عکس قیساوای خرما (تبریز)
#قیساوا_خرما #قیساوا_تبریز #قیساوا #آذربایجان #املت_و_کرپ #دسرایرانی #شیرین #مقوی #خوشمزه #aysssel

قیساوا دسر خوشمزه آذربایجانی است که در 2نوع تهیه میشود. با خرما و قیسی(برگه زردآلو). که اسم قیساوا از قیسی گرفته شده است.
قیساوا را بیشتر برای صبحانه سرو میکنند.مواد ساده ای دارد و بسیار آسان درست میشود اما طعم بی نظیری دارد که توصیه میکنم حتما امتحان کنید.
مواد لازم

قیساوای خرما (تبریز)

۳
مواد اصلی
خرما رطب
۲۰ عدد
تخم مرغ
۲ عدد
کره
۵۰ گرم
گردو
۱۰ عدد
پودر دارچین
به مقدار لازم
طرز تهیه

قیساوای خرما (تبریز)

درجه سختی
زمان تهیه ۱۵
دقیقه
زمان پخت ۳۰
دقیقه
۱
ابتدا هسته خرماها را گرفته و درصورت تمایل پوست آنها را بگیرید (من نمیگیرم). اگر خرما شیرازی هست با چند قاشق آب داخل تابه ریخته و با در بسته اجازه دهید بجوشد سپس حرارت را ملایم کنید تا خرماها پخته شوند و آبش کشیده شود (خرمای رطب نیازی به پخت ندارد). خرماها را له کنید و کره و گردوهای خرد شده را اضافه کنید و در تابه را بگذارید تا کره آب شده و گردوها نرم شوند. هم بزنید تا خرما چند دقیقه ای تفت بخورد (حرارت ملایم مایل به کم باشد تا خرماها نسوزند).
۲
پودر دارچین را اضافه کنید (میتوانید پودر زنجبیل, هل و گل محمدی هم به مقدار کم بریزید). تخم مرغ ها را شکسته و هم بزنید و اضافه کنید و هم بزنید و وقتی تخم مرغ ها پخت خاموش کنید و داغ داغ با نان نوش جان کنید. (میتوانید در صورت تمایل تخم مرغ ها را درسته بریزید. و قبل از سرو با گردو و پسته ی خردشده و کنجد تزئین کنید.)
تصاویر مراحل تهیه

قیساوای خرما (تبریز)

عکس های مراحل تهیه قیساوای خرما (تبریز)
سایر نکات

قیساوای خرما (تبریز)

1- خرما اگر رطب باشد بهتر است اما با شیرازی هم میشود.
2- اگر خیلی چرب میپسندید میتوانید موقع سرو کره آب شده اضافه کنید.
3- به جای خرما از قیسی (برگه زرد آلو) هم میتوانید استفاده کنید که قیساوای قیسی میشود و باید بعد از شستن برگه زردآلوها (که نباید آماده و حاوی گوگرد باشد ) با آب کامل بپزید و له کنید و بعد بقیه مراحل را انجام دهید.
4- ترکیب خرما و تخم مرغ را میتوانید کم و زیاد بکنید. بعضی ها خرمای زیاد میپسندند و بعضی تخم مرغ زیاد.
کلمات کلیدی

قیساوای خرما (تبریز)

رطب املت قیساوا دسر
نظرات طرز تهیه

قیساوای خرما (تبریز)