عکس #چای_گلاب_کاشان
#گلابگیری_کاشان
hajehsan??
hajehsan
۱۴
۶۳۰

#چای_گلاب_کاشان #گلابگیری_کاشان hajehsan??

۱۳ تیر ۰۱
#چای_گلاب_کاشان
#گلابگیری_کاشان
hajehsan🇦🇫
امروز برای تو یک چای دارم که با هل و گلاب درست میشه🌸☕️
دوست داشتم که پست امروزم بوی  عطر گلاب بده . به چند دلیل اول اینکه گلاب بوی آرامش میده و بعدش هم گلاب خوب مال زادگاه  سهرابه  از طرفی هم فصل گلابگیریه  پس ایندفعه بخاطر سهراب و برای تو چای هل و گلاب درست میکنم
راستی فکر میکنی اگر سهراب در زمان من و تو زندگی میکرد با این  خبر هایی که همش بد و ناراحت کنند هستن؛ اگه این بی مهری ما آدمها رو که نسبت به طبیعت داریم میدید بازم شعرهاش به همین لطافت بود؟
 یا اینکه توی  این هوای آلوده بازم حال گفتن شعر داشت؟ چقدر دنیای امروز ما با دنیای  لطیف سهراب فرق داره
زیر باران باید چیز نوشت ؛ حرف زد؛ نیلوفر کاشت
زندگی تر شدن پی در پی
زندگی آب تنی کردن در حوضچه اکنون است

گلاب گیری کاشان از گذشته‌های دور تاکنون در این شهر و روستاهای اطراف آن برگزار می‌شود و یکی از معروف‌ترین سنت‌های متداول در میان ایرانیان به شمار می‌رود. این آئین سنتی به‌دلیل قرار گرفتن در فصل بهار و همین طور شکوفایی گل محمدی در مزارع کاشان، حال و هوای خاصی دارد.

قدمت کاشت بذر گل محمدی در ایران به حدود ۷۰۰۰ سال می‌رسد و نزدیک به ۱۰۰۰ سال است که گلاب‌گیری به شیوه سنتی در کشور اجرا می‌شود.

روش تهیه گلاب از گل محمدی به شیوه سنتی و با استفاده از فرآیند تقطیر نیز برای نخستین بار توسط ایرانیان انجام شد. دانشمندان برجسته ایرانی مانند حکیم ابوعلی سینا در زمان‌های دور تلاش‌های زیادی برای تهیه اسانس‌های دارویی از انواع گیاهان به کمک تقطیر انجام دادند.

مهمترین کانون‌های پرورش گل محمدی در "برزک" است. "برزک" هرچند نسبت به قمصر و نیاسر کاشان کمتر شناخته شده است، اما اصلی‌ترین و مهمترین کانون تولید گل و گلاب در کاشان مسوب می‌شود
#ایده#دیزاین#عکاسی#هنر#آشپزی#غذا#گلاب#گلابگیری#چای#کاشان#افغانستان#hajehsan
https://www.instagram.com/p/CeGjanoMxLW/?igshid=MDJmNzVkMjY=
...
نظرات