عکس کیک با تزیین فوندانت

کیک با تزیین فوندانت

۱۹ بهمن ۹۵
آشنایی با انواع #قالب های کیک و شرینی

‍ ‍ قالب کیک معمولی‌ که حتما همه یک عدد از آن در آشپزخانه خود دارند و معمولا به شکل گرد و یا مستطیل در بازار موجود هستند. اغلب از نوعی هستند که نیاز به استفاده از کاغذ‌روغنی و یا روغن جدا‌کننده دارند. این قالب پرکاربرد‌‌ترین نوع قالب است که اندازه 18، 20، 22 مناسب‌ترین سایزهای این قالب است. این قالب مخصوص کیک‌های اسفنجی و شیفون است و از قیمتی مناسب برخوردارند و در همه‌ فروشگاه‌های لوازم قنادی موجود می‌باشند. توصیه می‌شود از سایز 18 و یا 20 دو عدد تهیه نمایید چراکه سایزی مناسب است که به راحتی این امکان را به شما می‌دهد همزمان دو قالب را در فر قرار دهید.

قالب‌های کمربندی یا Spring Form Pan
این قالب‌هابه شکل گرد هستند و ویژگی اصلی این قالب‌ها این است که وقتی‌ کیک پخته شد با باز کردن کمربند آن به راحتی‌ کیک از قالب جدا می‌شود و نیازی به برگرداندن قالب نیست. این قالب مخصوص چیز کیک و یا چاکلت‌ موس کیک است و معمولا از جنس نچسب هستند. بعد از قالب معمولی که در بالا به آن اشاره شد این قالب پر کاربرد‌ترین قالب است. 

قالب کیک آنجل فود کیک Angel food
این قالب مخصوص کیک Angel food است که از وسط به صورت استوانه‌ای بالا آمده است و دلیل آن این است که حجم این کیک بالاست و خیلی‌ پف می‌کندو قالب آنجل فود کمک می‌کند که گرما به وسط این کیک نیز برسد و روند پخت به طور کامل صورت گیرد.

یک کیک فوق‌العاده ابری و خوشمز مانند کیک اسفنجی بوده با این تفاوت که پف بیشتری دارد و با طعم‌های مختلف نیز پخته می‌شود. توصیه می‌شود اگر حجم مایه کیک اسفنجی شما بالاست از این قالب استفاده کنید.

قالب کیک طرحدار یا Bundt Pan
این قالب‌ها معمولا نچسب هستند وگزینه مناسبی برای پاوند کیک، کیک هویج، کیک موکا و انواع کیک‌های شکلاتی و خیلی‌ از ژله‌هاست. این قالب‌ها نیازی به کاغذ‌روغنی ندارند و عملا انجام این کار به دلیل شکل ظاهری آن‌ غیر ممکن است لذا باید از روغن جدا‌کننده برای چرب کردن این دسته از قالب‌ها استفاده کرد. نکته دیگر در رابطه با این قالب‌ها این است که به هنگام شستشو بهتر است از اسفنج‌های ابری نرم استفاده شود چرا که با خراش پیدا کردن این قالب، پخت و جدا سازی کیک از آن دچار مشکل خواهد شد.

قالب کاپ کیک و یا Muffin pans
معمولا این قالب‌های کاپ کیک 6، 12 و 24 تایی‌ هستند و شما بسته به سایز فر خود یکی را انتخاب خواهید کرد.

قالب پای Pie pan
این قالب هم مناسب انواع پای‌‌ها و دسرهای خوشمزه و معمولا از نوع نچسب هستند. به علاوه می‌توانید به عنوان قالب تهیه پیتزا نیز از آن بهره ببرید. ساختار برخی از این قالب‌‌ها به طوری است که کف قالببه راحتی از جداره جدا می‌شود و شما بعد از پخت به راحتی می‌توانید پای یا پیتزای خود را انتقال دهید.


سینی شیرینی‌ یا cookie sheet
مناسب برای درست کردن انواع شیرینی‌ است که در سایز‌های مختلف در بازار موجود می‌باشد و بهترین سایز آن 30 در 40 است که برای تهیه رولت از آن استفاده می‌شود.


قالب‌های سیلیکونی silicone pan
این قالب‌ها از قابلیت انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. از جنس پلیمر ساخته شده و نچسب است و تا ۵۰۰ درجه سانتی‌گراد گرما را تحمل می‌کند. از این نوع قالب‌های سیلیکونی که دارای تنوع طرح زیادی هستند همچنین برای تهیه انواع ژله و دسر یخچالی نیز استفاده می‌شود.
...
نظرات