عکس کشک خونگی
من توی پاپیون دستور تهیه کشک زیاد دیدم اما با احترام به همه اقوام ایرانی و دستور پخت هاشون ، اصلی ترین و قدیمی ترین روش تهیه کشک ، این دستور هست که عشایر فارس از قدیم تا حالا ازش استفاده میکنن و نیازی به موادی مثل آرد و نشاسته ذرت و غیره نداره!
...
مواد لازم

کشک خونگی

۱
مواد اصلی
شیر تازه گاوی یا گوسفندی
۵ کیلوگرم
ماست پرچرب
۱۵ قاشق غذا خوری
کلمات کلیدی

کشک خونگی

کشک
طرز تهیه

کشک خونگی

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
برای تهیه کشک ما اول باید ماست درست کنیم و اجازه بدیم این ماست ۳ روز بمونه تا کاملا ترش بشه. برای این کار شیر تازه رو تو قابلمه رویی بریزید و اجازه بدین ۱۵ دقیقه خوب بجوشه تا کاملا بپزه و میکروب هاش کشته بشه. بعد از اون شیر رو تا زمان خنک شدن کنار میگذاریم و صبر میکنیم که حرارت شیر به حدی برسه که اگر انگشتمون رو توی شیر بزنیم بتونیم ۱۵ ثانیه حداقل انگشتمون رو توی شیر نگه داریم بدون اینکه دستمون بسوزه ! این مرحله یعنی باید شیر رو مایه بزنیم ، به ازای هر کیلو شیر ، شما به ۳ قاشق غذا خوری ماست برای مایه زدن احتیاج دارید که برای ۵ کیلو شیر به ۱۵ قاشق ماست نیاز دارید . ماست رو با کمی شیر حل کنید و بعد با شیر خوب مخلوط کنین . مخلوط شیر و ماست رو در یک جای گرم بزارید و روی اون رو با پتو بپوشونین تا گرم بمونه . بعد از ۳ الی ۴ ساعت ماست شما آمادس ! این ماست رو بعد آماده شدن ۳ الی ۴ روز تو محیط خونه یا حتی گوشه حیاط که سایه هست نگه دارین تا ترش بشه و تو این مدت هر روز اون رو هم بزنین.
۲
ماست ترش شده رو با همون قدر از حجم اون آب سرد مخلوط کنین( برای ۵ کیلو ماست ، ۵ لیتر هم آب بریزید) و با همزن برقی بزنین یا تو مخلوط کن بریزین تا خوب مخلوط بشه و گلوله ماستی توش باقی نمونه ! قدیمی ها از مشک استفاده میکردن که تو این مرحله کره هم از ماست جدا میشده . شما هم بعد از هم زدن ماست یه مقدار کف چربی روی اون میبینین که حتما حتما باید اون کف رو جدا کنین . البته ممکنه شیر شما چرب نبوده باشه که در این حالت اگر کف کره رو ندیدین هم اشکال نداره.
۳
دوغ ( مخلوط ماست ترش و آب ) رو روی حرارت قرار بدین و اجازه بدین یک ساعت با حرارت متوسط بجوشه. بعد یک ساعت اگر با کفگیر به دوغ درحال جوشیدن نگاه کنین میفهمین که گلوله های ریزی داخلش تشکیل شده.
۴
دوغ جوشیده رو داخل کیسه پارچه ای بریزین ، صبر کنین خوب آبش بره و سبک تر بشه بعد از اون کیسه رو آویزون کنین ( من کیسه رو به وسیله یه گیره استکان یا کاموا از آب چکان سینک آویزون میکنم ! اینجوری آب کشک داخل سینک ظرفشویی میریزه 😅) و به مدت یک شب تا صبح بزارین بمونه تا خوب آبش کشیده بشه .
۵
کشک شما بعد یک شب امادس .ممکنه دیر تر یا زود تر آبش کشیده بشه که بستگی به چربی شیر داره . با دستتون سعی کنین به کشک فرم بدین ، اگر راحت فرم میگرفت یعنی آمادس، اگر شل بود ، اجازه بدین یه نصف روز دیگه بمونه تا آبش جمع بشه
۶
برای این کشک که با پنج کیلو شیر تهیه شده یک و نیم تا ۲ قاشق غذا خوری نمک اضافه کنین و کشک رو تست کنین ، اگر شور تر دوست دارین ، بیشتر نمک بزنین !
۷
کشک رو با دست فرم بدین و توی سینی بچینین و اجازه بدین خشک بشه . کشک شما آمادس 😊
سایر نکات

کشک خونگی

* میتونین به جای همزن برقی یا مخلوط کن از همزن دستی هم استفاده کنین و ماست رو هم بزنین اما خوب دقت کنین که گلوله ماستی توش نمونه !
* آب کشک رو میتونین جمع کنین و بعد اون رو بجوشونین که در نهایت به شما قره قروت میده !
* کشکی که عشایر تو محیط آزاد درست میکنن باید آفتاب بخوره تا خشک بشه اما تو محیط خونه برعکسه ، اگر افتاب بخوره کشک زرد میشه !
* اگر ماست ترش نشه ، کشکی که درست میکنین اصلا قابل فرم دادن نیست و پودر میشه !.
* ماست اماده بیرون رو نمیتونین بزارین بمونه تا ترش بشه ! این ماست ها به حدی مواد نگه دارنده دارن که کپک میزنن اما ترش نمیشن !
* این مقدار کشکی که تو تصویر میبینین رو من با ۵ کیلو شیر درست کردم.
عکس و تصاویر ارسالی از کشک خونگی
نظرات دستور پخت

کشک خونگی