عکس ترشی انبه روغنی
اسماء خانوم
۱۹۹
۱.۷k

ترشی انبه روغنی

۲۷ خرداد ۰۰
یکی از خوشمزه ترین و حرفه ای ترین ترشی هایی که هر سال درست میکنم.👌👌👌👌👌
این مقدار ترشی با 10 کیلو انبه سبز درست شده است.
دوستان عزیزم اگر سوالی داشتید در خدمت هستم، ممنون از همراهیتون 🙏🙏🙏🙏🙏🙏
دستور این ترشی خوشمزه:
ادویه مخصوص ترشی:
گلپر (پودر) ۱۰ قاشق چای خوری
پودر تخم گشنیز ۵ قاشق چای خوری
دارچین ۱ قاشق چای خوری
پودر زیره سبز ۲ قاشق چای خوری
پودر جوز هندی ۱ قاشق چای خوری
پودر فلفل سیاه ۱ قاشق چای خوری
پودر فلفل قرمز ۱ قاشق چای خوری
رازیانه (پودر) ۱ قاشق چای خوری
پودر سبزی (به نسبت مساوی از مرزه،ترخان،گشنیز و نعنا خشک) ۲ قاشق چای خوری
سیاه دانه درسته ا قاشق غذاخوری
طرز تهیه:ابتدا برای تهیه ادویه حتما تخم گشنیز و سیاه دانه را بعد از شستن داخل ظرف ریخته و روی شعله ملایم بو بدهید، هم آبشون کشیده میشه و هم بوی خوش عطرشون به مشام میرسه. (نکته:سیاه دانه را آسیاب نکنید و درسته داخل ترشی بریزید.)
همه مواد ادویه رو آسیاب کرده و با هم مخلوط میکنیم این ادویه برای یک کیلو انبه کافیه، باز طبق ذائقه میتونید کمتر بریزید.
برای خود ترشی :
انبه سبز یک کیلو
سیر 100 گرم(من کمتر میریزم)
زردچوبه و نمک به میزان لازم
سرکه به میزان لازم
زعفران دم کشیده غلیظ ۵ قاشق غذاخوری
روغن زیتون یا معمولی ا استکان

طرز تهیه :ابتدا انبه ها را خوب شسته و به شکل دلخواه برش می زنیم که من خودم همیشه به ۴ قسمت و از طول انبه برش میزنم.
روی انبه ها نمک و زردچوبه ریخته و خوب زیر و روشون می کنیم تا انبه ها یکدست زرد بشن و داخل آبکش ریخته و زیر آبکش سینی قرار می دهیم ویک شب میذاریم تا خوب انبه ها آب بندازن. روز بعد انبه ها رو توی آفتاب قرار می‌دهیم خودم از صبح تا بعد از ظهر توی آفتاب میذارمشون . بعد سیرها را پوست گرفته و خوردشون کرده و کنار میذاریم. ظرف بزرگی را انتخاب کرده روی شعله گاز قرار میدهیم ابتدا روغن را ریخته و بعد سیرها رو اضافه می کنیم چند دقیقه تفتشون میدیم نیاز نیست که طلایی بشن همینکه نرم شدن کافیه، بعد انبه ها رو اضافه کرده و مرتب هم میزنیم تا انبه ها قشنگ توی روغن تفت بخورن سپس اندازه یک فنجان سرکه و ۵ قاشق زعفران داخلشون میریزیم. آخر کار ادویه و سیاه دانه درسته و بو داده شده ونمک دوباره میریزیم،اصلا نگران اضافه کردن مجدد نمک نباشید که شور بشن چون بعد از اضافه کردن مجدد سرکه و جا افتادن ترشی شوری اصلا حس نمیشه دوستان عزیزم اگر ترشی تون دوست دارید تندتر بشه میتونید جداگانه یک قاشق مرباخوری فلفل قرمز دوباره اضافه کنید.
زیر شعله رو خاموش کرده و میذاریم خنک بشن، یادتون باشه اصلا درب ظرف رو نبندید که حین خنک شدن، بخار آب داخل ترشی ریخته نشود.
وقتی که خنک شدن ترشی ها را داخل شیشه های تمیز و استریل شده بریزید و لابه لای ترشی میتونید خود فلفل قرمز تازه که با خلال دندان سوراخ شده بندازید. وقتی که شیشه کامل پر شد اندازه یک بند انگشت بالای شیشه خالی بذارید و بعد سرکه رو اضافه کنید و با دسته قاشق لابه لای ترشیها رو فشار بدهید که سرکه خوب به کل ترشی برسه.
درب شیشه ها رو محکم ببندید و بعد از یک ماه ترشی آماده هست و هر چه زمان بیشتری از ترشی بگذره خوشمزه تر و جا افتاده ترمیشه.
🍀🌺☘️🌺🍀🌺☘️🌺🍀🌺☘️🌺🍀🌺☘️🌺🍀


...
نظرات