا رفتن دمای بدن فرد می‌شود و این موضوع می‌تواند میزان تعریق بدن را افزایش بدهد. تعریق به بدن کمک می‌کند تا سموم را خارج کند و منافذ پوست را نیز تمیز می‌کند.

3 ) بهبود گردش خون

آب گرم به عنوان یک باز کننده عروق عمل می‌کند، این بدین معنی است که باعث باز شدن عروق خونی می‌شود و گردش خون را بهبود می‌بخشد. همچنین می‌تواند درد‌های عضلانی را کاهش بدهد و آرام کند.

4 ) کاهش وزن

مدت زمان زیادی است که تحقیقات از این ایده حمایت کرده اند که نوشیدن آب آشامیدنی، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. این موضوع به این دلیل است که پس از نوشیدن آب احساس سیری می‌کنیم. همچنین این را باید خاطر نشان کرد که آب در جذب مواد مغذی کمک بسیاری می‌کند و سموم بدن را دفع می‌کند.
افزایش دمای آب به ۹۸. ۶ درجه سانتی گراد موجب افزایش ۴۰ درصدی سوخت و ساز می‌شود. افزایش این متابولیسم ۳۰ تا ۴۰ دقیقه پس از مصرف آب ادامه دارد.

5 ) کاهش درد

آب گرم می‌تواند گردش خون و جریان خون را به خصوص در عضلات آسیب دیده بهبود ببخشد. البته هنوز هیچ تحقیقی درباره‌ی ارتباط مستقیم مصرف آب گرم و کاهش درد وجود ندارد.

6 ) مبارزه با سرماخوردگی و بهبود بخشیدن به سلامت سینوزیت ها

گرما می‌تواند فشار‌های ناشی از سرما خوردگی و آلرژی بینی در سینوزیت‌ها را کاهش دهد. بخار نیز یکی از روش‌های تخلیه و درمان سینوس‌ها می‌باشد.

7 ) تشویق به مصرف چای و قهوه

زمانی که آب گرم با چای یا قهوه ترکیب می‌شود، مزایای بیشتری را برای سلامتی شما ارائه می‌دهد. مصرف دوزهای بالا قهوه و کافئین، می‌تواند سبب دهیدراته شدن بشوند، اما آن‌ها با داشتن خواص آرامش بخش همچنان برای سلامتی مفید هستند.
چای ممکن است خطر بروز سکته مغزی، بیماری قلبی، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های کبدی را کاهش دهد.

8 ) کاهش استرس

یک فنجان آب گرم نیز به افراد کمک کند تا فشار عصبی و استرس خود را کنترل کنند. یک مطالعه‌ی قدیمی نشان می‌دهد که مصرف مایعات گرم مانند چای و قهوه می‌توانند در کاهش استرس و اضطراب تاثیر گذار باشند.

خطرات نوشیدن آب گرم

یکی از خطرات نوشیدن آب گرم، سوختگی ناشی از آن است. احتمالا زمانی که از گذاشتن یک بند انگشتتان در داخل آب، احساس خوشایندی را تجربه می‌کنید، ممکن است در هنگام استفاده از همان آب گرم برای نوشیدن، احساس سوختگی درزبان یا گلو را تجربه کنید. از مصرف آبی که در نزدیکی نقطه‌ی جوش است، اجتناب کند و همیشه قبل از مصرف نوشیدنی گرم آن را تست کنید.

دمای مناسب آب آشامیدنی

نوشیدنی‌های گرم مانند قهوه و چای اغلب در نزدیکی دمای جوش، درست می‌شوند. برای دستیابی به خواص آب گرم ضروری نیست که یک فرد خود را در معرض خطر سوختگی قرار بدهد. افرادی که نوشیدن آب گرم را دوست ندارند، بهتر است آب آشامیدنی را در دمایی نزدیک به دمای معمولی بدن و یا کمی بالاتر از آن بنوشند.
نوشیدنی‌های گرم مانند قهوه، ۱۳۶ درجه‌ی فارنهایت ( ۸ .۵۷ درجه‌ی سانتی گراد) می‌باشد. این دما، حس دلپذیر میل کردن یک نوشیدنی گرم را ارائه می‌دهد.