20 نوع دستور غذایی گوجه ای در تابستان
20 نوع دستور غذایی گوجه ای در تابستان
تابستان که می شود نه تنها سبد میوه و سبزی خانواده تغییری عمده می کند و ما با رنگین کمانی از طعم و مزه روبه رو می شویم ،غذاها هم به خاطر همین تنوع، رنگ و مزه دیگری می گیرند؛

به عنوان مثال همین گوجه فرنگی را که در اغلب غذاهای مان مورد استفاده قرار می دهیم طعم و رنگ تابستانی اش با دیگر فصل ها زمین تا آسمان فرق می کند و طبیعی است که همین اندازه طعم و رنگ غذاها را هم تحت تاثیر قرار می دهد.پس تا تابستان تمام نشده گوجه فرنگی هایش را از دست ندهید.

1 ) پیتزا مارگاریتا :

فر را با حرارت 175 درجه سانتي‌گراد روشن كنيد. براي هر نفر يك عدد خمير آماده پيتزا را روي سيني فر بگذاريد. روي آن كمي روغن زيتون بماليد. حالا نيم كيلو گوجه‌فرنگي پوره شده را با 2 قاشق سوپخوري رب گوجه‌فرنگي، 2 حبه سير له شده، يك قاشق ريحان ريز شده و مقداري نمك و فلفل مخلوط كنيد و به صورت يك لايه نازك روي خمير پيتزا بريزيد.

2 ) بروچتای گوجه دوبل :

فر را روي كمترين درجه حرارت روشن كنيد تا گرم شود. 6 عدد گوجه‌فرنگي رسيده را نگيني خرد كنيد و به همراه نصف پيمانه گوجه‌‌فرنگي خشك كه مدتي در يك چهارم پيمانه روغن زيتون خيس خورده و 3 حبه سير له شده در كاسه‌اي بريزيد و با 2 قاشق سوپخوري سركه بالزاميك، يك چهارم پيمانه برگ ريحان تازه خرد شده، نمك و فلفل سياه مخلوط كنيد و بگذاريد 10 دقيقه بماند تا خوب مزه‌دار شوند.
بعد روي هر برش نان از مخلوط گوجه بريزيد و با 2 پيمانه پنير موتزارلاي رنده شده روي آنها را بپوشانيد. دوباره نان‌ها را به مدت 5 دقيقه حرارت دهيد تا پنير آب شود.

3 ) دمی گوجه فرنگی :

يك پياز متوسط را نگيني خرد كنيد و در مقداري روغن در قابلمه‌اي مناسب تفت دهيد. زردچوبه و فلفل را هم بيفزاييد. 5 عدد گوجه‌فرنگي را پوره يا رنده كنيد و به همراه كمي نمك به قابلمه اضافه کنيد. بعد از چند دقيقه يك عدد سيب‌زميني نگيني خرد شده را به مواد اضافه کنید.

4 ) پلوی اسپانیایی تند :

يك پيمانه برنج را بشوييد. يك عدد پياز و نصف يك فلفل‌دلمه‌اي سبز را نگيني خرد كنيد. همه را به همراه 2 قاشق روغن گياهي در تابه‌اي گود يا قابلمه بريزيد و روي حرارت بگذاريد.
بعد از افزودن پودر چيلي يا فلفل قرمز در ظرف را ببنديد تا برنج نرم و بدون آب شود. اگر فلفل چيلي تازه هم در دسترس بود دريغ نكنيد. البته بهتر است به میزان کمتر مصرف شود چون طعم بهتري به غذا مي‌دهد.

5 ) سالاد لوبیا قرمز و آووکادو :

يك سوم پيمانه آب‌ليموي تازه، نصف پيمانه روغن زيتون، يك حبه سير خرد شده، نمك و كمي فلفل‌سياه را در شيشه درداري بريزيد و خوب تكان دهيد. سس آماده را كناربگذاريد. 2 پيمانه لوبياقرمز پخته و يك و نيم پيمانه دانه ذرت پخته را در كاسه‌ای بزرگ بريزيد.

6 ) سالاد پاستای یونانی :

در يك كاسه بزرگ نصف پيمانه روغن زيتون را با نصف پيمانه سركه قرمز و يك و نيم قاشق چايخوري پودر سير، همين مقدار ريحان خشك شده و برگ خشك آويشن مخلوط كنيد.
همچنین ۳ پيمانه قارچ ورقه شده، 1 پيمانه خلال فلفل‌دلمه‌اي قرمز و 15 عدد گوجه گيلاسي دو نيم شده را با سه چهارم پنير فتا كه با چنگال ريز كرديد به كاسه بيفزاييد.

