آفتاب سوختگی چیست و چطور درمان می شود
آفتاب سوختگی چیست و چطور درمان می شود

آفتاب سوختگی یکی از انواع التهابات پوستی است که گاهی با روش های خانگی و در موارد حاد با مراجعه به پزشک درمان می شود. مجاورت طولانی در زیر نور خورسید و یا منابع فرابنفش دیگر از جمله عوامل پدید امدن آفتاب سوختگی است.
آفتاب سوختگی نوعی التهاب پوستی است که در اثر مجاورت طولانی مدت با نورخورشید یا دیگر منابعی که دارای پرتو فرابنفش که چشم انسان قادر به دیدن آن نیست، هستند. مانند دستگاه‌های برنزه کننده (سولاریوم) ایجاد می شود.

چرا آفتاب سوختگی ایجاد می شود :

رنگ دانه های تیره موجود در لایه ی بالایی پوست، ملانین نامیده می شود که وظیفه آن ها تامین رنگ اصلی پوست است. زمانی که در برابر اشعه UV قرار بگیرید بدن برای محافظت و ترمیم خود شروع به تولید بیش از حد ملانین خواهد کرد. این ملانین اضافه به پوست رنگ تیره و برنزه ی ناشی از آفتاب سوختگی را خواهد داد.

چطور از آفتاب سوختگی پیشگیری کنیم :

برای پیشگیری از قرار گرفتن در برابر نور خورشید توصیه می‌شود از کرم ضد آفتاب ،لباس‌های پوشاننده وعینک‌های آفتابی با پوشش مناسب پرتوهای فرابنفش، استفاده کنید.

درمان آفتاب سوختگی چگونه است:

از آنجا که آفتاب سوختگی، باعث بالا رفتن حرارت بدن می شود،برای تسکین سوختگی، می توانید یکی از روش های درمان خانگی آفتاب سوختگی را استفاده کنید:

1  - پارچه نخی و خنک استفاده کنید

لباس خنک و نخی بپوشید، پارچه نخی را با آب یخ کاملا خیس کنید و روی پوست آفتاب سوخته بگذارید. همچنین استفاده از پارچه آغشته به روغن فندق روش دیگری است که برای کاهش التهاب پوست آفتاب سوخته مفید است.

2 - از خوراکی ها استفاده کنید

بعضی خوراکی ها می توانند درمان خوبی برای آفتاب سوختگی باشند.

جوپرک :

جو پرک خشک را در یک دستمال نخی بریزید و این پارچه را در آب سرد خیس کنید و جو درون آن را از روی دستمال بکوبید تا خمیر شود. این خمیر را ۲ تا ۴ ساعت یکبار روی پوست آفتاب سوخته بگذارید تا درد آن التیام یابد.

شیر کم چرب:

روی پوست آفتاب سوخته بمالید و اجازه دهید حداقل ۱۵ دقیقه روی پوست تان بماند و هر ۳ ساعت یکبار این کار را تکرار کنید.

ماست :

ماست خنک را روی قسمت های سوخته پوست خود قرار دهید.

چای کیسه ای :

خیس شده در آب سرد هم برای آفتاب سوختگی پوست صورت و مخصوصا دور چشم ها بسیار موثر باشد.

خامه شیر گاو یا گوسفندی :

بهترین آرام بخش و بازسازی کننده طبیعی است که در آفتاب سوختگی های سطحی موجب آرام شدن پوست و بهبود سریع آن می شود.

پوست تان را با صابون نشویید :

برای شستشوی پوست در زمان آفتاب سوختگی برای آنکه التهابات پوستی تان تشدید نشود، از لیف و صابون استفاده نکنید. صابون به علت خاصیت قلیایی که دارد پوست را خشک و حساس می کند و ممکن است باعث ترک خوردن قسمت آفتاب سوخته پوست شود. جوش شیرین یا سرکه سیب را جایگزین صابون کنید. بعد از حمام هم روغن زیتون یا روغن بادام تلخ روی پوست سوخته شده توصیه شده است.

پوست را مرطوب نگه دارید :

در هنگام آفتاب سوختگی برای آنکه خشکی پوست که ایجاد شده است مانع بهبودی پوست نشود، تا زمانی که بهبودی کامل را به دست نیاروده اید با لوسیون ها و کرم ها پوست خود را مرطوب نگهدارید تا التهاب تان التیام یابد.

محصولات پوستی استاندارد بخرید :

لوسیون ها یا پمادهای تقلبی موجود در بازار را استفاده نکنید، چون آنها نه تنها در بهبود وضعیت پوست تان تاثیری ندارند بلکه در مواردی موجب بروز حساسیت های پوستی هم می شوند. هنگام خرید محصولات درمان کننده التهاب پوستی ایجاد شده، به انتخاب یک کالای مناسب بیندیشید چون ارزش به دست آوردن سلامتی و شادابی تان بسیار بیشتر از مبلغی است که پرداخت می کنید.

کیسه یخ را فراموش نکنید :

مقداری یخ درون یک کیسه پارچه ای بریزید و روی پوست آفتاب سوخته بگذارید. یخ را به صورت مستقیم روی پوست قرار ندهید تا دچار شوک و التهاب پوستی بیشتری نشوید.

مایعات خنک بنوشید :

نوشیدن چند لیوان آب یا آبمیوه خنک می تواند دمای بدن را به سرعت پایین بیاورد و به روند بهبود آفتاب سوختگی کمک کند.
منبع : مجله اینترنتی ستاره