عکس بستنی سنتی زعفرانی
یاسمین
۴۲
۱.۲k

بستنی سنتی زعفرانی

۲۶ اردیبهشت ۰۲
ورق بزنید لطفا

من از اول داخل قالب بستنی ریختم بعد از یک ساعت چوب بستنی گذاشتم و قالب بعد از یک شبانه روز که داخل فریز بود زیر اب داغ قرار دادم و بستنی رو جدا کردم
#بستنی_سنتی

مواد لازم :
شیرپرچرب ۱ لیتر ( حتما پرچرب باشه )
شکر ۳۰۰ گرم
ثعلب ۴ گرم
زعفران غلیظ دم شده ۲ ق غذاخوری
گلاب مرغوب ۴ ق غذاخوری
خامه صبحانه ۱۰۰ گرم
پسته ی خرد شده ۱۰۰ گرم

طرزتهیه :
ابتدا اگر خامه صبحانه تون پرچربه ، آن را با ۲ ق غ شیر سرد هم بزنید تا یکدست شه ، داخل یک سینی کیسه فریزر بزارید و خامه را روی آن بریزید و با قاشق یا کاردک صاف و نازک پخش کنید و بزارید تو فریزر ۱ الی ۲ ساعت بمونه تا یخ بزنه. حالا شکر و ثعلب رو با هم خوب مخلوط کنید ، شیر را داخل قابلمه ریخته رو حرارت بزارید تا از اطراف شروع به ریز جوشیدن کنه ، سپس مخلوط شکر و ثعلب را طی چندین مرحله به شیر اضافه کنید و مدام هم بزنید تا شکر داخل شیر حل شود. بعد زعفران و گلاب را اضافه کنید ، در حالی مدام هم بزنید و بگذارید ۷ الی ۸ دقیقه بجوشه . از رو حرارت بردارید . مخلوط بستنی را داخل یه کاسه ی استیل بریزید ، یه ظرف بزرگتر از ظرفی که بستنی توشه بردارید و پر از یخ کنید و روی یخ مقداری نمک بریزید و ظرف بستنی را بزارید داخلش و آروم حدود نیم ساعت با قاشق یا همزن دستی هم بزنید تا بستنی خنک شه و کمی غلیظ شود . سپس اون رو بزارید داخل فریزر ، بعد نیم ساعت نگاه کنید اگه از اطراف شروع کرد به بسته شدن بیرون بیاورید و با قاشق یا همزن دستی به مرکز بیارید و خوب مخلوط کنید ( دقت کنید یخ نبنده ) و هر نیم ساعت ( این زمان بسته به دمای فریزر شما متفاوته ) یکبار تا ۵ مرتبه اینکار و تکرار کنید. سپس خامه رو از فریزر خارج کرده و به تکه های کوچک برش بزنید و مرحله ی آخر همراه پسته به بستنی اضافه کنید و داخل ظرف اصلی بریزید و روش پسته بریزید و داخل فریزر ۶ الی ۷ ساعت بگذارید و سپس اسکوپ بزنید و نوش جان کنید.

نکات :
برای اسکوپ زدن بهتره هر بار اسکوپ را داخل آبجوش بزنید و بعد بستنی رو باهاش بردارید.
اگر خامه تون پرچرب بود حتما با ۲ ق غ شیر مخلوط کنید تا رقیق بشه چون خامه ی چرب داخل فریزر نمیبنده‌.
شیر حتما پرچرب باشه و گرنه بستنی شکل یخی میگیره و سریع آب میشه.
ثعلب رو حتما با شکر مخلوط کنید بعد به شیر اضافه کنید .اگر اینکارو انجام ندید ثعلب داخل شیر گلوله گلوله میشه و حل نمیشود.
حتما مخلوط شکر و ثعلب رو طی چندین مرحله به شیر اضافه کنید.
میزان ثعلب گفته شده در دستور رو دقیق بریزید چون‌اگه ثعلب زیاد بریزید بستنی مثل پنیر پیتزا حالت کشی پیدا میکنه و اگر کم بریزید حالت یخی میگیره.
میزان شکر رو تغییر ندید وگرنه بستنی نمیبنده.
زمان گفته شده در دستور هر نیم ساعت یبار بستنی رو از فریزر خارج کنید تقریبیه و کاملا بستگی به دما و سرمای فریزر شما دارد ممکنه زودتر از نیم ساعت از اطراف شروع به بستن کنه یا دیرتر ، پس چک کنید که یخ نزند.
دلیل اضافه کردن نمک به یخ ، سرمای بیشتره.

https://t.me/+udqWt_Y1bjgyODlk
...
نظرات