عکس قرمه سبزی
mohanna
۳۳
۹۳۶

قرمه سبزی

۸ مهر ۹۸
مادربزرگم می‌گوید : زمان ما دوستت دارم دائم المصرف نبود. نهایتاً پدربزرگت که خیلی در دلم گُل می‌کرد قرمه سبزی می‌پختم با سالاد شیرازی. چای دارچین دم می‌کردم برای عصر. ماتیک می‌زدم و از این بساط‌ها ! پدربزرگت هیچوقت نمی‌گفت مثلا فلان چیز را انجام بده یا نده. به جایش می‌گفت زن باید موهایش بلند باشد بیاید تا کمرش. من هم موهایم بلند بود .. تا کمرم بود ... می‌دانستم که کوتاه کنم خُلقش تنگ می‌شود. دوستت دارم را زیاد نمی‌گفت اما غذا که می‌خوردم یک دلِ سیر نگاهم می‌کرد. وقت هایی که می‌رفتیم چرخی بزنیم یک کاست می‌انداخت داخلِ پخش ماشین و می‌خواند : دوسِت دارم می‌دونی .. این کارِ دله ..
بعد می‌گفت : کاست ها نباشند آدم دلش می‌ترکد ها خانم. مگر نه ؟
من هم لبخندکی می‌زدم و می‌گفتم : خانم موافق است.
ما خیلی بلد نبودیم بگوییم دوستت دارم، اما همین کارها مزه‌اش بیشتر از گفتنش بود.
شماها جوانید و امروزی. نمی‌گویم نگویید .. اما خب آدم باید کاری هم کند برای دوست داشتنش ..!

#قورمه_سبزی_مهنا_پزون

رسپی از شیرین جونم
فوت و فن کوزه گری خورش قرمه سبزی
خورش قرمه سبزی معمولا در استفاده از پیاز داغ خلالی عسلی , ترد و خوشرنگ فراوان و ریختن آب کم و جا انداختن خورش است
برای اینکه قورمه سبزی شما روغن بیاندازد من سبزی رو یک مرحله خوب سرخ میکنم و مرحله بعدی با گوشت تفت میدم به اینصورت که سبزی رو خوب سرخ میکنیم( سبزی قورمه باید حتما ریز خرد بشه) ولی نسوزه و سیاه نشه یک پیمانه لوبیا رو هم از شب قبل خیس میکنیم وآبشو عوض کردم. داخل قابلمه یه پیاز رو ریز خرد کردم با روغن تفت دادم زردچوبه زدم و گوشت خورشتی خورد شده رو‌اضافه کردم وتفتش دادم سبزی رو هم اضافه کردم دوباره اونم تفتی بخوره یک ق.غ هم شنبلیله خشک اضافه کردم(عطر خوبی به خورش میده)لوبیا رو هم اضافه کردم و مقداری اب درحدی که گوشتم بپزه و‌خورشتم بی آب نمونه اضافه کردم و‌درقابلمه رو بستم تا گوشت و‌لوبیا بپزه وسطهای پخت ۴تا لیمو عمانی را که از قبل با چنگال سوراخ کرده و به خورشت اضافه کردم نمک خورشت رو اندازه کردم اجازه دادم با حرارت ملایم چند ساعت خورشت بپزه تا جابیفته.
اینکه خورشت تیره شده و به روغن افتاده اینه که دوبار سبزیش سرخ شده یبار سبزی جداگانه و یبارم با گوشت و‌پیاز تفت خورده.
نکته ها:
سبزی قورمه سبزی هم شامل تره.جعفری.گشنیز.برگ چغندر یا اسفناج.شنبلیله میباشد
اسفناج به جهت رنگ سبز و لعاب دادن به خورش قورمه سبزی لازمه . ولی مزه اصلی رو تره و جعفری و گشنیز به خورش قورمه سبزی میده و بدون هرکدوم از اینا خورش مزه ای رو کم داره . پس حتما از سبزی ها کامل و فراوون بریزید .البته در فصولی که اسفناج در دسترس نباشه معمولا از برگ چغندر استفاده میشه .
خورشتم را بمدت ۵ ساعت روی حرارت ملایم گذاشتم تا جا بیفته.

@saeideh6569
...
نظرات