عکس کیک اسفنجی خوشمزه
خوشمزه های من
۱۰۱
۲.۷k

کیک اسفنجی خوشمزه

۹ آذر ۹۹
این دستور رو برای یکی از دوستان گذاشتم
دونات#
مواد لازم (برای ۱۵ عدد دونات)
شیر ولرم 1/2 پیمانه
خمیرمایه 1 قاشق مرباخوری سرپر و شکر برای عمل اوردن خمیر مایه 1 قاشق چایخوری
شکر 2 قاشق غذاخوری
نمک نوک قاشق چایخوری
وانیل نوک قاشق چایخوری
تخم مرغ 1 عدد
کره 35 گرم
آرد حدود 300 گرم

طرزتهیه

شیر را روی حرارت میگذاریم تا ولرم شود و یک قاشق چایخوری شکر اضافه میکنیم و هم میزنیم و بعد خمیر مایه را دوی شیر ولرم‌میپاشونیم و آروم هم میزنیم. مدت 5 تا 10 دقیقه روی ظرف را مپوشانیم تا خمیر مایه کف کند.
در ظرف دیگری تخم مرغ را با چنگال یا همزن دستی کمی هم میزنیم تا از لختگی دربیاید و بعد نمک، وانیل و شکر را اضافه میکنیم و هم میزنیم سپس کره که به دمای محیط رسید و کاملا نرم شده اضافه میکنیم و هم میزنیم تا یکدست شود سپس مخلوط شیر و خمیر مایه را اضافه کرده و مخلوط میکنیم.
آرد را کم کم اضافه کنید تا زمانیکه خمیر جمع شده و به دست تمیز نچسبد.
با توجه به جنس آرد ممکنه آرد کمتر یا بیشتری مصرف بشه بنابراین حواستون باشه که آخرای کار آرد رو کم کم اضافه کنید و با دست خمیر رو جمع کنید.
روی سطح خمیر را بپوشانید و روی سطح ظرف یک حوله تمییز قرار میدهیم و مدت یکساعت و نیم اجازه میدهیم استراحت کند. بعد از این مدت خمیر را کمی ورز میدهیم تا پفش گرفته شود. روی سطح کار کمی آرد بپاشید و از خمیر به اندازه یک نارنگی برمیداریم و روی سطح باز میکنیم به عرض نیم سانت و سپس کاتر میزنیم و خیلی اروم منتقل میکنیم داخل سینی بزرگتر که کفش را کمی چرب کرده ایم. بعد از اینکه همه خمیر را کاتر زدیم روی سینی حاوی دونات ها را با پارچه تمییز میپوشانیم و مدت نیم ساعت اجازه میدهیم دوباره استراحت کند. بعد از این مدت یک ظرف کوچک روی شعله گاز قرار میدهیم و روغن میریزیم وقتی خوب داغ شد با حرارت ملایم دونات ها را دونه دونه سرخ میکنیم به این ترتیب که وقتی دونات را داخل روغن انداختیم بلافاصله با قاشق یا ملاقه کوچک روی سطح دونات هم از روغن داخل قابلمه بریزد تا روی دونات هم فورا ور معرض روغن داغ قرار گرفته و پف کند. بعد از روغن خارج کرده روی دستمال تمییز میگذاریم تا روغنش کشیده شود و وقتی خنک شد با پودر قند یا گاناش تزیین میکنیم.

برای درست کردن گاناش 80 گرم خامه را روی بخار کتری قرار دهید تو گرم شود بعد از روی حرارت بردارید 80 گرم شکلات تخته ای اضافه کنید، بعد یک دقیقه هم بزنید تا یکدست شود
یک طرف دونات را داخل گاناش بزنید.
به دلخواه برای تزئین میتوید از ترافل یا هر چیزی که دوست دارید استفاده کنید.
نوش جان
...
نظرات