۲۰ نوع آش متفاوت و خوشمزه - بخش اول
۲۰ نوع آش متفاوت و خوشمزه - بخش اول
1 ) آش جو و سیرابی

یک پیمانه حبوبات( نخود، لوبيا، ماش یا عدس) را از شب قبل خيس كرده، چند بار آب آن را عوض كنيد. یک عدد سيرابي را خوب شسته و با قيچي به تكه‌هاي كوچك برش بزنيد. دو عدد پياز و دو حبه سير را هم ريز خرد كنيد. در قابلمه‌اي، مقداري روغن بریزید و روي حرارت بگذاريد. سير و پياز را در روغن تفت دهيد. مقداري زردچوبه هم اضافه كنيد.
در آخر نمك و فلفل را هم اضافه كنيد تا آش مزه‌دار شود. آش آماده را با مقداري سيرداغ، پيازداغ و نعناداغ تزئين كنيد. اين آش را معمولا با ماست يا كشك سرو مي‌كنند. برخي هم اين آش را با طعم سركه مي‌پسندند.

2 ) آش چهارشنبه سوری

دو پیمانه برنج را در مقداري آب خيس كنيد. یک کیلوگرم سبزي‌ آش و مقداری اسفناج را خوب شسته و سپس درشت خرد كنيد. دو عدد سيب‌زميني‌ را پوست بگیرید و نگيني درشت خرد كنيد. در كاسه‌اي مقداري آب ريخته و سيب‌زميني‌ها را در آن بريزيد. دو عدد پياز و دو حبه سير را پوست كنده و ريز خرد كنيد. در قابلمه‌اي بزرگ مقداري روغن بریزید و روي حرارت بگذاريد. پياز و سير را در روغن داغ سرخ كرده و كمي زردچوبه اضافه كنيد. پس از سرخ شدن پياز و سير مقداري را براي تزئين كنار بگذاريد.

3 ) آش خیار چنبر

سه پیمانه نخود، سه پیمانه لوبیاچیتی، یک پیمانه بلغور و یک پیمانه عدس را از شب قبل خيس کنيد و آب آن را چند بار دور بريزيد. سپس بگذاريد خوب بپزند و بعد مقداري روغن اضافه کنيد که ته نگيرند. دو عدد خيار چنبر را پوست گرفته و تخمه‌هايش را دور بريزيد

4 ) آش صبح عاشورا

دو پیمانه لوبيا قرمز را از شب قبل بگذاريد خيس بخورد. ششصد گرم گوشت را به شكل مكعب چهار سانتي متری خرد كنيد و با لوبيا بگذاريد خوب بپزد. بعد از اينكه گوشت و لوبيا پختند بگذاريد سرد شوند، بعد آن ها را با گوشتكوب بكوبيد. یک پیمانه برنج را با كمي آب بپزيد تا كاملا له شود. بعد از اينكه برنج پخت، دویصد و پنجاه گرم تره، دویصد و پنجاه گرم شوید و نصف پیمانه ترخون خردشده به آن اضافه كنيد.

5 ) آش سماق

صد گرم نخود و صد گرم لوبيا كه از شب قبل خيس کرده اید را همراه با دویصد گرم گوشت گوسفندی خردشده و دویصد و پنجاه گرم بلغور و مقداري آب در قابلمه بريزيد و بگذاريد بپزد. نيم ساعت بعد، هفتصد گرم چغندر رنده شده را همراه با صد و پنجاه گرم گردوی خردشده، دو عدد پياز خردشده و سه حبه سیر چرخ شده و همچنين مقداری زردچوبه و نمك به آش اضافه كنيد.

6 ) آش بادمجان تویسرکانی

صد گرم لپه و پانصد گرم عدس را به همراه كمي آب در قابلمه‌اي بريزيد و بگذاريد بپزد. در اين فاصله هفتصد گرم بادمجان‌ خردشده را بیست دقيقه در آب خيس كرده و پس از آبكشي در تابه‌، كمي تفت دهيد. وقتي لپه و عدس نيم‌پز شدند، پنجاه گرم بلغور گندم را به همراه مقداري آب در قابلمه بريزيد و بگذاريد اين مخلوط بپزد. البته نيم ‌ساعت مانده به پايان پخت، بادمجان‌هاي تفت ‌داده شده را داخل آش بريزيد و بگذاريد آش جا بيفتد.

7 ) آش دوغ لری

یک پیمانه نخود را از شب قبل در مقداري آب خيس كرده و چند بار آب آن را عوض كنيد. یک کیلوگرم بلغور گندم را بشوييد و در قابلمه‌اي مناسب بريزيد. مقداري آب روي بلغور بريزيد و حدود سه ساعت صبر كنيد تا بلغور روي حرارت ملايم بپزد و لعاب بيندازد. نخود را هم به بلغور اضافه كنيد تا خوب بپزد. حالا نوبت افزودن یک پیمانه عدس است. تا حبوبات روي حرارت ملايم مي‌جوشند، دو کیلوگرم اسفناج را بشوييد و كنار بگذاريد.

8 ) آش ترش

پانصد گرم حبوبات (لوبيا چيتي، عدس، ماش و باقلا) و یک عدد چغندر خردشده را بپزيد. حبوبات كه نيم‌پز شدند، یک پیمانه برنج نیم دانه و دو عدد سيب‌زميني خردشده اضافه كنيد. وقتي برنج پخت، سیصد گرم سبزي‌ خردشده شامل اسفناج، شويد، برگ چغندر، گشنيز، جعفري و تره را به‌ آش اضافه كنيد و روي حرارت كم بگذاريد خوب بپزد و جا بيفتد.

9 ) آش گوجه آذری

نخود، لوبيا قرمز، لوبيا چشم‌بلبلي، برنج و بلغور گندم( از هر کدام یک پیمانه) را به صورت جداگانه از شب قبل خيس كنيد، سپس مخلوط حبوبات را به صورت جداگانه بپزيد. دو حبه سير را خرد كنيد و همراه با یک پياز خردشده در كمي روغن تفت دهيد. قابلمه‌اي آماده كنيد و بلغور گندم، برنج و حبوبات پخته‌شده را همراه با یک کیلوگرم سبزي آش خردشده و آب در قابلمه بريزيد و بگذاريد نيم ساعت بپزند.

10 ) آش زیره

دویصد گرم گوشت با استخوان را بشویید و در قابلمه‌اي مناسب بگذاريد. یک عدد پياز را پوست بگیرید، خرد كنيد و در قابلمه بريزيد. حدود يك ليتر آب روي گوشت و پياز بريزيد تا روي آن ها را بگيرد. قابلمه را روي حرارت ملايم بگذاريد و به مدت دو ساعت گوشت را بپزيد. در مرحله آخر مقداري نمك و حدود یک دوم قاشق مرباخوری پودر زنجبيل اضافه كنيد. یک پیمانه برنج را پاك كرده و بشوييد.
گوشت را هم بعد از پختن از استخوان جدا كرده و خوب بكوبيد يا با گوشتكوب برقي له كنيد. گوشت له‌شده و آبِ ‌گوشت را به قابلمه محتوي پوره برنج اضافه كنيد. حالا روي مواد آش، سه پيمانه آب بريزيد و حرارت را زياد كنيد و دائم مواد را با قاشق چوبي هم بزنيد. پس از جوش آمدن آش، حرارت را كم كنيد تا آش جا بيفتد. وقتي غلظت آش مناسب و شبيه حليم شد، نمك آن را اندازه كرده، آش را در ظرف ريخته و با پيازداغ يا زيره تزئين كنيد.