عکس قیساوای خرما (تبریز)
#قیساوا_خرما #قیساوا_تبریز #قیساوا #آذربایجان #املت_و_کرپ #دسرایرانی #شیرین #مقوی #خوشمزه #aysssel

قیساوا دسر خوشمزه آذربایجانی است که در 2نوع تهیه میشود. با خرما و قیسی(برگه زردآلو). که اسم قیساوا از قیسی گرفته شده است.
قیساوا را بیشتر برای صبحانه سرو میکنند.مواد ساده ای دارد و بسیار آسان درست میشود اما طعم بی نظیری دارد که توصیه میکنم حتما امتحان کنید.
...
مواد لازم

قیساوای خرما (تبریز)

۳
مواد اصلی
خرما رطب
۲۰ عدد
تخم مرغ
۲ عدد
کره
۵۰ گرم
گردو
۱۰ عدد
پودر دارچین
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

قیساوای خرما (تبریز)

رطب املت قیساوا دسر
طرز تهیه

قیساوای خرما (تبریز)

درجه سختی
زمان تهیه ۱۵
دقیقه
زمان پخت ۳۰
دقیقه
۱
ابتدا هسته خرماها را گرفته و درصورت تمایل پوست آنها را بگیرید (من نمیگیرم). اگر خرما شیرازی هست با چند قاشق آب داخل تابه ریخته و با در بسته اجازه دهید بجوشد سپس حرارت را ملایم کنید تا خرماها پخته شوند و آبش کشیده شود (خرمای رطب نیازی به پخت ندارد). خرماها را له کنید و کره و گردوهای خرد شده را اضافه کنید و در تابه را بگذارید تا کره آب شده و گردوها نرم شوند. هم بزنید تا خرما چند دقیقه ای تفت بخورد (حرارت ملایم مایل به کم باشد تا خرماها نسوزند).
۲
پودر دارچین را اضافه کنید (میتوانید پودر زنجبیل, هل و گل محمدی هم به مقدار کم بریزید). تخم مرغ ها را شکسته و هم بزنید و اضافه کنید و هم بزنید و وقتی تخم مرغ ها پخت خاموش کنید و داغ داغ با نان نوش جان کنید. (میتوانید در صورت تمایل تخم مرغ ها را درسته بریزید. و قبل از سرو با گردو و پسته ی خردشده و کنجد تزئین کنید.)
تصاویر مراحل تهیه

قیساوای خرما (تبریز)

بیشتر
سایر نکات

قیساوای خرما (تبریز)

1- خرما اگر رطب باشد بهتر است اما با شیرازی هم میشود.
2- اگر خیلی چرب میپسندید میتوانید موقع سرو کره آب شده اضافه کنید.
3- به جای خرما از قیسی (برگه زرد آلو) هم میتوانید استفاده کنید که قیساوای قیسی میشود و باید بعد از شستن برگه زردآلوها (که نباید آماده و حاوی گوگرد باشد ) با آب کامل بپزید و له کنید و بعد بقیه مراحل را انجام دهید.
4- ترکیب خرما و تخم مرغ را میتوانید کم و زیاد بکنید. بعضی ها خرمای زیاد میپسندند و بعضی تخم مرغ زیاد.
نظرات دستور پخت

قیساوای خرما (تبریز)