سودابه بانو
سودابه بانو
   #کیک هندوانه
سلام به دوستان عزیزم🌹
شب یلدا شدومیلاد خوش ایزد مهر
زایش نورازاین ظلمت تاریک سپهر
شب یلداشدوسفره دل باده عشق
رخ معشوقه ومدهوش دلداده عشق
شب یلدایتان پر ستاره وپر خاطره باد🍉🍉🍉
#کیک اسفنجی با فلینگ موز وگردو وبریلو🌹
...
#شله-زرد
سودابه بانو
۲۳

#شله-زرد

۶ آبان ۹۸
هنگامه رنج و غم و ماتم شده امشب
گریان، زغمى دیده عالم شده امشب
پایان شب آخر ماه صفر است این
یا آنکه ز نو ماه محرّم شده امشب
از داغ جگر سوز نبى سیّد ابرار
نخل قد زهرا و على خم شده امشب
رحلت پیامبر(ص) وشهادت امام حسن مجتبی (ع)وامام رضا(ع)تسلیت باد.
سلام به دوستان عزیزم🌹
#شله-زرد
مواد لازم برای 20 نفر
برنج نیم دانه ایرانی 1کیلو
آب به مقدار کافی
شکر2.5 تا3کیلو
زعفران دم شده
گلاب یک لیوان
کره یک قالب
خلال بادام 150 گرم
خلال پسته وپودر نارگیل وپودر دارچین به مقدار نیاز برای تزیین
پودر هل در صورت تمایل1ق.غ
برنج نیم دانه را بعد از پاک کردن در آب ولرم از شب قبل خیس میکنیم زعفران و را هم ساییده ودر نصف لیوان گلاب در ظرف درب دار از شب قبل آماده میکنیم من خلال بادام رو هم در ظرف درب دار از شب قبل در مقداری گلاب خیس میکنم برنج را با آب میزاریم خوب بپزه مقدار آب را از اول به قدری بریزید که دیگه آب دستی در پخت اضافه نشود شکر را اضافه میکنیم توجه داشته باشید بعد ازریختن شکر شله کمی آب میندازه وشل میشه ولی مشکلی پیش نمیاد بعد جوشیدن دوباره قوام میاد معمولا مقدار شکر سه برابر برنج است ولی به نظر من شما 2ونیم برابر بریزید تا شیرینی شله دلتان را نزندهنگامی که شکر حل شد زعفران را اضافه میکنیم مرتب هم بزنید تا شله ته نگیرد وقتی شله خوب جاافتادوقوام آمدپودر هل وکره وگلاب را اضافه میکنیم چند جوش که زدنیمساعت شله زرد را با شعله خیلی کم گاز دم میکنیم ودر ظرف ریخته وتزیین میکنیم نوش جان
...
#ترشی_ هفت بیجار

