روزه و معده درد،رازهایی درباره روزه داری و معده درد
روزه و معده درد،رازهایی درباره روزه داری و معده درد

روزه داری در ماه رمضان علاوه بر تاثیرات عالی برای روح و معنویت، تاثیر شگفتی نیز بر جسم انسان دارد. در مطالعات متعدد که در خصوص اثرات روزه داری انجام گرفته، نقش این فریضه الهی در بهبود بیماری‌های مختلف ثابت شده است. معده درد و مشکلات روده، به دلیل فشار روزه داری بر دستگاه گوارش بدن همیشه مورد توجه بوده است.

روزه و معده درد ناشی از زخم اثنی عشر :

روزه داری برای بیمارانی که زخم اثنی عشر حاد دارند خطرناک است، چون در این بیماران زخم جدید است و هنوز ترمیم نشده و ممکن است روزه گرفتن باعث سوراخ شدن، پارگی و خونریزی شود. روزه داری برای بیمارانی که سال گذشته زخم اثنی عشر داشته‌اند و هم اکنون علامتی از آن ندارند، بلا مانع است. این بیماران باید از مصرف غذا‌های ادویه دار، نوشابه و شکلات که اسید معده را افزایش می‌دهد دوری کنند.
توجه: اگر افراد دارای زخم اثنی عشر قدیمی، در ساعات ۲ الی ۳ بعداز ظهر دچار معده درد شدند به این معنا است که اسید معده بالا رفته و نباید روزه بگیرند، بهتر است روزه خود را در فصل سرما قضا کنند که روز‌ها کوتاهتر است ولی اگر بیماران دچار سوزش، خارش یا مالش معده شدند، می‌توانند روزه را تا پایان روز ادامه دهند.

روزه داری و ریفلاکس معده :

اگر معده شما اسید زیادی ترشح می‌کند و در اصطلاح عادی ترش می‌کند یا برگشت غذا دارید و دچار سوزش پشت جناق سینه می‌شوید، احتمالا شما دچار ریفلاکس معده هستید. ریفلاکس یکی از بیماری‌های شایع گوارشی است که تغذیه و چگونگی غذا خوردن تاثیر زیادی بر آن می‌گذارد. چنانچه در مراحل اولیه ریفلاکس هستید و برای این بیماری مجبور به استفاده از دارو‌هایی با دوز بالا نیستید، می‌توانید روزه بگیرید.
افرادی که ریفلاکس شدید دارند خالی بودن طولانی مدت معده و روزه داری برای آن‌ها ضرر دارد. در صورتی که ریفلاکس معده خفیف دارید تنها کافی است رژیم غذایی‌تان را حفظ کنید و دارو‌هایی که اسید معده را کم می‌کند، مصرف نمایید.

روزه داری و سوزش معده :

روز‌های اول روزه‌داری در ماه رمضان، سیکل سیکاردین یا همان ریتم اسید ترشح معده دچار تغییر می‌شود و ممکن است که باعث احساس سوزش و درد‌هایی در ناحیه معده شود. این سیکل ترشح اسید معده بر اساس سه بار غذا خوردن شما در روز تنظیم شده است و به همین علت است که ظهر‌ها هیپوتالاموس و مراکزی که مربوط به اشتها است، به صورت شرطی فعال می‌شوند.
در صورت سوزش شدید معده می‌توانید از شربت معده و قرص‌های معمولی گوارشی مثل امپرازول و رانیتیدین استفاده نمایید. با همه این توضیحات اگر باز هم معده درد داشتید حتما با پزشک مشورت کنید.

روزه داری و نفخ معده :

نفخ معده در ماه رمضان و به‌خصوص در روز‌های اول روزه داری بسیار شایع می‌باشد. موقع افطار ولع و اشتهای خوردن را کنترل کنید و با آرامش غذا بخورید. اگر هنگام غذا خوردن، زمان طولانی سر سفره می‌مانید یا غذای زیادی میل می‌کنید، تنها به اندازه نیاز بدن غدا سر سفره بیاورید یا از یک آلارم ساعت استفاده کنید و غذا را با آرامش و آهسته میل کنید.
معده هر انسان حجم معینی دارد که عضلات دیواره معده به آن عادت کرده‌اند. اگر بعد از یک مدت طولانی گرسنگی غذای زیادی میل کنید و شکم‌ را پر کنید، حتما دچار نفخ خواهید شد. توجه داشته باشید که اگر شکم‌تان را با مایعات بیش از حد معمول پر کنید، نفخ معده‌تان زیاد می‌شود.

روزه داری و سابقه بیماری معده :

اگر قبلا سابقه بیماری معده داشته‌اید یا دستگاه گوارش شما خوب کار نمی‌کرد، حتی اگر به بیماری‌های اثنی‌عشر و معده دچار بودید، شرایط را بر خود سخت نکنید. اگر داروی خاصی مصرف نمی‌کنید، تنها با رعایت نکاتی در تغذیه و شیوه غذا خوردن به راحتی می‌توانید روزه بگیرید.

توصیه های مرتبط با روزه و معده درد :

1 - نوشیدن مخلوط عرق نعنا،

بارهنگ، آب جوش، کمی گلاب و مقداری عسل یا نبات

یک هفته قبل از شروع ماه رمضان و در طول این ماه موجب تقویت و آمادگی دستگاه گوارش می‌شود. با این دمنوش‌های گیاهی و تقویت بدن، افراد سالم و بیماران دارای اختلالات گوارشی به آسانی و بدون معده درد می‌توانند روزه بگیرند.

زردآلوی خشک شده، کشمش یا خرمای خشک

را داخل آب بیندازید و بگذارید یکی دو روز داخل آب بماند. مصرف این ترکیب می‌تواند به بهبود یبوست کمک کند. با این حال، به دلیل این که ممکن است روده به مصرف این مواد عادت کند، توصیه می‌شود این ترکیبات هم به صورت مداوم استفاده نشود.

میوه ها و سبزیجات

باید به میزان کافی مورد استفاده قرار بگیرند، زیرا این موادغذایی در عملکرد دستگاه گوارش، دفع و شادابی بدن نقش مهمی دارند وبه درمان یبوست در ماه رمضان کمک می‌کنند. متاسفانه یبوست مانع از جذب ویتامین‌ها و موجب کم خونی می‌شود. نیمی از ویتامین‌ها در روده‌ها ساخته می‌شود و یک فرد سالم باید حداقل روزی ۲ بار دفع داشته باشد.
5 - همچنین بیماران مبتلا به ترش کردن معده، جهت پیشگیری از ریفلاکس می‌توانند تحت نظارت پزشک از امپرازول قبل از سحر و رانیتیدین یا سایمتیدین یا فاموتیدین در موقع خواب استفاده کنند.
منبع : سایت مجله اینترنتی ستاره