7 ) کاسرول کدو وگوجه با طعم پنیر :

فر را با حرارت 190 درجه سانتي‌گراد روشن کرده، ظرفي مناسب را به ابعاد 22 سانتي‌متر چرب كنيد. در يك كاسه بزرگ يك و نيم پيمانه پنير چدار، يك سوم پيمانه پنير پارمسان (هر دو رنده شده)، نصف قاشق چايخوري آويشن را با نصف قاشق چايخوري ريحان خشك و دو حبه سير له شده مخلوط كنيد. نمك و فلفل را هم افزوده، هم بزنيد.
يك چهارم از مخلوط پنير و سبزي‌هاي معطر خشك را روي آنها بريزيد. حالا نيمي از گوجه‌هاي ورقه‌اي را بچينيد و باز يك چهارم مخلوط پنيري بريزيد.
حالا روي ظرف را با فويل آلومينيوم بپوشانيد و در فر به مدت 25 دقيقه حرارت دهيد. بعد از اين مدت فويل را‌ برداريد و دوباره نيم ساعت غذا را در فر بگذاريد تا روي آن طلايي و برشته شود.

8 ) سس ماکارونی کشدار با گوجه :

6 عدد گوجه‌فرنگي را پوست بگيريد. دانه‌هاي‌شان را هم جدا كنيد. گوجه‌هاي بي‌پوست و دانه را در غذاساز ريخته و به شكل پوره درآوريد. 1 حبه سير را هم رنده كنيد. در تابه‌اي 5 قاشق روغن زيتون بودار بريزيد و روي حرارت ملايم قرار دهيد. سير را در روغن تفت دهيد و بعد پوره گوجه را به همراه نمك و فلفل به تابه بيفزاييد.

9 ) پاستای فوری با اسفناج و پنیر :

250 گرم پاستا پنه را در مقدار مناسبي آب جوش و نمك بجوشانيد تا نرم شود. پاستاي پخته را در آبكش بريزيد و از روي آن آب سرد رد كنيد. در تابه‌اي مناسب 2 قاشق روغن زيتون بريزيد و روي حرارت متوسط بگذاريد. نصف پيمانه پياز خرد شده و يك حبه سير له شده را در روغن تفت دهيد تا نرم شوند.
حرارت را كم كنيد و 250 گرم پنير فتاي‌(صبحانه) با چنگال خرد شده را به مواد بيفزاييد. پاستا را هم افزوده و مواد را با هم مخلوط كنيد. وقتي پاستا گرم و مزه‌دار شد غذا را سرو كنيد.

10 ) سس سالسا :

6 عدد گوجه فرنگي، 2 حبه سير، 2 عدد فلفل كبابي پوست و تخم گرفته، يك عدد پياز ريز، 1 قاشق سوپخوري روغن زيتون و آب ۱ عدد ليموترش را در مخلوط كن بريزيد.
سس آماده را مي‌توانيد تا چند روز در يخچال نگهداري كنيد. اين سس با چيپس سيب‌زميني و ذرت يا نان برشته و بيسكويت يا سبزيجات نواري باريك خرد شده و همين طور انواع غذاي گوشتي سرو مي‌شود.

11 ) گوجه فرنگی شکم پر :

8 عدد گوجه‌فرنگي سفت متوسط را بشوييد. يك سانتي‌متر از سر آنها را برش بزنيد و به صورت يك در جدا كنيد. حالا داخل آنها را با یک قاشق مرباخوري بيرون بياوريد.
بعد از چند دقيقه مواد را از روي حرارت‌ برداريد تا خنك شود. يك پيمانه پنير پيتزاي رنده شده بریزید و بعد داخل گوجه‌ها را با اين مواد پر كنيد.

12 ) املت گوجه فرنگی با آویشن :

يك عدد پياز كوچك يا چند ساقه پيازچه را ريز خرد كنيد و دركمي روغن مایع يا روغن زيتون تفت دهيد. 6 عدد گوجه فرنگي متوسط را خرد كنيد و در تابه بريزيد. كمي نمك و فلفل سياه اضافه كنيد و حرارت را كم كنيد تا آب گوجه‌ها بخار شود و بپزند.
5عدد تخم‌مرغ را در كاسه‌اي بشكنيد و با چنگال هم بزنيد. كمي هم به تخم‌مرغ‌ها نمك و فلفل بيفزاييد. آب گوجه كه كم شد، كمي برگ يا پودر آويشن روي آنها بپاشيد و بعد تخم‌مرغ را در تابه بريزيد. كمي هم بزنيد تا همه تخم‌مرغ‌ها سفت و پخته شوند.

