عکس ترافل شکلاتی با مغز تافی کاراملی
مهسا دولتی
۱۴
۷۱۲

ترافل شکلاتی با مغز تافی کاراملی

۱۱ مهر ۹۵
این هم دستور ترافل و تافی کاراملی که دوستای عزیزم از بنده خواسته بودن که براشون ارسال کنم.
ترافل که دقیقا طبق دستور پاپیون بود ولی تافی رو از رسپی های شف طیبه عزیز هستش که واقعا فوق العاده بود و همچنین راحت.
مواد لازم برای تهیه تافی کره ای-کاراملی
شکر:دو سوم لیوان
عسل:ربع لیوان
کره:۵۰ گرم
خامه:۱۰۰ گرم
اول از همه قالبتون رو آماده کنید.سایز قالب مهم نیست.کف قالبتون کاغذ روغنی رو که خوب چرب شده میندازین.بهتره قالب مربع یا مستطیل باشه من چون شکل تافی برام مهم نبود و واسه مغز میخواستم ظرفمو همینجوری انتخاب کردم.(شکل پایین سمت راست)
اول از همه خامه رو روی حرارت متوسط گاز گرم می کنیم.بعد کره رو هم داخل میندازیم و هم می زنیم تا زمانی که کره کاملا آب بشه.ظرف رو میزاریم یه گوشه و می ریم سراغ عسل و شکر.
شکر و عسل رو داخل یه دیگ می ریزیم کوچک نباشه.کیفیت عسل مهم نیست یعنی حتما نیازی نیست که از عسل مرغوب و اصل استفاده کنید.
روی حرارت متوسط اجاق قرار می دیم تا شکر ذوب بشه.بعد از یه مدت که شکر ذوب میشه و کم کم رنگ طلایی به خودش می گیره.حواستون باشه حرارت خیلی بالا نباشه که همون اول کاری شکر بسوزه و تلخ بشه.ما نیاز به یه مخلوط کاراملی تیره داریم پس همچنان به مخلوطتون حرارت بدید.
نیازی به هم زدن نیست فقط هر از گاهی ظرفتون رو تکون بدید که همه جای ظرف یک رنگ باشه.
دقت داشته باشید که توی این مرحله هر چقدر کارامل رو بیشتر حرارت بدید در آخر تافی سفت تری دارید.زمان خاصی نداره فقط هروقت رنگ کاراملتون قهوه ای روشن شد از روی حرارت بردارید.
چون خیلی اهمیت داره دوباره می گم دیگ رو از روی حرارت بردارید.
حالا خامه و کره که ابتدا مخلوط کردیم رو اضافه می کنیم و همزمان هم می زنیم.دقت داشته باشید که وقتی خامه رو اضافه می کنید کارامل کف می کنه و حجمش سه برابر می شه.واسه همین بود که گفتم باید دیگتون بزرگ باشه.
انقدر هم بزنید تا یکنواخت بشه.حجمش کم میشه و بر می گرده به اندازه قبلی.
حالا دوباره برگردونین روی اجاق.تو این قسمت می تونید بهش وانیل اضافه کنید یا هر ادویه ای که دلخواهتونه.اما توصیه می کنم بار اول ساده درست کنید.حالا نیاز هستش که کارامل رو بپزید.تو این مرحله کاراملتون یه مقدار تیره تر میشه.همینجور به هم زدن ادامه بدین تا زمانی که حس کنید کارامل از ظرف جدا میشه.
از روی حرارت بردارید و مستقیم داخل قالبتون بریزید.حالا لازمه که استراحت کنه.بزاریدش یه گوشه آشپزخونه و برید به کارای دیگه تون برسید.معمولا دو سه ساعته آماده میشه.
بعد از اینکه تافی کاراملی سرد و شد و قشنگ شکل گرفت کاغذ روغنی رو از ظرف بالا بکشید و با کارد بزرگی که چرب کردین تافی رو به ابعاد دلخواه برش بزنید.چرب کردن باعث میشه راحتتر برش بخورن.حالا میتونید هر کدوم رو داخل یه روکش بزارید و مثل تافی های بیرون بسته بندی کنید مثلا میتونید از کاغذ روغنی استفاده کنید برای روکش.
تافی های کاراملی به خوبی تا چند هفته داخل یخچال میمونن و اگر درست پخته باشن شکرک نمی زنن.نوش جان
...
نظرات