عکس شیرینی چرخی قزوین بدون چرخ
bita jooooon
۱۰۴
۱.۱k

شیرینی چرخی قزوین بدون چرخ

۲۷ اسفند ۰۱
مواد لازم:



آرد سفید ۲۰۰ گرم

آرد برنج ۲۰۰ گرم

پودر قند ۱۴۰ گرم

روغن جامد ۱۴۰ گرم

زرده تخم مرغ ۲عدد

ماست سفت ۶۰ گرم

پودر هل۱/۲ قاشق چایخوری

بیکینگ پودر نصف قاشق چایخوری

وانیل نصف قاشق چایخوری



طرز تهیه:


مرحله اول

برای تهیه شیرینی نان چرخی خوشمزه، ابتدای کار روغن جامد را درون یک کاسه مناسب میریزیم، سپس با همزن برقی هم بزنید تا یکدست شود. در ادامه پودر قند را به روغن اضافه کنید و مجددا با همزن برقی به مدت حدود ۵ دقیقه هم بزنید تا مایه روغن و پودر قند کرم رنگ و به حالت کشدار در بیاید.



مرحله دوم

در این مرحله ماست به همراه بیکینگ پودر درون ظرفی جداگانه مخلوط کنید تا با هم ادغام شود، سپس کنار بگذارید و اجازه دهید به مدت ۱ دقیقه استراحت کند. در ادامه زرده های تخم مرغ، پودر هل، وانیل را به روغن اضافه کرده و به مدت ۳ تا ۴ دقیقه هم بزنید.

مرحله سوم

حالا ترکیب ماست و بیکینگ پودر را به زرده ها ی تخم مرغ اضافه کنید، سپس با لیسک مخلوط کنید تا مواد یکدست شود. در ادامه تمام آرد برنج و آرد سفید را یک باره به مواد اضافه کنید و فقط با نوک انگشتان خمیر را به صورت چرخشی مخلوط کنید.


مرحله چهارم


توجه داشته باشید خمیر را بیش از حد ورز ندهید که به روغن بیفتد. در صورت داشتن شیرینی با دو رنگ، خمیر را به دو قسمت تقسیم کنید و به یک از قسمت خمیر، مقدار کمی زعفران دم کرده غلیظ اضافه کرده و مخلوط کنید.

مرحله پنجم

در ادامه هر دو قسمت خمیر را درون نایلون فریزر قرار دهید، سپس اجازه دهید به مدت ۵ ساعت در یخچال استراحت کند. در ادامه خمیر را به سطح کار منتقل کنید. حالا خمیر را بین نایلون به کمک وردنه با قطر ۳ میلی متر روی سطح کار باز کنید.


مرحله ششم


حالا با استفاده از کاتر دلخواه خمیر را قالب بزنید، البته برای شیرینی چرخی معمولا از قالب مستطیلی استفاده می شود. ولی من از کاترهای متنوع استفاده کردم در ادامه برای تزئین شیرینی ها می توانید روی آن پودر پسته و یا تخم خرفه بپاشید.



مرحله هفتم


در ادامه شیرینی های قالب زده شده را درون یک سینی قرار داده و مجددا به مدت نیم ساعت در فریزر استراحت دهید. در حین استراحت کردن شیرینی ها، فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتیگراد بمدت ۱۵ دقیقه قرار دهید تا گرم شود.


مرحله هشتم


در این مرحله شیرینی ها را از فریزر خارج کرده، سپس در فر قرار داده و به مدت ۱۲ تا ۱۵ دقیقه درون فر بگذارید تا شیرینی ها اطرافشان خیلی کم طلایی شود. بعد پخت اجازه دهید شیرینی ها خنک شوند بعد از سینی جدا کنید در نهایت شیرینی ها را درون ظرف بچینید و با چای سرو کنید. نوش جان.



نکته:

❌ خمیر شیرینی بعد استراحت موقعه کاتر زدن شاید در ابتدا منسجم و پودری باشد اما به دمای محیط که برسد خیلی راحت میشه با وردنه صاف کرد کاتر زد.

❌خمیر راخیلی ورز ندهید من ابتدا با لیسک کار کردم در پایان خمیر رابادست جمع کردم و درون کیسه فریزر گذاشتم.

❌حتما کاتر را درون آرد بزنید بعد خمیر را کاتر بزنید

❌بعد از کاتر زدن و چیدن شیرینی در سینی، حتما نیم ساعت سینی را درون فریزر بگذارید تا موقعه ای که درون فر میرود ظاهرش حفظ شود.

❌بیشتر از این زمانی که ذکر شد شیرینی را درون فر نگذارید شیرینی سفت میشود.

امیدوارم این شیرینی رو درست کنید از مزه اش لذت ببرین😍
...
نظرات