راهکارهایی برای کاهش وزن در ماه رمضان
راهکارهایی برای کاهش وزن در ماه رمضان

ماه رمضان ماه مقدسی است که به شما یادآوری می‌کند تا بر ایمان و بر رشد شخصی خود تمرکز کنید. در طول ماه رمضان با روزه داری بدن را نیز از سموم پاک کرده و به دستگاه گوارش استراحت می‌دهید. یکی از مزایای ماه رمضان کمک به کاهش وزن است بنابراین در این مطلب روش کاهش وزن در ماه رمضان به شما آموزش داده می‌شود.

مرحله اول : از بین بردن عادت های بد چاقی با روزه گرفتن

1 - در خصوص عادت‌های بدی که باعث افزایش وزن شما می‌شود فکر کنید. روزه گرفتن در طول ماه رمضان، راهی برای شکستن عادت‌های بد است. این سوالات را از خود بپرسید:
- چه عادت‌هایی سبب افزایش وزن شما شده است؟ آیا بیش از حد نوشیدنی‌های شیرین می‌خورید؟
- در ماه رمضان، آیا تمرکز بر تناسب اندام شما را از تمرکز بر بعد معنوی باز می‌دارد؟

2 - با روزه داری خود به خود عادت‌های بد را با عادت‌های خوب جایگزین کنید. برای مثال:

در ماه رمضان با روزه داری به طور ارادی از خوردن تنقلات و نوشیدنی‌های شیرین اجتناب می‌کنید. وقتی روزه هستید و تمایل به خوردن پیدا می‌کنید، به جای خوردن با تلاوت قرآن، تمرکز ذهن و معنویت، پیاده روی سبک و فعالیت‌های دیگر ذهن را از خوردن دور می‌کنید و به تقویت اراده خود کمک می‌کنید.
3 - موقع روزه داری، فرصت فکر کردن به تغییرات و ترک عادات بد را پیدا می‌کنید. با فعالیت‌های سبک، پیاده‌روی، یوگا، عبادت و کمک به دیگران، کالری بیشتری می‌سوزانید و وزن شما کاهش می‌یابد.

نکته:

سعی کنید از ساعت ۱۰ صبح الی ۴ بعد از ظهر، مقابل نور خورشید قرار نگیرید تا آب بدن شما تحلیل نرود.

مرحله دوم: برنامه غذایی مناسب برای کاهش وزن در ماه رمضان

1 - برای وعده سحر از غذا‌های با کربوهیدرات پیچیده و پروتیین کم استفاده نمایید. نمک کم مصرف کنید تا تشنه نشوید. بهترین پیشنهاد برای وعده سحری با هدف کاهش وزن در ماه رمضان، تخم مرغ آب پز، گوجه، غلات بلغور یا جو، آب گوجه فرنگی و شیر کم چرب است.
3 - بین وعده افطار تا سحر حتما ۸ لیوان آب بنوشید. برای نوشیدن هر لیوان آب زمان مشخصی در نظر بگیرید. نوشیدن آب در شب، در طول روزه به بدن شما کمک می‌کند که هیدراته و سالم بماند.
به عنوان جایگزین شما می‌توانید با قند‌های سالم مانند میوه یا شیرین کننده‌های طبیعی مثل عسل و خرما اشتهای خود به شیرینی را برطرف کنید. این تغییرات می‌تواند شما را در مسیر از بین بردن عادت خوردن شیرینی قرار دهد، به علاوه از افزایش قند خون جلوگیری و میزان مصرف کالری را محدود کند.

مرحله سوم: تقسیم کردن وعده های غذایی در ماه رمضان

1 - حجم وعده‌های غذایی را کاهش دهید. خوردن غذای زیاد در وعده سحر و افطار هیچ کمکی به کاهش وزن شما نمی‌کند. برای تمرین کم کردن حجم غذا به این نکات توجه کنید:
- لقمه غذا را چندین بار بجوید.
- برای غذا خوردن زمان کافی بگذارید و سریع غذا نخورید.
- اگر می‌خواهید وزن کم کنید، باید کمتر بخورید. با این حال، حتما ۱۲۰۰ کالری در روز بخورید .
3 - وعده افطار را با افراد خانواده یا در مسجد با دیگر مسلمانان میل کنید. با این کار آهسته غذا می‌خورید و می‌توانید غذای اضافه را به دیگران هدیه کنید.

مرحله چهارم : کنترل ذهن و از بین بردن وسوسه غذا خوردن

1 - برای از بین بردن وسوسه غذا خوردن در طول روزه داری، این کار‌ها را انجام دهید:
- قدم زدن در طبیعت
- عبادت کردن
- گوش دادن به موسیقی آرام
2 - از فعالیت‌های مربوط به غذا، مکان‌ها و برنامه‌های آشپزی تلویزیون دوری کنید.
- مردم را از طریق مسجد یا موسسه خیریه حمایت کنید یا از کسانی که نیاز دارند دیدن کنید.
- از سالمندان و بیماران عیادت کنید.
4 - وقت بیشتری را برای نماز خواندن و دعا کردن صرف کنید. قبل اینکه تحت تاثیر گرسنگی و فشار روزه داری قرار بگیرید قرآن بخوانید تا با انرژی قرآن تزکیه روح کرده و صبر و شکیبایی خود در برابر فشار و سختی افزایش دهید.
منبع : سایت مجله اینترنتی ستاره