عکس نان هات کراس بان
souzan_shariat
۱۲۱
۱.۸k

نان هات کراس بان

۳۱ شهریور ۹۷
معمولا این نان یکی از آیتمهای کلاس آموزشی نان هست و کمتر رسپی ایرانی اونو جایی میتونید پیدا کنید...
ولی من براتون رسپی مورد علاقمو که از یه سایت خارجی ترجمه کردم و همیشه باهاش نان هات کراس رو میپزم مثل همیشه
رایگان🌹 تقدیم میکنم به نگاه مهربونتون😍❤
.
✔نان هات کراس نانی ست با ریشه مذهبی در مسیحیت که معمولا به عنوان صبحانه روز عید پاک(Easter)پخته میشه ...تاریخچه کامل نان رو میتونید گوگل کنید و بخونید.
✔نان هات کراس یکی از نانهای شیرین با عطری بینظیر هست که یکبار درست کنید عاشقش😉😌 میشید و حتما باید داغ سرو بشه👌
✔کِراس به معنی صلیب هست.

🚫 کپی بدون ذکر منبع ممنوع 🚫
#نان_هات_کراس_بان_سوزان_پز 
4 پیمانه آرد را سه بار الک و کنار بگذارید.
3 قاشق چایخوری خمیر مایه فوری(من مارک رضوی همیشه استفاده میکنم)+یک قاشق چایخوری شکر+1 پیمانه شیر یا آب ولرم را در لیوان بریزید و کمی هم بزنید و حدود 5 تا 7 دقیقه صبر کنید تا خمیر مایه عمل آمده و کف کند.(دمای شیر یا آب تقریبا هم دمای بدن باید باشه)
در کاسه ای 1 عدد تخم مرغ درشت+ 1/4 پیمانه کره نرم به دمای محیط رسیده+ 1/2 پیمانه شکر+ 1/2 قاشق چایخوری نمک +1/2 قاشق چایخوری دارچین (من از وانیل استفاده کردم) را با هم مخلوط کنید(با همزن دستی) سپس خمیر مایه عمل آمده را به مخلوط تخم مرغ افزوده و حدود 2 پیمانه از آرد را اضافه و با قاشق چوبی مخلوط کنید.باقی مانده آرد را به تدریج بیفزایید و روی سطح کار به صورت مویی(خیلی کم) آرد بپاشید و خمیر را 10 دقیقه ورز دهید و سعی کنید چسبندگی خمیر رو با ورز بگیرید تا جایی که خمیر نرم و لطیف شده و به دست نجسبد.
✔3/4 لیوان کشمش اضافه کنید.
✔ممکنه آرد کمتری مصرف بشه و یا بسته به جنس آرد کمی بیشتر از دستور...ولی مواظب باشید آرد رو کم کم بریزید و آرد زیاد به خورد خمیر ندید وگرنه نان سفت میشه.خمیر را در کاسه چرب شده با روغن مایع قرار دهید و یک + روی اون با کارد ایجاد کنید و با سلفون روی اونو بپوشانید و در محیط گرم قرار بدید برای حدود 1 تا 2 ساعت تا عمل بیاد و حجمش دو برابر بشه.
بعد از ور آمدن خمیر با مشت پف اونو بگیرید و به 12 چانه مساوی تقسیم کنید .
✔کف ظرف رو چرب و کاغذ روغنی بندازید.
✔قالب من تفلون بود و فقط چرب کردم.
چانه ها را با فاصله در ظرف بچینید و روی ظرف را با پارچه نمدار بپوشانید و 30 دقیقه دیگر در جای گرم استراحت دهید تا چانه ها پف کنند.
برای + روی خمیر در کاسه ای جداگانه حدود کمی بیشتر از 1/4 پیمانه آرد را با 6 قاشق غذاخوری (یا بیشتر ) آب و 1/2 قاشق غذاخوری شکر مخلوط کنید تا به غلظت ماست در بیاید.
✔غلظت این مایه در حدی باشه که اگه روی نان + ایجاد کردید از روی نان نریزید.
✔اگه شل بود کمی آرد بیشتر و اگه سفت بود کمی آب بیشتری اضافه کنید تا به غلظت مناسب برسه.این مواد رو در کیسه زیپ لاک یا قیف بریزید و روی نانها یک + ایجاد کنید.
✔ممکنه این مواد خمیری زیاد بیاد ...اگه بار اول هست که نان رو میپزید و قلق فرتون دستتون نیست مواد رو خیلی ضخیم نریزید چون اگه روی نون خشک بشه این مواد حالت لاستیکی به خودش میگیره.
از نیم ساعت قبل فر را با دمای 180 درجه روشن کنید و یک کاسه آب کف فر قرار بدید.
ظرف نان را در فر قرار دهید برای25 دقیقه تا نانها طلایی شوند بعد از فر دربیارید و بلافاصله با عسل که روی بخار کتری گرمش کردید و کمی روان شده یا مارمالاد گرم شده روی بخار کتری یا شربت بار روی نانها را با قلمو کاور کنید و بلافاصله داغ داغ سرو کنیدکنید.
✔میتونید به جای کشمش از چیپس شکلات استفاده کنید.
...
نظرات