عکس خورش هویج تبریز
محیا حمیدزاده
۲۰۲
۹۱۸

خورش هویج تبریز

۲۲ شهریور ۰۰
#خورش هویج تبریز
مواد لازم برای ۴ نفر
پیاز بزرگ ۱ عدد
آلو خورشتی ۱۰۰ گرم
هویج یا زردک ۴۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی ۱/۲ ق غذا خوری
روغن مایع به اندازه کافی
گوشت مرغ ۴۰۰ گرم
زعفران دم کرده به اندازه کافی
شکر به مقدار لازم
چوب دارچین چند عدد
نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به اندازه کافی
طرز تهیه خورش هویج
مرحله اول: تفت دادن پیاز
برای تهیه خورش هویج مجلسی ابتدا پیاز را پس از گرفتن پوست و شستشو به صورت نگینی ریز خرد کنید سپس یک قابلمه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن مایع داخل آن بریزید. پس از اینکه روغن داغ شد پیاز خرد شده را به قابلمه اضافه کنید.
مرحله دوم: تفت دادن گوشت
پیاز را کمی تفت دهید تا نرم شود سپس مقداری زردچوبه اضافه کنید و تفت دادن را تا زمانی که پیاز و زردچوبه یکدست شوند ادامه دهید. در همین حین گوشت مرغ را پس از شستشوبه مخلوط پیاز و زردچوبه اضافه کنید. تفت دادن مواد را ادامه دهید تا زمانی که گوشت سرخ شود و تغییر رنگ دهد.
مرحله سوم: پخت گوشت
پس از اینکه گوشت مرغ تغییر رنگ داد چند لیوان آب جوش را به همراه چند تکه چوب دارچین به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید گوشت با حرارت ملایم بپزد.
مرحله چهارم: آماده سازی هویج
در مرحله بعدی باید هویج ها را آماده کنید. برای این منظور هویج ها را پس از شستشو پوست بگیرید و به شکل خلالی خیلی نازک به صورت یکدست و یک اندازه خرد کنید. ( کمی باریک تر از سیب زمینی سرخ کرده ).
مرحله پنجم: تفت دادن هویج
یک تابه مناسب روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل تابه بریزید سپس هویج های خلالی را داخل روغن تفت دهید تا کمی سرخ شوند ابتدا در تابه را بگذارید بعد از نرم شدن هویج ها کمی زعفران و شکر به آن بزنید و در انتها رب را به هویج اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود. هر چقدر بیشتر هویج ها را تفت دهید خورش در پایان زیباتر خواهد شد.
مرحله ششم: افزودن هویج و آلو
در ادامه آلو های خورشتی را با دقت بشویید و پس از اینکه گوشت مرغ تقریبا پخت هویج و آلو خورشتی را به قابلمه خورش اضافه کنید. در این مرحله مقداری نمک و فلفل سیاه به خورش اضافه کنید و اجازه دهید خورش با حرارت ملایم جا بیفتد.
مرحله هفتم: پخت خورشت هویج
۳۰ دقیقه مانده به پایان پخت خورش زعفران دم کرده را اضافه کنید و چوب دارچین را از خورش خارج کنید. طعم خورش را بچشید و در صورت تمایل مقداری آب لیمو ترش به آن اضافه کنید. در پایان اجازه دهید آب خورش کم شود و روغن بیندازد سپس به همراه برنج سرو کنید.
...
نظرات