#ترشی_ هفت بیجار

۳ آبان ۹۸
سلام به دوستان عزیزم🌹 امید وارم این ترشی خوشمزه را درست کنید وهمراه خانواده از خوردن آن لذت ببرید
#ترشی-هفت بیجار
مواد لازم :
گل کلم متوسط دوعدد.کلم پیچ کوچک یک عدد.بادمجان یک کیلو.هویج یک کیلو.سیب ترشی نیم کیلو .کرفس یک بوته.موسیر به مقدار دلخواه سیر به مقدار دلخواه .سبزی ترشی (ترخون .مرزه.نعنا.شوید.جعفری) به مقدارلازم.پیاز کوچک نیم کیلو فلفل تند چند عدد.نمک زرد چوبه ادویه ترشی زیره سیاه تخم گشنیز سیاه دانه به مقدار دلخواه.
ابتدا بادمجانها رو خرد کرده در ظرف محتوی آب ونمک قرار داده بعد نیم ساعت آبکشی کنید تا زهرش گرفته بشه بعد داخل قابلمه ریخته مقداری سرکه اضافه وچند جوش بزند ونرم شود بعد بزارید خنک بشه .گل کلم وکلم پیچ وسیب ترشی وکرفس را به اندازه ای که دوست دارید خرد کنید پیاز ها رو هم پوست گرفته ویه برش روش بزنید سیر وموسیر را هم خرد کرده سبزی را هم خرد کنید تمامی مواد بالا را باهم در یک لگن مخلوط کنید ونمک وادویجات دلخواد را اضافه کنید. (زیره سیاه وتخم گشنیز را آسیاب کنید) برای سرکه من از سرکه انگور خانگی استفاده میکنم چون خیلی ترشه آب جوشیده سرد شده هم اضافه میکنم ٬ نگران نباشید ترشی کپک نمیزنه در آخر به نسبت مواد سرکه اضافه میکنیم ومواد را خوب مخلوط وعطر وچاشنی آن را به دلخواه اندازه میکنیم ودر دبه میریزیم با این مقدار مواد تا اخر فصل سرما ترشی همیشه سر سفره هایتان خواهد بود نوش جان 😋
...
#ماهیچه به روش پسران کریم
سودابه بانو
۱۸
#ماهیچه_ به_ سبک_ پسران کریم
مواد لازم:
ماهیچه:یک کیلو
پیاز:700 گرم
کره مقداری
زعفران دم کرده:نصف پیمانه
نمک و فلفل سیاه
زردچوبه
چوب دارچین
#طرز تهیه:
ابتدا پیازها را خلالی میکنیم پیازها را در تابه ریخته وکمی با کره تفت میدهیم (کره باعث خوشمزه شدن ماهیچه میشود) زردچوبه وفلفل را اضافه میکنیم ونصف پیازها را کف تابه میریزیم ماهیچه ها را نیز کمی تفت میدهیم وروی پیازها میچینیم و باقی پیازهای خلالی را روی ماهیچه ها میریزیم درصورت تمایل یک یا دوحبه سیر هم خرد کرده وهمراه پیازها به غذا اضافه میکنیم
درانتها چند چوب دارچین رااضافه کرده وزعفران دم کرده را روی ماهیچه ها میریزیم درب تابه را گذاشته وزیر تابه را کم میکنیم این ماهیچه احتیاج به آب ندارد وبا شعله کم ماهیچه ها وپیاز آب میندازه وماهیچه در واقع درآب پیاز پخته میشود هر از گاهی تابه را گرفته وکمی تکان بدهید تا پیازها نسوزند بعد از حدود دوساعت گاهی ماهیچه ها را زیرورو کنید این غذای لذیذ حدودا بعد از 4تا 5 ساعت آماده میشود نیم ساعت قبل از سرو غذا نمک را اضافه کنید آب باقیمانده ماهیچه را درانتها به صورت سس روی ماهیچه بریزید ودر کنار باقالی پلو میل نمایید نوش جان😋
...
#کیک-مخملی-روز-عشق
سودابه بانو
۲۰
#کیک - مخملی -روز- عشق
مواد لازم : ارد ۱۲۵ گرم.پودر کاکائو۱ ق غ.کره۵۶گرم.شکر۱۵۰گرم.تخم مرغ۱عدد.وانیل نصف ق چ.باتر میلک۱۴۰میلی لیتر.رنگ خوراکی قرمز ۱ق چ.سرکه سفیدیک ق چ.جوش شیرین نصف ق چ.نمک کمی:
طرز تهیه:
به علت در دسترس نبودن باتر میلک میتوانید بجایش از دوغ بی نمک یا شیری که یک ق غ سرکه سفیدیا اب لیمو به ان زدید استفاده کنید ابتدا ارد را سه بار الک کرده در ظرفی ریخته وکاکائو وکمی نمک اضافه ومخلوط میکنیم ترکیب کاکائو وسرکه ورنگ قرمز بسیار رنگ خوش رنگی میشود. در ظرفی دیگر کره را با دور کند همزن میزنیم تاکرم رنگ شود تخم مرغ و وانیل را اضافه ویک دقیقه با همزن میزنیم شیری که سرکه زده بودیم را ده دقیقه در دمای اتاق قرار داده وبا رنگ قرمز مخلوط میکنیم حالاارد را درسه مرحله وباترمیلک را در دو مرحله به مواد تخم مرغی اضافه وبا لیسک به ارامی مخلوط میکنیم در انتها جوش شیرین را با نصف ق چ سرکه سفید مخلوط وهمین که شروع به جوش زدن کرد به مواد کیک اضافه میکنیم وخوب مخلوط کرده ودر قالب ریخته ودر فر از قبل گرم شده با دمای ۱۸۰ به مدت ۳۰ دقیقه گذاشته و وقتی تست کردید که پخته فر را خاموش وده دقیقه در فر بماند بسته به ذایقه خود میتوانید کیک را به صورت عمودی بریده وبا خامه یا باتر کریم یا کرم پنیری لابلای کیک بزنید وروی کیک را با این مواد بپوشانید. درموقع خامه کشی کیک حتما خنک باشد. برای رویه مخملی مانند هم من مقداری ازکیک را کنار گذاشتم وبا غذاساز به صورت پودر درآوردم وسطح کیک رو پوشاندم❤️
...
#پاناکوتای_انار

