سبزی های که با پختن ارزش غذایی بیشتری پیدا می کنند
سبزی های که با پختن ارزش غذایی بیشتری پیدا می کنند

بر خلاف تصور عموم که حرارت دادن و پختن سبزیجات منجر به از دست رفتن ویتامین ھا آنزیم ھای مفید موجود ‏آن‌ها می‌شود، ‏تحقیقات نشان می دھند که پختن در مواردی با از بین بردن دیواره سلولی سبزیجات، جذب مواد ‏مغذی موجود در آنها را آسان‌تر ‏می‌کند.‏ و باعث افزایش ارزش غذایی آن می شود.

۱)  هویج

پختن ھویج در واقع، میزان جذب بتا کاروتن موجود در آن را که برای تقویت سلامت چشم ضروری است، در ‏بدن افزایش می ‏دھد.‏ ا آب پز کردن هویج، بیشتر ویتامین ث و کاروتنوئیدهای آن حفظ می شود. بهترین دما وزمان توصیه شده برای پخت هویج ١٣٠ درجه و به مدت 20 دقیقه است.

۲) گوجه فرنگی

خوردن گوجه فرنگی به صورت خام باعث می‌شود که فقط ۴ درصد از آنتی اکسیدان فوق العاده ‏ارزشمند لیکوپن بھرمند ‏شویم. علت این است که دیواره سلولی سلول ھای گوجه فرنگی، ضخیم است و جذب ‏لیکوپن را برای بدن سخت می‌کند.‏ گوجه فرنگی از نظر علمی در رده‌ میوه ها قرار دارد، اما اگر پخته شود، سبزی محسوب می شود. گوجه فرنگی بسیار مغذی و منبع غنی ویتامین ث و لیکوپن است. لیکوپن، فیتوکمیکالی است که باعث قرمز شدن رنگ گوجه فرنگی شده و البته خواص آنتی اکسیدانی قابل توجهی نیز دارد. بخارپز یا آب پز کردن گوجه فرنگی، بهترین شیوه برای فعال کردن لیکوپن است.

۳) اسفناج

اسفناج به عنوان منبع آھن شھرت دارد. اما در کنار آھن، مواد مغذی ارزشمند دیگری نیز هست. مثلاً اسفناج حاوی فولات است که یک ویتامین ضروری برای بدن است. مصرف اسفناج به صورت بخارپز، مقدار فولات اون ‏را کاھش ‏نمی دھد. پختن اسفناج باعث می‌شود که کمی چروکیده شده و حجم اون کمتر به نظر برسد. در نتیجه ‏مقدار بیشتری اسفناج را مصرف ‏می‌کنیم و فولات بیشتری را وارد بدن می‌کنیم.‏

۴) کدو تنبل

کدو تنبل ھم مانند ھویج، مملو از آنتی اکسیدان ھایی مثل بتا کاروتن است و وقتی که پخته می‌شود، ‏جذب آنتی اکسیدان ھای ‏آن راحت‌تر انجام می‌شود.‏

۵) بروکلی

جزو خانواده‌ کلم هاست و خواص آنتی اکسیدانی آن بسیار معروف است. همچنین بروکلی منبع غنی لوتئین و توکوفرول است. این ترکیبات شیمیایی، با کاهش التهاب در رگ های خونی بدن، خطر سرطان را کاهش می دهد.