عکس نان تست خونگی
Sanaz & Saman
۵۵
۱.۲k

نان تست خونگی

۲۲ آبان ۹۹
نان تست خونگی

مواد لازم:
آرد 4 پیمانه + 6 قاشق غذاخوری

آب 1 و 1/3 پیمانه

مخمر خشک 2 و 1/4 قاشق چایخوری

عسل 3 قاشق غذاخوری

نمک 1 و 1/4 قاشق چایخوری

کره یا روغن 2 قاشق غذاخوری (28 گرم)

سرکه 1/2 قاشق چایخوری

مرحله اول: آماده کردن مخمر

برای تهیه نان تست اولین کاری که باید انجام دهید آماده کردن مخمر است. برای این کار عسل را در آب گرم حل کنید و مخمر را اضافه کنید، 15 دقیقه زمان دهید تا عمل بیاید. اگر مخمر را در فریزر نگهداری کرده اید این زمان بیشتر می شود. اگر 15 دقیقه گذشت و مخمر حباب دار نشد احتمالا خراب شده و شما باید مخمر تازه جایگزین آن کنید.

مرحله دوم: درست کردن خمیر

برای درست کردن خمیر آرد را سه بار الک کنید تا سبک شود. سپس نمک، سرکه، کره ذوب شده و مخمر آماده شده را به آرد اضافه کنید و خوب ورز دهید تا خمیر درست شود. می توانید برای این کار از میکسر استفاده کنید و حدود 2 تا 5 دقیقه ورز دهید تا خمیر جمع شود و به شکل یک توپ منسجم شود. در ادامه سرعت میکسر را کمی بیشتر کرده و 12 تا 15 دقیقه دیگر ورز دهید تا صاف شود.

اگر خمیر به دو طرف کاسه چسبیده است یعنی هنوز شل است، بنابراین کمی آرد اضافه کنید تا بافتش مناسب شود. خمیر باید به گونه ای باشد که به دست نچسبد. برای اینکه بفهمید بافت خمیر مناسب است یا نه باید ببینید که خمیر به کف ظرف می چسبد یا نه. اگر خمیر فقط به کف ظرف می چسبد مناسب است اما اگر به کف ظرف نمیچسبد و به راحتی جدا می شود باید مقداری آب در حد یک قاشق غذاخوری به آن اضافه کنید. خمیر آماده شده باید صاف و نرم باشد.

وقتی خمیر به حال دلخواه رسید آن را با دست گرد کنید و داخل یک ظرف چرب شده به آرامی قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید. ظرف را به مدت 1 ساعت در محیط آشپزخانه بگذارید تا حجم آن دو برابر شود. هر چه محیط گرم تر باشد خمیر بهتر پف کرده و عمل می آید. در طول این زمان شما می توانید به کارهای دیگر خود رسیدگی کنید.

مرحله سوم: آماده کردن قالب نان

زمانی که به خمیر استراحت داده اید می توانید قالب نان را آماده کنید. یک قالب مستطیلی (قالب لوف) حدوداً 10 در 20 سانتی (یا کمی بزرگتر) مناسب است. کف و دور قالب را چرب کنید و تا زمانی که خمیر آماده می شود کنار بگذارید. بهتر است برای چرب کردن قالب نان تست از کمی کره آب شده استفاده کنید.

 

مرحله چهارم: فرم دادن به خمیر نان تست

وقتی حجم خمیر دو برابر شد روی میز کار مقداری آرد بپاشید. خمیر را روی آن پهن کرده و به شکل مستطیل در آورید. سپس به آرامی رول کنید.. لبه‌های خمیر را کاملا به هم بچسبانید تا هیچ درزی داخل خمیر نباشد. درزهای خمیر در یک طرف می باشند که در زیر نان قرار می گیرند. خمیر را به قالب منتقل کنید و خوب فشار داده تا مطمئن شوید که خمیر به طور یکنواخت داخل قالب پخش شده است. مجدد روی خمیر را پوشانده و بگذارید تا 1 ساعت دیگر در یک جای گرم استراحت کند. طوری روی قالب را بپوشانید که جای کافی برای پف کردن خمیر وجود داشته باشد. (میتوانید یک قابلمه‌ی بزرگ را روی برگردانید)

مرحله پنجم: پختن نان تست

فر را از قبل روی درجه 375 درجه فارنهایت یا 190 درجه سانتیگراد روشن کنید تا گرم شود. قالب را روی طبقه وسط فر قرار دهید. 45 دقیقه زمان لازم است تا نان پخته شود. وقتی نان پخته شد از فر بیرون آورده و در جای گرمی بگذارید تا خنک شود. پس از 10 دقیقه نان را از قالب جدا کنید و روی یک توری فلزی بگذارید تا کاملاً خنک شود. اکنون نان تست شما آماده سرو می باشد.

 


...
نظرات