#پاناکوتای_انار

۳۰ آذر ۹۷
شب یلدا برهمه دوستان عزیزم مبارک🌹
# پاناکوتای- انار
مواد لازم
خامه صبحانه ۴۰۰ گرم
شیر ۱ لیوان
پودر ژلاتین ۲ قاشق غذاخوری
عسل ۲ قاشق غذاخوری
ژله انار ۲ بسته
آب جوش ۲ لیوان
دانه های انار ۱ لیوان
چوب دارچین کوچک ۱ تکه
طرز تهیه
۱- پودر زلاتین را داخل شیر بریزید و کناری قرار دهید تا زلاتین داخل شیر حل شود ( مخلوط نکنید ).
۲- خامه و عسل را داخل کاسه ای بریزید و روی بخار آب قرار دهید ، خامه را هم بزنید تا بپزد.
۳- چوب دارچین را نیز اضافه کنید ، وقتی خامه داغ شد و احساس کردید ممکن است به جوش بیاید باید مخلوط شیر و ژلاتین را اضافه کنید ، سریع مواد را مخلوط نمایید و از روی حرارت بخار بردارید ( دقت کنید خامه نجوشد ، در اخر کار چوب دارچین را خارج کنید ).
۴- لیوان های دسر را بصورت کج داخل قالب های کاپ کیک قرار دهید ( میتوانید از هر وسیله دیگری برای کج قرار دادن لیوان ها استفاده کنید ) ؛ پاناکوتا را تا نیمه داخل لیوان ها بریزید و داخل یخچال قرار دهید تا بسته شود.
۵- برای تهیه ژله ابتدا 2 بسته پودر ژله انار را در 2 لیوان آب جوش حل کنید ، هم بزنید تا مایع شفاف شود سپس 2 لیوان آب سرد به ان اضافه نمایید ، لیوان های پاناکوتا که بسته شده اند را از یخچال خارج کنید و به آرامی ژله انار را روی آنها بریزید ، چند دانه انار داخل هر لیوان بریزید سپس داخل یخچال قرار دهید تا کاملا بسته و سرد شوند.
۶- پس از اینکه دسر آماده شد از یخچال خارج کنید ، روی هر لیوان چند دانه انار برای تزئین قرار دهید و سرو کنید.
...
#لیموعمانی خانگی
سودابه بانو
۳۶

#لیموعمانی خانگی

۱۱ شهریور ۹۷
#لیمو -عمانی -خانگی
سلام به همه دوستان عزیزم🌹🌹🌹
لیمو ترش 1 کیلو . سرکه 1 فنجان . نمک به مقدار لازم
طرز تهیه : لیموترش ها را بشوئید سپس روی انها نمک بپاشید و به مدت 1 روز کناری قرار دهید ، پس از 1 روز لیموها را با آب سرد بشوئید.
درون قابلمه چند لیوان اب بریزید و سرکه را اضافه کنید و اجازه دهید به جوش بیاید ، باید لیموها را در 2 مرحله به اب جوش مخلوط با سرکه اضافه کنید.
در مرحله اول لیموها را داخل مخلوط آب جوش و سرکه بریزید و 10 ثانیه اجازه دهید بجوشند سپس لیموها را با آب سرد آبکشی کنید.
در مرحله دوم لیموهای ابکشی شده را مجدد داخل آب جوش بریزید و این بار 1 دقیقه اجازه دهید لیموها بجوشند سپس داخل آبکش بریزید اما آبکشی نکنید.
پس از خنک شدن لیموها با خلال دندان سوراخ ریزی روی هر لیمو ایجاد کنید ، پارچه ای را در آفتاب پهن کنید و لیموها را به مدت 10 روز روی پارچه قرار دهید ، پس از این مدت زمان لیموها را داخل سبد بریزید و در سایه قرار دهید تا کامل خشک شوند.
...
#کباب- کوبیده- زعفرانی

