عکس آش ماش خوزستانی
محیا حمیدزاده
۳۴۵
۱.۲k

آش ماش خوزستانی

۴ هفته پیش
کپشن رو چند روز پیش زیر پست محبوبه جان دیدم خیلی خوشم اومد و اینجا دوست داشتم زیر این پست داشته باشم .ایده ی عکس هم از پیج شاخه نبات که خیلی عکسای خوشکلی می‌زاره تو صفحه اش.هر چند عکسم به زیبایی عکسش نشد ولی دوسش دارم .

در طول ۲۴ ساعت شبانه روز هیچگاه صدای اذان از روی کره زمین قطع نمی شود و در هر منطقه ای به پایان برسد بلافاصله در جای دیگری آغاز میشود ..‌.
گفتن اذان ۴ دقیقه زمان لازم دارد و زمین دارای ۳۶۰ خط فرضی از قطب شمال به قطب جنوب است که معادل ۳۶۰ درجه می باشد
هنگامی که برای مثال :
ظهر شرعی در خط ۱ شروع میشود،۴ دقیقه طول می کشد تا ظهر شرعی در خط ۲ شروع شود
واین مدت معادل زمانیست که در خط یک اذان گفته می شود
به این ترتیب ۳۶۰ ضربدر ۴ میشود ۱۴۴۰ دقیقه که معادل ۲۴ ساعت است . اینجاست که خدای متعال خطاب به پیامبرش ( ص) می فرماید :
« و رفعنا لک ذکرک » یعنی ذکر و یاد تو را بلند کردیم .
یعنی در هر اذان یادی از پیامبر میشود و اسم مبارکش ذکر میگردد . پس هیچ دقیقه ای روی کره زمین نیست مگر آنکه اسم رسول خدا آورده شود .
_
#آش ماش عربی(بَرشَگ):
مواد لازم :
ماش : یک لیوان
برنج محلی نیم دانه : نصف لیوان
پیاز : سه عدد بزرگ
سیر : به مقدار نیاز ( سه تا چهار حبه )
نعناع : به مقدار دلخواه
نمک زردچوبه فلفل سیاه دارچین پودر لیمو ادویه کاری از هرکدام به مقدار لازم (فقط چون این آش هر چی تند تر باشه خوشمزه تر میشه فلفل سیاه رو بیشتر از بقیه موارد استفاده کنید )
طرز تهیه : ابتدا ماش را که از چند ساعت قبل شسته وخیس کرده اید در قابلمه گذاشته وروی آن آبجوش می ریزیم تا حدی که ماش ها نیم پز شوند بعد از آن برنج نیم دانه محلی را که مثل ماش چند ساعت خیس خورده را اضافه می کنیم و با شعله کم اجازه می دهیم که با ماش بپزد بعد از آن نمک فلفل سیاه وتمام ادویه های ذکر شده در بالا رو به برنج وماش اضافه میکنیم وخوب هم میزنیم که با مواد درحال پخت حسابی مخلوط شوند .در حین اینکه ماش در حال پختن است در یک ماهیتابه داغ سه پیاز بزرگی که گفته بودم را به صورت خلالی خرد کرده و همراه با سیر تفت میدهیم وبه آن زردچوبه اضافه می کنیم تا خوشرنگ شود وقتی پیازها حسابی سرخ شدند آخر سر مقداری نعناع خشک به آن اضافه می کنیم ودر حد یکی دو دقیقه تفت می دهیم وبعد زیر گاز را خاموش میکنیم چون نعناع خیلی سریع میسوزد نباید زیاد تفت بخورد .بعد ترکیب پیاز وسیر ونعناع تفت داده شده را به آش که در حال پختن است اضافه می کنیم(البته بقیه ادویه های گفته شده رو میتونید با پیاز و سیر تفت بدید و به آش اضافه کنید که خوشمزه تر هم میشه ) وحسابی با آش هم میزنیم که قاطی آش شود و به خورد آش برود وفقط مقداری از پیاز وسیر داغ را برای روی آش نگه می داریم .این آش بسیاز بسیار خوشمزه ،سبک ،کم خرج، و همچنین طرز پخت راحتی دارد که برای وقتهایی که عجله دارید و هوس آش کرده اید بسیار گزینه مناسبی است .
توضیحات :
در زبان محلی عربی خوزستانی به این آش بَرشَگ می گویند.
این آش به دلیل وجود ماش و برنج خیلی سریع ته می گیرد پس حتما با شعله کم پخته شود و مرتب هم زده شود تا آش خوشمزه و جاافتاده تری داشته باشیم .
هرچه پیاز داغ و سیر داغ آن بیشتر باشد خوشمزه تر خواهد بود و حتما حتما ترکیب پیاز وسیر داغ را داخل آش قرار دهید نه فقط برای تزیین روی آن.
این آش با فلفل سیاه فراوان بسیار خوشمزه خواهد شد پس از فلفل سیاه غافل نشوید.
...
نظرات