عکس پاستیل خانگی
سَـــــلویٰ
۲۶۱
۳.۳k

پاستیل خانگی

۱۳ تیر ۰۰
اول راهنمایی بودم. مدرسه دهخدا. یک روز معلم تعلیمات دینی سر صف صبحگاه ، اعلام کرد آموزش و پرورش می خواهد بین دانش آموزان مدارس راهنمایی یک مسابقه از مسئله یک تا هزار رساله ی توضیح المسائل  برگزار کند. جایزه نفرات اول تا سوم هر مدرسه اردوی ده روزه رامسر است.

همیشه یکی از آرزوهای من رفتن به اردوی رامسر بود. وصف رامسر رویایی و زیبایی های بهشت گونه اش را زیاد شنیده بودم. معلم تعلیمات دینی برای من حکم یک قدیس را داشت مرد ساده زیست و نداری بود این را میشد از کت و شلوار مندرس و ماشین کادیلاک  عتیقه اش فهمید . من باور داشتم  کسی که آموزه های دینی را تعلیم می دهد حرفش همیشه حق و خبرش همیشه خیر است. به پشتوانه این باورها، فردا رساله توضیح المسائل را ازکتابفروشی سعدی، کمی پایین تر از میدان آزادی، تهیه کردم. کتابی با جلد سبز مات و کاغذ کاهی. شروع کردم به خواندن. باید نفر اول می شدم. راه رسیدن به رامسر رویایی فقط مقام اول بود. جای هیچ اگر و شاید و بایدی نبود. قهرمانی فقط سکوی اول. مقام های بعدی همه زیر سایه اند.
هر مسئله را واو به واو و واژه به واژه عین همانی که در رساله نوشته شده بود حفظ کردم. با جدیت و پشتکار فراوان بعد از دو ماه ریاضت و رنج به اوج آمادگی رسیدم. روزها می خواندم و شب ها از خودم امتحان می گرفتم. قبل از خواب به طور اتفاقی شماره ای را بین یک تا هزار انتخاب می کردم و مسئله اش را مثل همان که در رساله بود مو به مو برای خودم تکرار می کردم.

مسئله ۳۸۹. «کسی که چند غسل بر او واجب است می تواند به نیت همۀ آنها یک‌‎ ‌‏غسل به جا آورد، یا آنها را جداجدا انجام دهد» حتی می دانستم که هر مسئله ای در کدام صفحه کتاب است. یادم هست دوشنبه بسیار سردی داخل محوطه مدرسه به فاصله یک متر از هم روی زمین نشستیم و در حالی که باد شدیدی می وزید و  ورقه ها از زیر دستمان فرار می کردند، مسابقه برگزار شد. پنجاه مسئله از هزار مسئله را انتخاب کرده بودند. جواب هر پنجاه سوال را عین به عین  نوشتم بدون هیچ  اضافه و علامتی. حتی نقطه ای را هم جا نینداختم. مطمئن بودم نفر اولم. رامسر رویایی توی مشتم بود.
 سه روز بعد نتایج مسابقه اعلام شد. باورم به بار نشست و من نفر اول آموزشگاه های راهنمایی شدم. به همه گفتم تابستان می روم رامسر. عذاب کشیدم تا  به پدر بگویند امسال تابستان روی کمک من حساب نکند. هفته ای دو سه بار می رفتم دفتر و از معلم تعلیمات دینی می پرسیدم که اردو کی برگزار می شود؟ چند نفریم؟ اردو چند روز است؟ پتو با خودمان بیاوریم؟ با ایران پیما می رویم یا لوان تور؟
آقا معلم هر بار جوابی می داد و چیزی می گفت. امتحانات خرداد را دادیم و سال تحصیلی تمام شد. رفتم دفتر مدرسه. مدیر مدرسه و آقای ناظم داخل دفتر بودند. معلم دینی و دفتردار مدرسه هم بودند.
آقا اجازه ما کی می رویم اردو؟ آقای دفتر دار پقی زد زیر خنده. آقای ناظم سرش را بالا آورد و نگاهی به معلم تعلیمات دینی کرد. معلم دینی _ قدیس قابل اعتماد_ از روی صندلی بلند شد. هر دو دستش را روی میز گذاشت. بدنش را به جلو خم کرد. چند دقیقه خیره خیره زل زد به چشم های من و بعد گفت؛ چه کشکی چه پشمی؟ اردو کجا بود پدر بیامرز؟ خواسته اند اینجوری چهار تا مسئله دینی یاد بگیری. فرق حلال و حرام را بدانی.حکم تیمم و غسلت را بیاموزی. مطهرات و نجاسات را بشناسی! اینها به از اردوی رامسر نیست؟ راهت را بگیر برو. رامسر بی رامسر!
بنای بلند باورهای من همانند کلوخی در برابر آب فرو ریخت!
 زخم بعضی شکست ها همیشه تر و تازه می ماند. هر چه از عمر برخی از باخت ها می گذرد جوان تر می شوند.
چند روزی گذشت تابتوانم تصمیم درستی بگیرم..
مسئله ۵۶۵ "اگر کسی در حق دیگری بدی کند قصاص بر او واجب است " این را در رساله خوانده بودم و حق خودم میدانستم که جبران کنم..
خاطرم بود که میگفتند ماشین کادیلاک معلم دینی آنقدر قدیمی است که دیگر قطعاتش به سختی پیدا میشود پس دست به کار شدم .
در یک عصر سرد از همان روزها که درست همان باد استخوان سوز میوزید در لابه لای ماشینهای پارک شده کوچه پشتی ، شیشه یک کادیلاک قدیمی با تکه آجری شکسته شد و ترکهای بزرگی سرتاسر آن را پوشاند . باید قصاص دقیق انجام میشد پس با خطی عجیب روی تکه کاغذی نوشته ای زیر برف پاک کن ماشین گذاشتم:..
"ببخشید که ناخواسته شیشه شما را شکستم من در همین مخابرات بغل کار میکنم و نامم موسوی است دوستانی دارم که میتوانند از ارمنستان نمونه شیشه ماشینتان را برایم ارسال کنند پس جهت تعویض شیشه سراغ من را بگیرید "

پس از آن روز بارها آقای معلم را میدیدم که بین مدرسه و ساختمان شلوغ مخابرات در رفت و آمد است و مطمئن بودم امید دارد روزی آقای موسوی را پیدا کند بلکه آن شیشه کمیاب را از طریقی به دست آورد و تا آن روز ترکهای شیشه اتومبیلش طعمی که من چشیدم را در ذائقه اش تکرار خواهد کرد...

🌺اگر به کودکانتان ،به دانش آموزانتان،به دانشجویانتان،به عزیزانتان قولی میدهید حتما عمل کنید..



🌹🌹🌱🌹🌹🌱🌹🌹🌱🌹🌹🌱🌹🌹🌱🌱

💚



خیال من جایی میان صحن جامع رضوی مانده ، وسط نماز جماعت های حیاط ..
جایـی بین کاشـی های فیروزه ای،
بین آیینه کاری ها، فرش ها ..
جایـی بین فراز های جامعه کبیره،
مسجد گوهرشاد ..
چراغانـی های حرمـ ..
بین "السلامـ علـی علـی ابن موسی الرضا المرتضی " ..
من اصلا دلم حرم میخواهد...
یکی سلام‌ما را برساند به امام مهربان..

امروز روز زیارتی امام رضا علیه السلام هست..برا همدیگه ،دعای زیارت کنیم...
خدایا دل ودست ونگاه دوستانم را به پنجره فولاد برسان..
ممنونم که اینجایین❤️❤️
...
نظرات