نحوه شستن میوه ها
نحوه شستن میوه ها

برای اینکه به بیماری مبتلا نشویم باید میوه ها را بشوییم شاید شنیده باشید که در مهدکودک‌ها شعری به بچه‌ها یاد می‌دهند که: «میوه نخور نشسته، رویش مگس نشسته»! یعنی از کودکی باید یاد گرفت که میوه‌ها هم می‌توانند به سادگی آلودگی و بیماری‌های مختلف را به بدن ما منتقل و بیمارمان کنند البته این آلودگی‌ها وقتی به بدن منتقل می‌شوند که میوه‌ها را خوب نشوییم و درست مصرف نکنیم.

شستشوی میوه‌های نرم

بهتر است برای شستن میوه‌هایی مانند زردآلو، آلو، خرمالو، انواع توت، توت فرنگی، ازگیل، انگور، گیلاس و آلبالو، یک ظرف بزرگ را پر از آب خنک کنید و آبکشی را داخل آن قرار دهید. سپس میوه‌ها را آرام در آبکش بریزید و بگذارید 5 دقیقه داخل آن بمانند. آبکش را از ظرف آب خارج کنید و كمی آب روی میوه‌ها بگیرید. البته بهتر است برای پیشگیری از باقی ماندن و انتقال آلودگی‌ها، گل روی خرمالو و توت فرنگی پیش از شستن پاك شود. اگر پوست خرمالو خیلی نازک و له نبود، می‌توانید قبل از خارج کردن آنها از آب، به آرامی دستی هم به سطحشان بکشید.

شستشوی میوه‌های چرب

برای از بین بردن گل‌ولای برخی میوه‌ها مانند خیار یا چربی برخی میوه‌های دیگر مانند سیب و مرکبات، ظرفی را از آب سرد پر کنید و پس از شستشوی ساده میوه‌ها و آبکشی آنها، یکبار دیگر ظرف را از آب پر کنید و چند قطره ماده ضدعفونی‌کننده مخصوص میوه و سبزی در آن بریزید. سرانجام بعد از 3 یا 4 دقیقه میوه‌ها را با آب ساده، آبکشی و با خیال راحت مصرف کنید. استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده باعث کاهش عمر میوه‌های شسته شده می‌شود بنابراین اگر میوه‌ها گلی یا چرب نیستند، بهتر است به همان آبکشی با آب ساده و اسکاچ اکتفا کنید. ضمن اینکه به دلیل نفوذ مواد ضدعفونی‌کننده به بافت میوه‌های نرم و له‌مانند خرمالو، توت یا توت‌فرنگی، شستن آنها فقط باید با آب ساده انجام شود.

شستشوی میوه‌های با پوست ضخیم

برای شستن میوه‌هایی با پوست ضخیم مانند نارنگی، کیوی، لیمو شیرین، پرتقال، گریپ‌فروت، خربزه، طالبی، هندوانه، سیب یا خیار هم باید ابتدا ظرفی را پر از آب سرد کنید و این میوه‌ها و صیفی‌جات را 5 دقیقه داخل آن بریزید. بعد با اسکاچی نرم و تمیز و بدون استفاده از مواد شوینده، سطح میوه‌ها را تمیز و در نهایت آنها را آبکشی کنید. هرگز تمیز کردن این میوه‌ها را به پاک کردن آنها با دستمال محدود نکنید. دستمال خشک یا مرطوب نمی‌تواند آلودگی‌های سطح میوه را كاملا از بین ببرد. در غیر این صورت امکان انتقال آلودگی از سطح پوست به گوشت میوه با بریدن، چاقو زدن و پوست گرفتن آنها وجود خواهدداشت.
پوست میوه‌ای مثل موز به سرعت و حدود 24 ساعت پس از شستن سیاه می‌شود بنابراین باید به جای پاک کردن پوست موز که آن هم کار درستی نیست، کمی پیش از مصرف آن را با آب کاملا سرد بشویید، با دستمال نخی خشک کنید و داخل ظرف میوه‌ قرار دهید.

بهتر است میوه‌ها را شسته در یخچال بگذارید

عمر میوه‌های نشسته بیشتر از میوه‌های شسته است اما برای پیشگیری از انتقال آلودگی‌های روی پوست میوه‌ها به سایر مواد درون یخچال، حتما حداکثر به اندازه مصرف یک هفته میوه تهیه کنید تا بتوانید آنها را شسته داخل یخچال قرار دهید. میوه‌های شسته تا یک هفته کاملا تازه و سالم در یخچال باقی می‌مانند، به شرطی که شرایط نگهداری مناسب آنها را بدانید. برای افزایش تازگی و سلامت میوه‌های شسته باید آنها را پس از شستن کاملا خشک کرد، در دستمالی نخی قرار داد و این دستمال را در یک کیسه نایلونی ضخیم یا ظرف آلومینومی یا استیل داخل یخچال با دمای 4 تا 5 درجه سانتی‌گراد گذاشت. طبقه وسط و جامیوه‌ای بهترین مكان‌های یخچال برای قرار دادن میوه‌ها هستند. میوه‌های نشسته مثل موز هم باید تا زمان مصرف در دو نایلون کاملا دربسته داخل یخچال قرار بگیرند. عمر میوه نشسته در یخچال حدود 10 تا 15 روز است.