عکس برشتوک بختیاری
Chef Zahra
۱۳۶
۵۶۵

برشتوک بختیاری

۲۸ تیر ۰۰
سلام عزیزان روزتون پر مهر 🤗

برشتوک بختیاری خیلی ساده و خیلی شبیه به گداخته اصفهان هست.

برای صبحانه عروس همراه با نون محلی کاکولی تهیه میشه که وقتی صبحانه رو میبرن یه عده از خانوما هم میرن تا کنار عروس صبحانه بخورن یعنی کاکولی و برشتوک 😊 و این جزو رسومات هست. کنارش معمولا مرغ شکم پر و کتلت یا همون شامی قرار میدن واسه ناهار عروس 😊

برشتوک ما معمولا با روغن حیوانی که ما در زبان خودمون بهش میگیم روغن پاک تهیه میشه و داخلش حتما رازیانه میریزیم و به دلخواه انواع مغزیجات رو میشه بصورت پودری یا نیم کوب بهش اضافه کرد دستور رو براتون میذارم امیدوارم دوس داشته باشین. من برای خودم گاهی هوسونه میپزم به این صورت:

#دستور #برشتوک_بختیاری

روغن(محلی)   ۸ قاشق غذاخوری
آرد کامل          ۶ قاشق غذاخوری پر
زردچوبه          نصف قاشق چایخوری
رازیانه            یک قاشق چایخوری
شکر               ۳ تا ۵ قاشق غذاخوری (بر اساس ذائقه تون)
انواع مغزیجات  دلخواه

_روغن رو روی حرارت ملایم قرار بدین تا داغ بشه و بعد آرد الک شده رو بهش اضافه کنید و خوب مخلوط کنید و در واقع آرد داخل روغن سرخ میشه تا جایی که عطر و رنگش تغییر کنه و قهوه ای روشن بشه. این ترکیب باید سفتیش مثل ماست باشه. خیلی شل نشه چون بعد به روغن میوفته. با روغن محلی معرکه میشه.

_مهمترین قسمت برشتوک همون سرخ کردن آرد هست که باید طلایی بشه و خام نمونه. زردچوبه  و رازیانه رو اضافه کرده و مخلوط کنید تا زردچوبه هم در روغن سرخ بشه و کمی رنگ بندازه.

_انواع مغزیجات دلخواه رو اضافه کرده و مخلوط کنید.

_در نهایت شکر رو اضافه کنید و کمی مخلوط کرده و شعله رو خاموش کنید. بهتره اگر شکر خیلی درشت هست یکی دو پالس آسیابش کنید

_با کنجد یا مغزیجات تزیین کنید.

_نکته اینکه برشتوک بعد از تهیه خیلی داغه بلافاصله ازش نخورید چون کفته میشید(میسوزید)😂😍 و هنگام خوردن مخلوطش کنید چون روغن میاد روی ظرف.

دوستتون دارم 😘❤

#برشتوک
#گداخته
#مقوی
#صبحانه
...
نظرات