عکس کیک «اثبات ولایت امیرالمؤمنین در قرآن»

کیک «اثبات ولایت امیرالمؤمنین در قرآن»

۲۴ اردیبهشت ۰۲
الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوِلاَيَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ عَلَيْهِمُ السَّلاَمُ
ــــــــــــــــــــــ
إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاهَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاهَ وَ هُمْ راکِعُونَ ( مائده - ۵۵ )
۵۵ - سرپرست و رهبر شما تنها خدا است ، و پیامبر او ، و آنها که ایمان آورده‌اند و نماز را بر پا مى‌دارند و در حال رکوع زکات مى‌پردازند .

3)هرگاه مقصود، دوستي و نصرت باشد، مي‌بايست تنها به «الذين آمنوا» اكتفا شود و نیازی به آوردن اين جمله كه «در حال، زكات مي‌دهند نمي‌باشد؛ زيرا در جامعۀ با ايمان، همۀ افراد، دوست و ياور يكديگر هستند؛ خواه در حالت ركوع، زكات بدهند يا نه.

از اين رو مفاد آيه، همان است كه پيامبر گرامي (صلي‌الله‌عليه‌وآله) در يكي از سخنانش فرموده است كه:

«يا عليّ انت وليّ كل مؤمن مِن بعدي»

«اي علي تو پس از من وليّ هر فرد باايمان هستي»

لفظ «من بعدي»، گواه بر اين است كه مقصود از «وليّ» همان مقام رهبري و حكومت و سرپرستي در امور ديني و دنيوي است، نه محبت و دوستي؛ زيرا دوستي که به زمان درگذشت پيامبر اختصاص نداشت.[13]

ج) مراد از «الذين آمنوا» فقط حضرت اميرالمؤمنين (عليه‌السّْلام) است و منظور از ركوع در «راكعون» ركوع در نماز مي‌باشد، به دليل روايات و احاديث صحيحي كه به برخي از آن‌ها اشاره شد؛ اما اينكه آيه به صورت صيغۀ جمع آمده به خاطر تعظيم و تكريم حضرت است. به كاربردن لفظ جمع در مورد يك فرد به قصد تعظيم و تكريم چه در كلام عرب و چه غير عرب رايج است و نيز ممكن است حكمت آن تشويق مؤمنان به انفاق در راه خدا باشد كه حتّي در حال نماز نيز از آن غفلت نكنند.[14] در قرآن كريم، آيات فراواني داريم كه به صورت جمع آمده، ولي شأن نزول آن دربارۀ يك فرد است. مرحوم علامۀ اميني در كتاب «الغدير» بيست آيه از تفاسير اهل سنت ذكر مي‌كنند، كه آيه به صورت جمع استعمال شده لكن دربارۀ يك نفر مي‌باشد.[15]

د) كلمۀ «زكوة» در آيه به معناي لغوي آن مي‌باشد. يعني معنايي كه اعمّ از زكات واجب و مستحب (صدقه) است. زكات در لغت، مخصوصاً اگر در مقابل نماز قرار گيرد؛ به معناي انفاق مال در راه خدا است. اين گونه استعمالات در قرآن، زياد است. مثلاً در سوره‌هاي مكّي كلمۀ «زكات» به معني زكات مستحب است[16]؛ زيرا وجوب زكات مسلماً بعد از هجرت پيامبر به مدينه بوده است[17].

اين آيه نشان مي‌دهد ولايت و رهبري پيامبر و مؤمنان واجد شرايط در طول ولايت خدا و پرتويي از حاكميت او است و هر گونه حكومت و ولايت بر اهل ايمان به جز ولايت خدا، پيامبر و مؤمنان واجد شرايط، حكومت و ولايتي نامشروع و غيرقانوني است.[18]
🍇
سلام علیکم ورحمت الله وبرکاته 😃
خوبین الحمدلله😍؟
ما که غرق در نعمت ولایت هستیم مگه میشه بد باشیم😇
این آخرین قسمت از توضیحات مختصر آیه اثبات ولایت امیرالمؤمنین در قرآن بود😘دیگه فکر میکنم شنیدین یه عده میگن پیامبر در روز غدیر امیرالمؤمنین رو به عنوان دوست خودش معرفی کرده نه خلیفه😂 نمیدونم چطوری اون روز به اون عظمتی رو اینجوری توجیه میکنن😂😂😂 مگه قبل از اون دوست نبوده؟ مگر نه اینکه همه مومنان باید دوست و یاور هم باشن؟ خدا هدایتشون کنه🤲🏻 اگر در این سه قسمت همراهی مون کردی و کپشن ها رو مطالعه کردی، متوجه شدی با کامنت #لا_امیرالمؤمنین_الا_علی لبیک بگو😍

#لا_امیرالمؤمنین_الا_علی
#فقط_حیدر_امیرالمؤمنین_است
#مبلغ_غدیر_باشیم
#انا_رافضی_و_افتخر
#غدیری_ام_سقیفه_ای_نیستم
#اللهم_عجل_الولیک_الفرج
#یاعلی
...
نظرات