رنگ كردن تخم‌مرغ برای سفره هفت سین
رنگ كردن تخم‌مرغ برای سفره هفت سین
یكی از سنت‌های زیبای ایرانی ، رنگ كردن تخم‌مرغ برای سفره هفت سین است

همه ی ایرانیان از دیر باز هنگام تحویل سال و شروع سال نو بر سر سفره ی هفت سین عید نوروزشان تخم مرغ های رنگی زیبایی می گذارند که نشان از باروری و رشد و زایش خوبیهاست و سمبل شکوفایی و نمو در سال جدیدی است که می خواهند پر بار تر از سال قبل آغاز کنند و خاطره ی خوش این سفره ی رنگی را در کنار سفره های هفت سین سالهای گذشته بچینند.

اما این رسم زیبای تخم مرغ رنگی تنها مختص ایرانیان نیست بلکه یکی از رسوم بسیار رایج در عید پاک رنگ کردن تخم مرغ و خوردن آن است، که بی تردید معنای نمادین دارد. روز عید پاک به ویژه بچه‌ها تخم مرغ‌های رنگین را، که خرگوش در گوشه و کنار باغ پنهان کرده، پیدا می‌کنند و با لذت می‌خورند. رنگ کردن تخم مرغ در این عید ، سنتی دیرین است و احتمالاً اشاره به هنر رنگرزی عیسی مسیح است که جامه‌ها را به هر رنگی که می‌خواست درمی‌آورد.

زمان این عید، برخلاف سایر اعیاد و مراسم، ثابت نیست و هر سال میان ۲۲ مارس (۲ فروردین) تا ۲۵ آوریل (۵ اردیبهشت) تغییر می‌کند.
یكی از روش‌های رنگ كردن تخم‌مرغ، استفاده از رنگ‌های طبیعی است .

می‌توانید از چغندر(2 پیمانه) برای رنگ سرخابی، زردچوبه (3 قاشق‌غذاخوری) برای رنگ زرد، برگ اسفناج (2 پیمانه) برای رنگ سبز، كلم قرمز(2 پیمانه) برای رنگ آبی، قهوه (4 قاشق غذاخوری) برای رنگ شكلاتی ، پوست پیاز(با پیچیدن پوسته پیاز به دور تخم‌مرغ) برای رنگ نارنجی یا ارغوانی، چای (12 عدد چای كیسه‌ای) برای رنگ قهوه‌ای روبه قرمز، استفاده كنید.

روش استفاده

مواد فوق را به‌علاوه یك قاشق غذاخوری سركه همراه با مقدار آب كافی در ظرفی ریخته، به مدت 15 دقیقه آن‌ها را جوشانده سپس تخم‌مرغ‌ها را كه در دمای اتاق قرار داشته، درون مخلوط فوق بریزید و 15 دقیقه دیگر نیزآن ها را بجوشانید.

(در این مرحله مطمئن شوید آب تا 2 سانتی‌متر روی تخم‌مرغ‌ها قرار گرفته باشد)

نکته :

اگر مایل هستید از رنگ تیره‌ تری استفاده كنید تخم مرغ ها را، مدت بیشتری در آب رنگی بجوش.

برای براق كردن سطح تخم‌مرغ‌ها، روی آن‌ها، روغن مایع بمالید.

.