عکس بستنی توت فرنگی با ثعلب
مریمانه
۴۸۲
۱.۶k

بستنی توت فرنگی با ثعلب

۲۲ دی ۹۹
سلام به روی ماه همگی تون

تا اومدم بجنبم و از طعم های دیگه(وانیلی کاکائویی و زعفرونی)عکس بگیرم تموم شدند.😐
خب امروز میخوام نکات مربوط به تهیه بستنی رو بگم
من خیلی سال هست که بستنی درست میکنم چون برخلاف کیک که ممکنه توی خونه مون بمونه و خورده نشه بستنی سریع تموم میشه. همسرم هم بیشتر عاشق بستنیه تا کیک.
من بستنی خور نیستم ولی بستنی توت فرنگی یا انبه ای که خودم درست کرده باشم رو خیلی دوست دارم.🥰

برای تهیه بستنی
🧁 ثعلب حرف اول رو میزنه. تا اون نباشه بستنی فرم نمیگیره و کشدار نمیشه. (مگر اینکه کل بستنی تون رو بخواهید با خامه و شیرعسلی یا زرده تخم مرغ اینا درست کنین که خب هم هزینه ش هم کالریش خیلی بالا میره.)
و یک نکته ضروری دیگه اینه که ثعلب حتما حتما باید با شکر مخلوط بشه و آروم آروم به شیر اضافه بشه.وگرنه مواد گوله گوله میشه.
🧁 عامل تاثیرگذار بعدی خوب هم زدن بستنی هست. این یکی خیلی مهمه. شما باید از لحظه ای که مواد بستنی رو توی فریزر میگذارید هر نیم ساعت یا یک ساعت( بستگی به دمای فریزر داره)ظرف رو خارج کنید و با چنگال یا همزن خوب هم بزنین تا اون ذرات کریستالی که حالت یخی پیدا میکنن تشکیل نشه. این خیلی مهمه که نذاریم اون بلورهای یخی ایجاد بشه و باید از کناره های ظرف خوب با چنگال بازشون کنیم و هم بزنیم و دوباره داخل فریزر بذاریم تا سری بعدی.
🧁نکته ی تاثیرگذار در لطیف بودن بستنی استفاده از شیر پرچرب یا خامه است. هر چقدر چرب تر باشه بستنی هم نرم تر میشه. یه سری میوه هام مثل موز و انبه و توت فرنگی هم که بافتشون پرآب نیست باعث میشه بستنی لطیف تر بشه.
🧁نکته ی بعدی ظرف مورد استفاده هست که بهتره رویی یا استیل باشه.(البته اگه روی خش افتادنش حساس نیستین)
موقع هم زدن مواد ترجیحا زیر ظرف موادتون یه ظرف آب و نمک و یخ بگذارید بعد ظرف حاوی مواد بستنی رو روی اون بگذارید و مواد بستنی رو هم بزنید. اینجوری زودتر کارتون پیش میره.
🧁نکته ی مهم بعدی استفاده از شکر هست.اگه شکر رو بیشتر بریزین بستنیتون فرم نمیگیره و بسته نمیشه. حواستون به شیری که استفاده میکنین باشه که از قبل شکر نداشته باشه. مثلا اگر بخواهید با شیرکاکائو یا شیرتوت فرنگی های آماده بستنی درست کنین باید میزان شکر رو از دستور کم کنین.
🧁در مورد بستنی وانیلی هم این نکته رو خودم با تجربه به دست آوردم که اگر وانیل مایع بریزین خوشمزه تر میشه. (وانیل پودری برای چیزهایی که قراره پخته بشن خوبه. مثل کیک)
فقط اشکال کوچولوش اینه که به خاطر رنگ قهوه ای که وانیل مایع داره ممکنه رنگ بستنی وانیلی تون خیلی سفید سفید در نیاد. به نظر من توی بستنی ها بستنی وانیلی از همه سخت تره. من همیشه مواد بستنی رو میچشم تا به اون طعم دلخواهم برسم و همیشه هم سر بستنی وانیلی بیشترین انرژی رو میذارم.
🧁نکته ی بعدی که باز خودم تجربه کردم اینه که من موادم رو روی گاز حرارت نمیدم. اوایل که بستنی درست میکردم طبق دستور شیر رو روی حرارت ملایم میذاشتم و بعد آروم آروم شکر و ثعلب مخلوط شده رو اضافه میکردم و هم میزدم ولی خب چون این کار حوصله سر بر بود و بعد هم باید کلی صبر میکردم که مواد خنک بشه روش خودم رو در پیش گرفتم.
اونم این که شیر رو میریزم توی یه ظرف بزرگ و گوشتکوب برقی رو روشن میکنم و آروم آروم شکر و ثعلب رو اضافه میکنم خیلی راحت مواد مخلوط میشه و قوام هم میاد. حتما باید گوشتکوب برقی باشه و مثلا با همزن نمیشه.
🧁برای داشتن طعم های مختلف من همیشه کل شیر و شکر و ثعلب رو مخلوط میکنم و بعد که مخلوط شد و قوام اومد داخل سه تا کاسه میریزم به اولی زعفرون دم کرده و پودر هل و گلاب میزنم به دومی وانیل و گلاب به سومی کاکائو و یه نوک قاشق گلاب و کمی شکلات چیپسی یا رنده شده.