#کباب -کوبیده -زعفرانی
مواد لازم:
گوشت چرخ کرده یک کیلوگرم
پیاز ۳۰۰ گرم یا یک عدد پیاز بزرگ
زعفران ساییده شده یک قاشق چایخوری
نمک و فلفل به مقدار کافی
– گوشت چرخ کرده: گوشت گوسفندی (قلوه گاه) و گوشت گوساله
- گوشت خریداری شده باید حتما چندین بار (دست کم 3 بار) چرخ شود. این کار به ورز داده شدن گوشت کمک کرده و از متلاشی شدن کباب شما جلوگیری می کند.
روش آماده سازی و عمل آوری:
– ابتدا کاسه بزرگی آماده کرده و پیازها را پس از پوست کندن و شستن با رنده ریز در آن رنده کنید.
نکته ۱: مقدار پیاز نباید زیاد باشد چراکه گوشت را آبدار کرده و موجب ریختن آن به هنگام پخت می شود و دیگر اینکه کباب را شیرین و بد مزه می کند.
نکته ۲: حتما پیاز رنده شده را با دست بچلانید و آب اضافی آن را خالی کنید.
– گوشت چرخ کرده را همراه با نمک و فلفل به پیاز رنده شده اضافه کنید.
نکته: افزودن فلفل تنها برای گرفتن بوی بد گوشت است و نباید موجب تند شدن غذای شما شود.
- زعفران ساییده شده را نیز در کمی آب‌جوش حل کرده و در این مخلوط گوشتی بریزید و با دست‌تان مواد را خوب ورز دهید تا مایه کباب حالت چسبنده پیدا کند. همانطور که گفته شد این چسبندگی راز موفقیت شما در پخت این کباب است بنابراین گوشت را آنقدر ورز دهید که بتوانید با یک حرکت همه آن را از داخل ظرف بلند کنید و گوشت جدا نشده و نریزد. سپس مخلوط گوشتی را به مدت ۲ تا ۳ ساعت در یخچال و یا بیرون از آن قرار دهید تا اصطلاحا عمل آید.
به سیخ کشیدن کباب ها:
- برای سیخ کردن کباب هم باید توجه داشته باشید که از سیخ های پهن برای پخت این کباب باید استفاده کنید.
- قبل از اینکه شروع به کار کنید هم مقدماتی لازم است. ابتدا در کاسه کوچکی مقداری آب سرد بریزید و کنار دست‌تان قرار دهید. حالا پیش از برداشتن مایه کباب دست‌تان را در آب خیس کرده، یک مشت از مایه را بردارید و به شکل دوک درآورید؛ سپس همان‌طور که مواد در دست راست‌تان قرار دارد، سیخ را روی مایه دوکی بگذارید و شروع به پوشاندن سطح سیخ با مایه کباب کنید.
در پایان دوباره دست‌تان را در آب سرد فرو کنید و روی سیخ فشار دهید تا اثر انگشتان شما بر گوشت باقی بماند. حالا ابتدا و انتهای کباب را به سیخ بچسبانید و کناری بگذارید. همین کار را درباره همه مواد و سیخ‌ها انجام دهید.
...
#کیک-تولد
سودابه بانو
۲۲

#کیک-تولد

۲۸ تیر ۹۶
#کیک -تولد
...
#آش گوجه فرنگی

#آش گوجه فرنگی

۱۵ تیر ۹۶

#آش- گوجه- فرنگی
سبزی(جعفری نعنا وتره) نیم کیلو
برنج یک پیمانه
لپه یک پیمانه
گوشت چرخ کرده درصورت تمایل
گوجه فرنگی یک کیلو
پیاز 2 عدد
رب گوجه فرنگی یک ق غ
نعناع داغ برای تزیین
آب غوره به میزان لازم حدودا یک لیوان
نمک فلفل زردچوبه وروغن به میزان لازم
روش تهیه:
ابتدا پیازها را خرد کرده وکمی تفت میدهیم لپه را اضافه وتفت میدهیم زردچوبه ورب اضافه وکمی تفت میدهیم به مواد آب اضافه کرده تا جوش بزند کمی که لپه نیم پز شد برنج را اضافه میکنیم وبعد سبزی آش را گوجه فرنگی رارنده یا میکس میکنیم وبه مواد اضافه میکنیم گوشت چرخ کرده راهم به صورت کوفته ریزه آماده وبه آش اضافه میکنیم شعله را کم کرده تا آش جا بیافتد در انتها نمک وفلفل وآبغوره رااضافه میکنیم بعددرظرف کشیده وروی آنرابا نعناع داغ تزیین میکنیم هرچه این آش تند تر باشد بهتر است.نوش جان😋
...