آن چه باید در مورد تغذیه سالم از نگاه طب سنتی ایرانی بدانیم
آن چه باید در مورد تغذیه سالم از نگاه طب سنتی ایرانی بدانیم
سفره سالم بر اساس آموزه های طب ایرانیتدابیر فصل بهار

طب سنتی ایران نگاه ویژه‌ای به الگوی غذایی در فصول مختلف و تاثیر مستقیم آن بر سلامت افراد دارد و منوی غذایی هر فصل هم با توجه به همین تاثیرات، به افراد توصیه می شود.
1 ) در فصل زمستان به علت حرارت بالای لوله گوارش، نیاز بدن بیشتر به غذاهای چرب و شیرین است و آجیل‌ها ومغزها، گوشت قرمز، شیرینی ها وچربی‌ها در زمستان بیشتر مصرف می‌شوند.
2 ) به علت سرمای هوا فعالیت کم است و بخشی از فضولات این غذاها در بدن انباشته می‌شود اما با شروع فصل بهار مواد واخلاط انباشته شده کم کم گرم شده ودر بدن به حرکت در می آید و اگر برای پاکسازی در بدن مسیر مناسبی باز نکنیم بیماری‌هایی مثل جوش، دمل، آلرژی وحساسیت در بدن بروز می‌کند.
3 ) در ایران قدیم آموزه‌های سلامت به این شکل بوده است که با شروع بهار مردم از طبیعت مدد گرفته، غذاهایی با سبزیجات بومی به صورت آش و سوپ سبک جهت لینت دادن مزاج می‌پختند واز مصرف گوشت، شیرینی، آجیل و چربی خودداری می کردند تا انباشتگی فصل زمستان رفع شود واز خواب‌آلودگی و کسالت بهار خلاصی یابند.
در افراد دارای مزاج گرم وتر وکسانی که غلبه خلط خون دارند از راه‌های پاکسازی دیگر، می توان خونگیری را به کار برد؛ مثل فصد وحجامت. این روش مناسب حال همه افراد نیست وحتما باید با توصیه پزشک متخصص طب سنتی ودر نظر گرفتن وضعیت و قوت مریض انجام شود.








دکتر مینا محبی،