عکس نان شیرمال ساده
خانم آریا
۲۹
۶۱۹

نان شیرمال ساده

۱۴ آبان ۰۰
سلام خوبید؟نون شیرمال ساده با دستور خانمی ،آموزش گریل کردن بدون فر رو هم براتون توضیح میدم.هر جا گریل بدون فر دیدید آموزشش برای منه !
نان شیرمال ساده

مواد لازم برای۵ نفر

آرد سفید شیرینی پزی  ۳ لیوان
شکر   ۱/۲ لیوان
آب گرم  ۶ قاشق غذا خوری
روغن مایع   ۲ قاشق غذا خوری
کره   ۱ قاشق غذا خوری
شیر ولرم  ۱/۲ لیوان
تخم مرغ   ۱ عدد
مایه خمیر   ۱ قاشق غذاخوری سرخالی
نمک    کمی

طرز تهیه
۱- مایه خمیر را با آب گرم و ۱ قاشق شکر مخلوط کرده کنار بگذارید تا عمل بیاید.
۲- آرد و نمک را مخلوط کرده و الک کنید.
۳- در ظرف بزرگی شیر ولرم، شکر، کره ذوب شده، روغن مایع و تخم مرغ را مخلوط کرده و خمیر مایه به عمل آمده را افزوده و هم بزنید.
۴- سپس آرد را کم کم اضافه کرده تا جایی که خمیر نرم و لطیفی که به دست نچسبد به دست بیاید و بعد به مدت ۱۰ دقیقه ورز دهید یا ۱۰۰ مرتبه روی میز کار بکوبید و روی خمیر را پوشانده در جای گرم به مدت یک ساعت و نیم استراحت دهید.
۵- وقتی حجم خمیر دو برابر شدکمی ورز داده به خمیر شکل دهید (من بین خمیر کره و شکر زدم ) و در قالب‌ بچینید. دوباره روی خمیر را بپوشانید و به مدت نیم ساعت استراحت دهید.وقتی حجم خمیر تغییر کرد با زرده تخم مرغ رومال کنید و کنجد بریزید.
۶- فر را از قبل با دمای ۱۸۰ درجه روشن کنید و همزمان با روشن کردن فر یه ظرف آب جوش کف فر قرار دهید بعد از گرم شدن فر خمیر را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در طبقه وسط بپزید و چند دقیقه هم شعله بالا را روشن کنید تا روی نان هم طلایی و خوش رنگ شود. در فر دست‌ساز#فر_دستساز هم به مدت ۲۰ دقیقه بپزید.
گریل کردن هم به این صورت هست که ابتدا قالبی با دیواره بلند انتخاب می کنيد کف قالب را فقط چرب و آردپاشی می کنید.یادتان باشد اصلا از کاغذ روغنی استفاده نکنید.اندازه چونه ها باید طوری باشد که بعد از استراحت دوم و حجم دوباره از قالب بیرون نزند
قالب ۲۰ گرد :چونه های ۱۱۰گرمی
قالب ۲۳ یا ۲۴ گرد: چونه های ۱۳۵
قالب۲۵ میان تهی :چونه های ۱۵۵ گرمی 
وقتی نان ها پختن برای گریل قالب را بصورت وارونه (برعکس) در قابلمه قرار بدهید و دوباره سر قابلمه را بزنید تا با همان حرارت کم ۳ تا ۵ دقیقه روی نان ها گریل شود.هر چه بیشتر زمان بدهید روی نان بیشتر طلایی می شود.
سایر نکات
سعی کنید حتما از آرد سفید شیرینی پزی استفاده کنید تا نان لطف تری داشته باشید.
میزان آرد تقریبی است پس مواظب باشید تا با اضافه کردن آرد زیادی خمیر را سنگین نکنید همین که خمیر جمع شد و به دست نچسبید دیگر آرد اضافه نکنید.
#نان_شیرمال_ساده#نان_شیرمال#گریل_بدون_فر
...
نظرات