عکس خورش خلال بادام
Parastoo Izadi
۸۵
۱k

خورش خلال بادام

۱۶ آذر ۹۹
#خورشت_خلال_بادام (کرمانشاهی)

مواد لازم
گوشت ۱.۵ کیلو
روغن کرمانشاهی ۲ قاشق سوپ خوری
زرشک سیاه ۱/۳ پیمانه
نمک و زردچوبه به مقدار لازم
زعفران آبکرده نصف استکان
خلال بادام ۵۰۰ گرم
چوب دارچین یک عدد
هل مقداری
گلاب 3 قاشق غذاخوری
لیمو عمانی ۶ عدد
رب گوجه ‌فرنگی ۴ قاشق سوپ خوری
پیاز ۲ عدد

طرز تهیه
گوشت را به قطعات 2 تا 2/5 سانتیمتری خرد کنید.
پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و روغن مایع را در قابلمه مناسبی بریزید؛ پیاز را به مدت 7 تا 8 دقیقه تفت دهید تا طلایی رنگ شود، سپس مقداری زردچوبه به پیاز اضافه کنید.
گوشت را با 1.5 تا 2 لیتر آب روی حرارت بذارید وقتی جوشید کف روی آن را بگیرید تا خورشت سیاه نشود ، و بعد پیاز داغ را به آب و گوشت اضافه کنید ،(می تونید گوشت هارو جدا کنید یکم با پیاز داغ تفت بدید و بعد اون آب گوشت رو اضافه کنید) سپس چوب دارچین را اضافه کنید و اجازه دهید که 1/5 ساعت بپزد تا گوشت نیم پز شود.
خلال بادام را نیز با مقدار کمی زردچوبه و آب بجوشونید تا یکم رنگش تغییر کنه و بعد اون رو بشویید و با لیمو عمانی و نمک به گوشت اضافه کنید. (لیمو عمانی را از قبل سوراخ و به مدت نیم ساعت در آب خیس کنید،این کار باعث میشه اگه لیموها تلخ باشن تلخی شون گرفته بشه) ، یک ساعت و نیم بعد رب را با روغن تفت دهید و به خورشت اضافه کنید ،نیم ساعت دیگر صبر کنید تا خورشت جا بیفتد یا اصطلاحا به روغن بیفتد.زعفران آب کرده ،گلاب و هل را درون خورشت بریزید و در این هنگام زرشک سیاه را پاک کنید و با آب سرد بشویید سپس آن را در آبکش بریزید و اجازه دهید آب اضافی آن خارج شود.
روغن کرمانشاهی را داغ کنید، از روی حرارت بردارید و زرشک سیاه را به آن اضافه کنید و در خورشت بریزید. (من‌موقع سرو روی خورشت می ریزم).
زمانی که زرشک سیاه را به خورشت اضافه کردید، نباید خورشت بجوشد چون در این صورت رنگش سیاه خواهد شد.
می تونید خلال بادام رو نیز همون اول با گوشت داخل خورشت بریزید.
...
نظرات