پاکسازی بدن با غذاهای سنتی در فصل بهار
پاکسازی بدن با غذاهای سنتی در فصل بهار

سالم، سنتی ، ایرانی

1 )  کاهو سکنجبین :این، میان‌وعده ای بسیار مناسب برای فصل بهار است. کاهو مولد خون و رقیق و صاف کننده آن است و از قدیم الایام در فصل بهار و تابستان از آن به عنوان یک خوراکی میان‌وعده و برای پاکسازی بدن در فصل بهاراستفاده می‌شده . مصرف کاهو باعث رفع عطش و کم شدن احساس گرمای زیاد بدن می‌شود و در افراد مسن باعث بهبود خواب می گردد.

مواد لازم
2 پیمانه عسل یا شکر
نعنای تازه به مقدار دلخواه
طرز تهیه:ابتدا سرکه، عسل و آب را مخلوط کرده، روی حرارت ملایم قرار دهید تا بجوشد. سپس کف روی آن را پیوسته جمع کنید تا به قوام آمده وغلیظ شود .بهتر است مخلوط آنقدر بجوشد تا میزان آب آن به نصف برسد. در انتها کمی برگ نعنای تازه یا عرق نعنا اضافه کنید. دقت کنید برای سردمزاجان وصاحبان معده سرد بهتر است سکنجبین با عسل ودر گرم‌مزاجان با شکر سفید تهیه شود.

2 )  آش بهاره :یکی ازشایع ترین انواع پاکسازی در فصل بهار خوردن آش‌های بهاره است که با مقادیر زیاد سبزیجات فصل پخته شده است. معمولا این آش‌ها در هر منطقه به صورت خاص و مخصوص آن منطقه و با استفاده از گیاهان دارویی همان منطقه پخته می‌شود.

موادلازم

توجه داشته باشید که طعم آش‌های بهاره معمولا بی‌مزه است و نباید طعم شوری یا ترشی آن غالب باشد. برای تزیین می‌توان از نعناداغ و پیازداغ استفاده کرد.

3 )  ماءالشعیر طبی :ماءالشعیر رطوبت مناسب در بدن ایجاد می کند که مواد زاید انباشته در زمستان را جلا داده و پاک می کند. ماءالشعیر نباید همراه سکنجبین مصرف شود. این نوشیدنی بسیار مناسب برای افرادی است که با شروع بهار دچار احساس گرمی، عطش وخارش کل بدن می‌شوند.

مواد لازم
10 تا 14پیمانه آب (بسته به جنس جو)
ابتدا جو را شسته و با مقدار تعیین شده آب روی شعله ملایم قراردهید تا به آرامی بپزد. هر زمان جو شکفته شد حرارت را خاموش کنید تا جوها ته‌نشین شود. حالا آب روی آن را صاف کرده، در یخچال نگه دارید و در صورت بروز عطش، میل کنید.