عکس کلوچه فومن
⚘ بهار ⚘
۱۹
۳۲۸

کلوچه فومن

۱۳ آذر ۹۸
سلام به دوستای عزیزم چقد دلم براتون تنگ شده بود امروز بعد از مدتهاگفتم به یه بهونه کنارتون باشم براهمین کلوچه فومن پختم اونم از نوع خوشمزه اش چون خیلی دوستون دارم دستور این یکی یدونه روهم براتون میزارم تا انشالله بپزین وکنارعزیزانتون لذتشوببرین .خیلی دوستون دارم مواظب خودتون باشین .
#کلوچه فومن#بهارپز #خوشمزه

مواد لازم
مواد خمیر :
آرد سفیددوبار الک شده ۷۰۰ گرم
کره ۵۰ گرم
روغن صاف قنادی ۹۰گرم
خمیر مایه ۲ قاشق غذا خوری
تخم مرغ ۲عدد
شکر ۶ قاشق غذا خوری
شیر ولرم یک لیوان
نمک نصف قاشق چای خوری
مواد میانی کلوچه 👇
پودر گردو ۶۰ گرم
دارچین یک قاشق غذاخوری
جوزهندی رنده شده نصف قاشق چایخوری
پودرهل ۲ق چایخوری
وانیل‏ ۱/۲ قاشق چای خوری
آرد گندم ۲لیوان
روغن جامد ۸۰ گرم
روغن مایع ۴۰گرم
کره ۲۰ گرم
شکر دانه درشت ۲ تا ۲ونیم لیوان
مواد رومال:
تخم مرغ کامل ۱ عدد
زعفران به مقدار لازم
شهد یا عسل رقیق یک ق چایخوری
تخم خرفه .خاکشیر.کنجد برای تزیین

طرز تهیه
ابتدا شیر ولرم ودو قاشق غذاخوری شکر و پودر خمیرمایه را مخلوط کنید و هم بزنید سپس درپوش می‌ذاریم و ده دقیقه می‌ذاریم تا عمل بیاد.
تو یه کاسه بزرگ کره وروغن جامد وباقیمانده شکر و تخم مرغ را با همزن بزنید سپس مخلوط شیر را هم اضافه کنید و هم بزنید
آرد و نمک را با هم مخلوط کنید و کم کم به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا جایی آرد اضافه کنید که خمیر بدست نچسبد ممکن است آرد اضافه بیاد سپس یک ساعت به خمیر اجازه دهید تا حجمش دوبرابر بشه.
برای مواد میانی ابتدا آرد گندم را تفت دهید تا بوی خامیش بره و روغن ها و شکر را به آرد داغ اضافه کنید و هم بزنید سپس وانیل و پودر گردو و دارچین و جوزهندی وهل را هم اضافه کنید و مخلوط کنید.
پس از استراحت پف خمیررابا یک ورز یک دقیقه ای میگیریم و با کاتریا چاقو خمیروبه چانه های تقریبا ۸۰ گرمی تقسیم می کنیم رو سطح آردپاشی شده میزاریم و ۱۰دقیقه دیگه بهشون استراحت میدیم بعدهرکدوم وباوردنه کمی پهن میکنیم و از مواد میانی یک قاشق غذاخوری پر داخل چانه ها قرار داده و خمیر را به صورت گردجمع کرده و روی سینی فر که با کمی روغن جامد یاکره چرب کردیم ‌قرار داده دراخر که همشون و آماده کردیم وبا فاصله چیدیم با مهر مخصوص که داخل آرد زدیم و تکوندیم مهرمی‌زنیم .
برای رومال تخم مرغ و زعفران وشهد را مخلوط کرده و روی کلوچه ها بمالید سپس با خاکشیر(چون اصلش باخاکشیره) یا تخم خرفه یا کنجد تزیین کنید و باچاقو چندجاشو سوراخ میکنیم تا توفرپف نکنند و در فر گرم شده با دمای ۲۰۰ درجه سانتیگراد بمدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرار دهید و بعد گریل را روشن کنید تا روی کلوچه ها برشته شود وحتما یک کاسه آب توفرفراموش نشه باعث نرمترشدن کلوچه ها میشن نوش جونتون😙
من همیشه این کلوچه روبا مقداروتعداد بیشترمیپزم بعدخنک شدن بلافاصله بسته بندی وتوفریزر نگه میدارم هرموقع خاستم استفاده کنم حدود ۱۰دقیقه تو فر میزارم انگارکه تازه پختمش زیرش برشته و روش نرم وخوشمزه میشه😋 از من به شمانصیحت شماهم همینکاروانجام بدین قربونتون🤗


...
نظرات