8 تکنیک تقویت حافظه
8 تکنیک تقویت حافظه

همانند عضلات، مغز شما نیز نیازمند استفاده منظم برای حفظ سلامت خود است. تمرینات ذهنی به اندازه عوامل دیگر برای قشر خاکستری مغز ضروری هستند و به چالش کشیدن ذهن می تواند به رشد و توسعه آن کمک کند و موجب تقویت حافظه شود.
به گزارش گروه سلامت عصر ایرانبه نقل از " مدیکال نیوز تودی"بیشتر مواقع، این تنها نشانه ای از مشغولیت ذهنی بیش از حد فرد است. درمقابل، حافظه ای ضعیف و فراموشی های مکرر می تواند برای فرد مشکل ساز شده و نشانه ای از بروز مساله ای جدی باشد.
در شرایطی که تمام موارد افت حافظه قابل پیشگیری نیستند، با افزایش سن برخی اقدامات را می توانید برای محافظت از مغز خود در برابر زوال شناختی مد نظر قرار دهید.

انجام تمرینات مغزی

همانند عضلات، مغز شما نیز نیازمند استفاده منظم برای حفظ سلامت خود است. تمرینات ذهنی به اندازه عوامل دیگر برای قشر خاکستری مغز ضروری هستند و به چالش کشیدن ذهن می تواند به رشد و توسعه آن کمک کند و موجب تقویت حافظه شود.
حافظه فعال یا کاری، حافظه کوتاه مدتو مهارت های حل مساله شرکت کنندگانی که این تمرینات را انجام داده بودند، در مقایسه با گروه کنترل به میزان قابل توجهی بهبود یافته بودند.

ورزش

ورزش اثر مستقیم بر سلامت مغزدارد. پژوهشی که در نشریه the Journal of Exercise Rehabilitation منتشر شد، نشان داد که ورزش منظم خطر زوال شناختی را با افزایش سن کاهش می دهد و از مغز در برابر انحطاط محافظت می کند.

ورزش هوازی ضربان قلب انسان را افزایش می دهد و می تواند شامل فعالیت هایی مانند موارد زیر باشد:
  • پیاده‌روی سریع
  • دویدن
  • دوچرخه سواری
  • شنا
  • رقص
  • اسکی استقامت
مدیتیشن

مدیتیشنممکن است به تقویت حافظه کمک کند. پژوهشی که در سال 2018 انجام شد، نشان داد که مدیتیشن عملکرد مغز را بهبود می بخشد، نشانگرهای انحطاط مغزی را کاهش می دهد، و حافظه فعال و حافظه بلند مدت را تقویت می کند.

خواب کافی

خواببرای سلامت کلی مغز عنصری کلیدی است. اختلال در چرخه خواب طبیعی بدن می تواند به اختلالات شناختی منجر شود زیرا این روند در فرآیندهایی که مغز برای خلق خاطرات استفاده می کند، اختلال ایجاد می کند.

کاهش مصرف قند

غذاهای شیرین خوشمزه هستند و در ابتدا احساس خوبی در انسان ایجاد می کنند، اما ممکن است در افت حافظه نقش داشته باشند. پژوهشی در سال 2017 با حضور سوژه های حیوانی نشان داد که یک رژیم غذایی سرشار از نوشیدنی های شیرین با بیماری آلزایمر پیوند خورده است.
پرهیز از مصرف بیش از حد قند ممکن است به مبارزه با این خطر کمک کند. در شرایطی که مواد غذایی حاوی قندهای طبیعی، مانند میوه ها، یک افزودنی خوب به یک رژیم غذایی سالم هستند، افراد می توانند از نوشیدنی های شیرین شده با شکر و غذاهای حاوی قندهای افزوده و پردازش شده پرهیز کنند.

پرهیز از رژیم غذایی پرکالری

در کنار کاهش مصرف قند، کاهش کل کالری مصرفی ممکن است به محافظت از مغز کمک کند.
در شرایطی که بیشتر مطالعات در این زمینه با حضور سوژه های حیوانی انجام شده اند، مطالعه ای در سال 2009 نشان داد که محدود کردن کالری های مصرفی در انسان ها می تواند به بهبود حافظه کمک کند.

افزایش مصرف کافئین

از منابعی مانند قهوه یا چای سبز ممکن است برای حافظه مفید باشد.
افرادی که 200 میلی گرم کافئین مصرف کردند، نسبت به آنهایی که این کار را انجام نمی دادند، امتیازهای بهتری در آزمون های یادآوری که پس از گذشت 24 ساعت انجام شد، کسب کردند.

مصرف شکلات تلخ

مصرف شکلات تلخممکن است به تقویت حافظه انسان کمک کند. نتایج مطالعه ای در سال 2011 نشان داد که فلاونوئیدهای کاکائو که ترکیبات فعال در شکلات هستند به تقویت عملکرد مغز کمک می کنند.
ذکر این نکته اهمیت دارد که مصرف شکلات تلخ نباید بر میزان قند دریافتی از رژیم غذایی شما اضافه کند، از این رو، باید محصولاتی با محتوای حداقل 72 درصد کاکائو را انتخاب کنید.

عوامل خطرآفرین برای اختلال در حافظه

برخی افراد به واسطه عوامل خطرآفرین مختلف ممکن است نسبت به دیگران هرچه بیشتر مستعد اختلال در حافظه باشند.
در موارد دیگر، یک فرد ممکن است قادر به کاهش خطر بروز اختلال در حافظه باشد. مصرف یک رژیم غذایی سرشار از قند افزوده و چربی های ناسالم و دنبال کردن یک سبک زندگی کم تحرک ممکن است چیزی نباشد که به سود حافظه شما عمل کند.