🧁برای بستنی زعفرونی اگه دوست دارین داخلش مغزیجات بریزین قبلش مغزها رو یه تفت کوچولو بدین خیلی خوشمزه تر میشه.
🧁برای خامه یخ زده هم خامه صبحانه رو توی یه ظرف پلاستیکی به صورت مسطح و نازک بریزین و بذارین فریزر بعد تکه تکه کنین و آخر کار که بستنی فرم گرفته بود همراه با مغزیجات به بستنی تون اضافه کنین.
🧁نکته بعدی در مورد بستنی زعفرونی اینه که حتما زعفرون دم کرده استفاده کنین و اینم یادتون باشه که بستنی زعفرونی کم کم رنگ باز میکنه و وقتی آماده بشه یه مقدار پر رنگ تر میشه پس همون اول زیادی زعفرون نریزین.
🧁در مورد زرده تخم مرغ که یه سری دستورها ازش استفاده میکنند منم یه بار توی بستنی زعفرونی استفاده کردم البته روی حرارت اینکارو کردم و خب توی طعم تاثیر خاصی نمیذاره و بوی تخم مرغ مشخص نیست تنها تاثیرش این بود که یه مقدار بافت بستنی رو نرم تر و پفکی تر کرده بود. ولی در کل به قِر و فِرش نمی ارزید و همون یه بار بود که زرده زدم.
🧁ظرفی که مواد بستنی رو داخلش ریختین یک سومش رو خالی نگه دارین چون بستنی در حین هم زدن حجمش هم زیاد میشه و پفکی میشه.
🧁موقعی که دارین مواد بستنی رو آماده میکنین سعی کنین با ذائقه خودتون تنظیمش کنین و از مواد بچشید ببینید شبیه بستنیه یا نه. از ثعلب هم به اندازه استفاده کنین چون زیادیش، هم بافت بستنی رو زیادی کشدار میکنه هم توی طعم بستنی تاثیر خوبی نداره.
🧁برای تهیه بستنی میوه ای از میوه های گوشتی و معطر مثل انبه و موز و توت فرنگی استفاده کنین و بعد از این که میوه ها رو پوره کردین به مخلوط شیر و ثعلبتون اضافه کنین.میتونین چند قطره رنگ و یا عصاره اون میوه رو هم اضافه کنین. فقط عصاره رو خیلی نزنین که مواد تلخ نشه. من به این بستنیم رنگ خوراکی نزدم اسانس هم نداشتم فقط یه قاشق ژله توت فرنگی تو مواد ریختم که طعمش توت فرنگی تر بشه. یه کوچولو رنگش هم بیشتر شد اینم از ابداعات این جانب😜
🧁در مورد تهیه بستنی شکلاتی یا کاکائویی تجربه به من نشون داده که با شیرکاکائوهای آماده بیرون خیلی بستنی خوشمزه تر میشه. نخسوزن(مخصوصا) شیرکاکائوی میهن.
فقط حتما حواستون باشه که شکر رو باید خیلی کمتر بزنین مثلا اگر موادتون دو لیوان شیرکاکائوی شیرین هست شما یک چهارم لیوان شکر باید بزنین. ثعلب رو هم با همون یک چهارم شکر باید مخلوط کنین و تو مواد بریزین.
🧁نکته ی دیگه این که سالها پیش جناب همسر برای تولد من و البته به کام خودش یه بستنی ساز خرید که خیلی خوب بستنی در میاره و کار من رو راحت کرده اما لزوما نیازی نیست که حتما بستنی ساز در اختیارتون باشه.من غنا هم که بودم بدون بستنی ساز باز هم بستنی های خوبی درست میکردم. یه بارم چند سال پیش تو پاپیون فرستادم.
🧁چند نکته هم درباره بستنی ساز براتون بگم که اگر خواستین بخرین حتما کمپرسوردار بخرین چون خودش کمپرسور سرد کننده مواد رو داره و دیگه نیاز نیست بستنی رو هی از فریزر دربیارین و دوباره بذارین خودش همزمان که مواد رو هم میزنه منجمدشونم میکنه. بستنی ساز من مارک فلر هست و خیلی ازش راضی ام.
فقط یه اشکال کوچولوی بستنی ساز اینه که سطلش کوچیکه و باید کم کم بستنی ها رو آماده کنین ولی بدون بستنی ساز شما میتونید موادتون رو یک جا و در اندازه زیادتر آماده کنین.
🧁در مورد دستور تهیه بستنی هم دستور خانم سوزان شریعت خیلی عالیه و به اون دستوری که من درست میکنم خیلی نزدیکه.
شما میتونین با این دستور بستنی وانیلی یا کاکائویی هم درست کنین. برای وانیلی یک ق چ خ وانیل+ یک ق چ گلاب برای کاکائویی ۲ ق غ کاکائو+ شکلات خرد شده
اینم دستور
https://sarashpazpapion.com/picture/a278c4769114a17f3643932fadee7155
...
نظرات