عکس #حلیم بادمجان شیرازی

#حلیم بادمجان شیرازی

۱۰ بهمن ۹۹
_
#حلیم بادمجان شیرازی
موادلازم:
برنج: یک پیمانه،گوشت سردست یا گردن: ۲۵۰ گرم،کشک: ۲۵۰ گرم،پیاز سرخ‌شده: به مقدار لازم،سیر رنده شده: ۲ حبه،بادمجان سرخ‌شده: ۱/۵ کیلو،نعناع داغ: یک‌چهارم پیمانه،نمک، فلفل، ادویه‌جات و زعفران دم کشیده: به میزان لازم
برنج را ۲ – ۳ ساعت قبل می‌گذاریم بپزد. برای هر ۱ پیمانه برنج ۷ پیمانه آب در نظر می‌گیریم. (بعضی‌ها حلیم بادمجان را با عدس یا لوبیا سفید درست می‌کنند اما رنگ حلیم بادمجان با عدس تیره می‌شود و با لوبیا هم طعم چندان خوبی نخواهد داشت اما با برنج هم خوشمزه‌تر است هم رنگ خوبی دارد) برنج باید آن‌قدر بپزد تا آبش کشیده شده و غلیظ شود و برنج کاملاً له شود مثل شله زرد.
فوت‌وفن: یادتون باشه وقتی برنج را می‌گذاریم بپزد از وقتی برنج شروع به جوشیدن کرد تا وقتی کامل پخته نشده هم نمی‌زنیم چون اگر در این موقع قاشق داخل ظرف کنیم و هم بزنیم برنج ته می‌گیرد و مجبوریم مدام هم بزنیم.
گوشت را با پیاز و ادویه‌جات می‌گذاریم پخته شود زمانی که پخته شد آخر سر نمک اضافه می‌کنیم. گوشت میتونه کمی چربی داشته باشد!
بادمجان را پوست کنده ورقه و کمی سرخ می‌کنیم.
نکته: چون بادمجان روغن زیادی به خود می‌گیرد برای سالم‌تر بودن غذا می‌توانیم نیمی از بادمجان‌ها را در روغن سرخ کرده و نیمی دیگر را مقدار کمی روغن بمالیم و در فر سرخ کنیم تا غذای سالم‌تری داشته باشیم.
بعد از سرخ کردن با یک لیوان آب می‌گذاریم بپزد و سپس با گوشت‌کوب یا میکسر یا هر وسیله دیگه ای له می‌کنیم تا حالت کش‌دار پیدا کنند نیاز نیست مواد شل شود فقط حالت کش‌دار پیدا کند کافی است.
گوشت پخته شده و بادمجان سرخ شده را به برنج اضافه می‌کنیم و مخلوط می‌کنیم. مواد باید کمی سفت باشد. اگر برنج آب داشته باشد بعد از اضافه کردن مواد هرچقدر روی حرارت بماند آبش خشک نمی‌شود.
در یک تابه روغن می‌ریزیم و روی حرارت می‌گذاریم وقتی روغن گرم شد نصف پیاز سرخ شده را اضافه می‌کنیم بقیه آن را برای تزئین نگه می‌داریم. سیر رنده شده را اضافه می‌کنیم تفت می‌دهیم. نباید سیر بسوزد فقط نرم شود کافی است سپس به مواد اضافه می‌کنیم.
کشک را که با مقداری آب مخلوط کرده و به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده‌ایم اضافه می‌کنیم و حلیم را روی حرارت می‌گذاریم تا ۱۵ دقیقه بجوشد.
حلیم باید زیاد روی حرارت بماند تا حلیم خوبی شود. روی حرارت خیلی ملایم می‌گذاریم اما بعد از اضافه کردن کشک نباید حلیم زیاد بجوشد چون ته می‌گیرد.
...
نظرات