13 ) خورش گوجه فرنگی و تخم مرغ :

سه حبه سير را ريز خرد كنيد و در 2 قاشق روغن تفت دهيد. وقتي سيرها سرخ شدند نيمي از آنها را ‌برداريد و كنار بگذاريد. سه عدد تخم‌مرغ را در همان ظرف بشكنيد و همراه سيرها هم بزنيد. نمك و فلفل هم اضافه كنيد.
حالا گوجه‌ها و سيرهايي را كه برداشته‌ايد در همان قابلمه بريزيد و بگذاريد بجوشد و سس‌مانند شود. نمك و فلفل هم فراموش نشود.

14 ) خوراک سیب زمینی و گوجه تنوری :

5 عدد سيب‌زميني متوسط را پوست بگيريد و به صورت مكعبي درشت خرد كنيد. يك عدد پياز را نگيني و 2 حبه سير را هم ريز خرد كنيد. سير و پياز را در كمي روغن زيتون تفت دهيد. بعد سيب‌زميني‌ها را هم به آنها افزوده و كمي تفت دهيد.
در اين فاصله 300 گرم قارچ را ورقه و 4 عدد گوجه را درشت خرد كنيد. نصف فلفل‌دلمه‌اي را هم نگيني كنيد و بعد از پخت سيب‌زميني به ظرف اضافه كنيد.

15 ) آش گوجه فرنگی :

در يك قابلمه مناسب پيازي متوسط را كه ريز خرد كرده ايد تفت دهيد. پياز كه سرخ شد، فلفل و زردچوبه بيفزاييد و بعد يك و نيم پيمانه برنج، سه چهارم پيمانه لپه و 3 پيمانه آب بريزيد تا برنج و لپه بپزند.

16 ) سوپ خامه ای گوجه با عطر ریحان :

4 عدد گوجه‌فرنگي را خرد كنيد و با 4 پيمانه آب گوجه‌فرنگي روي حرارت زياد بگذاريد تا بجوشد و نرم شود. 14 عدد برگ ريحان تازه به قابلمه اضافه و حرارت را كم كنيد. حالا با گوشت‌كوب برقي مواد را به صورت پوره درآوريد.

17 ) خورش بامیه با گوجه و سیر :

يك عدد پياز متوسط نگيني خرد شده و 2 يا 3 حبه سير له يا ورقه شده را در كمي روغن تفت دهيد و 10 تكه گوشت خورشي هم به آن بيفزاييد.
در اين فاصله كه گوشت مي‌پزد، نيم كيلو باميه را در كمي روغن تفت دهيد. وقتي از پخت گوشت مطمئن شديد باميه را در 5 دقيقه آخر به گوشت اضافه كنيد. براي طعم‌دار كردن خورش از 2 قاشق آبليمو استفاده كنيد. اين خورش را با پلو سر كنيد.

18 ) اسموتی گوجه ای رژیمی :

دو عدد گوجه‌فرنگي رسيده، يك عدد خيار متوسط پوست كنده، يك ساقه كرفس، يك مشت برگ جعفري و چند تكه يخ را در مخلوط‌كن بريزيد. كمي نمك و در صورت تمايل مقداري فلفل به آنها اضافه كرده و مخلوط‌كن را روشن كنيد.

19 ) خوراک گوجه و بادمجان ورقه ای :

3 عدد بادمجان را با پوست بشوييد، ورقه كنيد، كمي نمك بزنيد و بعد از مدتي در كمي روغن تفت دهيد. سه عدد سيب‌زميني متوسط را هم ورقه‌اي برش بزنيد و در كمي روغن تفت دهيد.
روي هر ورقه سيب‌زميني يك برش بادمجان سرخ شده و يك برش گوجه‌فرنگي هم بگذاريد. بعد دو پيمانه گوجه‌فرنگي رنده شده و نصف پيمانه آب جوشيده شده را با كمي نمك، فلفل و پودر آويشن مخلوط كنيد و در ته ظرف بريزيد.
بعد از اين مدت ظرف را بيرون بياوريد، فويل را‌ برداريد و روي غذا را با يك پيمانه پنير پيتزاي رنده شده كه با نصف پيمانه پنير پارمسان مخلوط شده بپوشانيد و دوباره به مدت ۱۵ دقیقه در فر بگذاريد تا روي غذا برشته و طلايي شود.

20 ) کاپریس گوجه و پنیر تازه :

5 عدد گوجه‌فرنگي سفت را حلقه‌حلقه ببريد، در ظرف دلخواه بچينيد و لابه‌لاي آنها پنير موتزارلاي تازه راكه به صورت حلقه بريده‌ايد بگذاريد. 1 پيمانه برگ ريحان تازه و به عنوان سس هم روغن زيتون، نمك و فلفل سياه روي‌ گوجه وپنیر بريزيد.