عکس کیک عریان
عاطی
۳۷
۳۸۴

کیک عریان

۲۷ اسفند ۹۸
#کیک_عریان_فلینگ_موزوگردو
سلام عزیزای عاطی خوبین🥰چهارشنبه سوریتون مبارک عشقای من❤
بزارین یکم از مراسم شهر قزوین براتون بگم
رسم مردم استان
جش چهارشنبه‌سوری یکی از آداب و رسوم قدیمی و پرنشاط مردم استان قزوین به شمار می‌رود که در نقاط دیگر کشور نیز مرسوم است، در جشن کله چهارشنبه برنامه‌ها و بازی‌های بسیار متنوعی انجام می‌شود که از جمله آن می‌توان به قاشق‌زنی، بخت‌گشایی، فالگوش‌نشینی، کوزه شکستن و فال گرفتن اشاره کرد.
در گذشته مردم استان و شهر قزوین هنگام غروب خورشید،  ۳ بوته خار را در حیاط خانه یا در کوچه آتش می‌زدند و از روی آن با گفتن جمله «زردی من از تو، سرخی تو از من» می ‌پریدند. پس از خاموش شدن آتش یک نفر از اهالی خانه خاکستر آتش را جمع می‌کرد و دربیرون خانه می‌ریخت. در مراسم دیگری نیز مردم به سمت کوه‌ها و دشت‌های اطراف شهر می‌رفتند و در کنار آتش شادمانی می‌کردند. برخی مادران هم در این هنگام چند تار از موی فرزندان خود را با قیچی می‌چیدند و برای رفع بلا به باد می‌سپردند. موقع بازگشت نیز هر فردی ۷ سنگریزه را برمی‌داشت و به پشت سر خود می‌انداخت.
بیرون کردن جوانان دم‌بخت از خانه
 قزوینی‌ها در شب‌چهارشنبه‌سوری رسوم ویژه‌ای دارند که از جمله آنها بیرون کردن جوانان مجرد و خصوصا دختران دم بخت از خانه است. اندکی مانده به زمان اذان مغرب، بزرگ خانه با جارو و خاک‌انداز جوانان را از خانه بیرون می‌کرد  و آنها می‌بایست تا پایان اذان بیرون خانه می‌ماندند و پس از پایان اذان به خانه برمی‌گشتند. این حرکت با این نیت انجام می‌شد که در سال جدید، بخت این جوانان باز شود و به خانه بخت بروند.

ولی تورو بخدا از خونه ها نرید بیرون اگه زمانای قدیم چیزایی ک این دوره درست میکننو نداشت اما صفا داشت الان فقط رب و وحشت داره😫تو زمان ما ی ترقه سیگاری بود اونم مامانم انقدر میترسید نگاش میکردیم دلمون میسوخت مینداختیمش زمین اصلا خودمون میترسیدیم 🤦‍♀️مواظب عزیزاتون باشید هیچی ب اندازه سلامتی عزیزاتون مهم نیست من ک خودم تا امشب صبح بشه جون ب سر میشم شخصا میترسم چون منم داداش دارم جوانن فقط باید مواظبشون بود 😍هم بخاطر این ویروس نرید بیرون هم این ترق تروقا😂دوستون دارم میبوسمتون بفکرتونم خوشگلای من❤
...
نظرات