مواد لازم

مرغ با سس زرشک

۲
مواد اصلی
گوشت مرغ
۴ تکه
زرشک
۱/۴ لیوان
آب پرتقال یا آب انبه
۱/۲ لیوان
زعفران دم کرده
۳ قاشق غذا خوری
شکر
۲ قاشق غذا خوری
پیاز متوسط
۲ عدد
آبلیمو
به مقدار لازم
پودر گلپر و زنجبیل
به مقدار لازم
نمک و فلفل و زرد چوبه
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

مرغ با سس زرشک

طرز تهیه

مرغ با سس زرشک

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
تیکه های مرغ رو بعد شستن با یه پیاز خورد شده و یکم آبلیمو و نمک و زردچوبه (بدون آب) گذاشتم با حرارت متوسط ده دقیقه بپزه تا هم بوی ضخمش گرفته شه هم چربی و خونش رو پس بده(هورمون زدایی) بعد ده دقیقه که آب و کف بالا اومد و مرغ آب پس داد اون آب رو ریختم و تیکه های مرغ رو شستم و گذاشتم توی صافی.
۲
همزمان یه پیاز خلالی کردم و گذاشتم سرخ شه و وقتی پیاز کاراملی و طلایی شد تیکه های مرغ رو با پیاز تفت دادم و بهش زنجبیل و فلفل سیاه و پودرگلپر و یه کوچولو زردچوبه اضافه کردم و گذاشتم خوب سرخ و طلایی شن. حالا کف قابلمه رو یه قاشق روغن ریختم و یه ته استکان آب و مرغا رو به فرم کوه چیدم توی قابلمه و روشون لایه لایه دمکرده ی زعفران ریختم و با شعله کم کم دوساعت گذاشتم دم بیارن و پخت و نرم شن!
۳
زرشک رو بعد پاک کردن ده دقیقه گذاشتم توی آب سرد(آب گرم رنگش رو میبره ) و بعد ریختم تو صافی و با یکم آب گذاشتم نرم شن( آب زیاد نریزید در حدی که آب روی زرشک نیفته) بعد که زرشک ها نرم شدن با گوشت کوب برقی یا میکسر یا مخلوط کن یا اگرم نیست با گوشت کوب دستی حسابی میکس کنید تا له شن و صاف صاف شه!
۴
بعد آب پرتقال رو با دوقاشق شکر بهش اضافه کردم و گذاشتم بجوشه .انقدر بجوشه که سس غلیظ شه و به غلظت فرنی برسه!(اگه زرشک رو با آب زیاد جوش بدید بعد اضافه کردن آب پرتقال یا آب انبه خیلی شل و آبدار میشه و به سختی غلیظ میشه)
۵
مرغ ها رو توی ظرف مورد نظر یا توی دیس سرو کنید و سس رو به هر حالتی میخوایید روی مرغ بکشید .من راه راه ریختم!
۶
یا میتونید مرغ رو به همون حالت زعفرانی سرو کنید و سس روی توی تارت شیرین یا نمکی(بستگی به ذائقه تون داره) بریزید و کنار مرغ بذارید تا هرکس خودش همون مقدار رو خواست بکشه رو مرغش! این مرغ رو با یه پلوی زعفرانی معطر با روغن کرمانشاهی میل کنید تا مزه ش رو هیچوقت فراموش نکنید!
سایر نکات

مرغ با سس زرشک

اگه آب پرتقال میزنید از شکر استفاده کنید ولی آب انبه خودش شیرینه
شکر هم بستگی به ذائقه ی خودتون داره و میتونید بیشتر از دوقاشق بریزید تا از ملسی خارج شه و به شیرینی بزنه! خودتون سس رو قبل سرو تست کنید و مقدار شکر رو میزان کنید!
اگه اهل شکرم نیستید میتونید از عسل استفاده کنید ولی عسل چون شیرین تره باید مقدارش کمتر باشه!
عکس و تصاویر ارسالی از مرغ با سس زرشک
نظرات دستور پخت

مرغ با سس زرشک