عکس شیرینی نخودی

شیرینی نخودی

۲۹ اسفند ۹۴
مواد لازم برای شیرینی نخودی #نخودچی)

آرد نخود گل   250 گرم
روغن جامد   125 گرم
پودر قند   125 گرم
زرده تخم مرغ   1 عدد
هل   1 قاشق چای خوری
آرد برنج  1 قاشق غذاخوری
پودر پسته یا پسته نگینی برای تزئین


قبل از شروع بگم که من مواد شیرینی ها رو به پیمانه نمیدم چون شیرینی ها حساسن. اگه خواستید خودتون با مسئولیت خودتون تبدیل کنید و استفاده کنید.
روغن و پودر قند و هل رو داخل کاسه همزنتون بریزید. پودر قندتون باید کاملا نرم باشه.
درباره روغن یه توضیحی بدم که خیلی از دوستان شکایت می کنن که چون روغن های جامد موجود بازار کاملا جامد نیستن، استفاده از اون ها باعث روغن انداختن و خراب شدن شیرینی هاشون میشه و ناگزیر میرن سراغ روغن صاف. این مشکل یه راه حل ساده داره و اونم اینه که روغنتون رو جای خنک نگهداری کنید. الان که زمستونه و هوا سرده بذارید روی بالکن یا راه پله و یا هرجای دیگه ای که خنکه و البته حواستون باشه آفتاب مستقیم مدت طولانی به قوطی روغنتون نتابه. وقتی هم که تابستون شد هرموقع نیاز به روغن جامد داشتید بذارید داخل یخچال تا کاملا سفت بشه (نه فریزر که یخ بزنه). روغنی که من استفاده کردم و داخل عکس می بینید روغن جامد لادن طلایی زعفرانیه و می بینید که سفتی عجیب و غریبی هم نداره ولی کاملا مناسب برای این شیرینیه. میتونید از روغن ساده استفاده کنید و اگه دوست داشتید یه کم زعفران هم به خمیرتون اضافه کنید تا شیرینی هاتون خوشرنگ تر بشه.
من هل آسیاب شده ام رو به همون شکل ریختم داخل بقیه موادم چون عاشق هلم و هیچ مدلش نمی تونه منو اذیت کنه ولی شما اگه دوست نداشتید دونه های درشت هل تو شیرینتون معلوم باشه با یه الک ریز الکش کنید تا اگه دونه درشتی داشت جدا بشه.
مواد رو به کمک همزن بزنید تا کاملا کرمی و روشن بشه. اگه روغنتون زعفرانی نباشه تو این مرحله یه مخلوط تقریبا سفید خواهید داشت.
زرده تخم مرغ (و در صورت تمایل کمی زعفران) رو هم به مواد اضافه کنید و هم بزنید.
آرد برنج برای تردتر شدن شیرینیه. بریزیدش روی مواد و مخلوط کنید و بذارید چند دقیقه بمونه تا آرد برنج رطوبت مورد نیازش رو جذب کنه و خیس بخوره.
حالا نوبت مزه اصلیه شیرینی یعنی آرد نخودچیه. از آرد نخودچی استفاده کنید که خوشرنگ و خوشمزه باشه تا شیرینی های نهاییتون هم خوشمزه باشن.
آرد نخودچی رو با الک ریز الک کنید و بریزید روی بقیه مواد.
 بعد با لیسک کمی هم بزنید تا آرد به خودش رطوبت جذب کنه. بعد از اینکه خمیر شبیه خرده بیسکوییت شد، شروع کنید خمیر رو با فشار زیاد و به کمک دستهاتون ورز بدید تا خمیر کاملا چسبندگی پیدا کنه و منسجم بشه. این مرحله ممکنه چند دقیقه طول بکشه. میتونید به جای ورز دادن با دست از غذاساز هم کمک بگیرید ولی خب بعدش باید غذاسازو بشورید انتخاب با خودتونه! 
خمیر که منسجم شد به شکل چند تا گلوله درش بیارید و بذارید کنار و آماده شید برای قالب گیری. این خمیر نیازی به استراحت نداره ولی تا وسایل کارتونو آماده کنید و قبلی ها رو بشورید و فر رو روشن کنید یه کم استراحت میکنه که همون براش کافیه.
فر رو با دمای 170 درجه سانتیگراد روشن کنید. یه سینی فر که کمی چرب شده و قالب های شیرینی تون رو هم آماده کنید. همونطور که حتما میدونید این شیرینی رو خیلی کوچیک و با قالب های ریز قالب میزنن. من عادت دارم که خمیر همه شیرینی هامو لای پلاستیک باز می کنم ولی این خمیر کاملا بی دردسره و اگه روی میز کارتون هم خمیر رو باز کردید باز هم اذییتون نمیکنه. تصمیم با خودتون. یه تکه از خمیر بردارید و به کمک دست یا وردنه به قطر 8 تا 10 میلیمتر بازش کنید. اگه خمیر موقع باز کردن ترک خورد با فشار دست منسجمش کنید.
حالا شیرینی رو قالب بزنید، می بینید که شیرینی به راحتی داخل قالب میمونه و حالا اگه قالبتون اجکتری بود که خیلی راحت با فشار روی قسمت فنری شیرینی رو از قالب خارج کنید و بذارید داخل سینی فر و اگه قالبتون ساده است با نوک انگشت یه فشار کوچولو بهش بدید تا از قالب خارج شه.
شیرینی ها رو با فاصله یک سانتی داخل سینی بچینید و روش رو با کمی پودر پسته یا یه تکه پسته نگینی تزئین کنید و بفرستیدشون داخل فر.
شیرینی ها داخل فر اصلا تغییر شکل یا تغییر رنگ نمیدن و بعد از 15 تا 20 دقیقه آماده میشن. موقعی که احساس کردین شیرینی ها پختن با نوک انگشت خیلی آروم یکیشونو تکون بدید اگه خودش رو گرفته بود و تونستید بدون پودر شدن کمی جابجاش کنید پخته و آماده است. شیرینی ها رو از فر بیرون بیارید و اجازه بدید کاملا سرد بشن و بعد خیلی با وسواس و لطافت از سینی بردارید و داخل ظرف بچینیدشون چون خیلی حساسن و اگه بهشون فشار بیارین پودر میشن
نکته: اگه احساس کردید مقدار شیرینی این شیرینی زیاده! 50 گرم از پودر قندش کم کنید و یدونه زرده به دستور اضافه کنید و در نهایت خمیر رو به کمک غذاساز یا چرخ گوشت منسجم کنید
...
نظرات