عکس ترشی گوورما

ترشی گوورما

۲ هفته پیش
سلام دوستان 🙋‍♀️🙋‍♀️
دلتون خوش لبتون خندون🥰🥰🥰🥰
امروز یه غذای محلی داریم که مربوط به اردبیل هستش به اسم ترشی گوورما یا قورما که این غذا رقیب سرسخت قیمه س برادر ش حساب میشه😄😄 منتها به جای لپه از لوبیا چشم بلبلی استفاده میشه، در کنار آلو یه خورشت خوشمزه من خودمم دفعه اولم بود درست کردم خوشمزه شده بود.

واژهٔ اردبیل یک واژه ایرانی است که ریشه در اوستایی دارد که از واژه «آرتا» (به‌معنی مقدس که در فارسی میانه تبدیل به «ارد» شده‌است و در کلماتی نظیر اردشیر، اردوان، اردستان، اردکان آمده‌است) و «ویل» به معنی شهر تشکیل شده‌است. وسعت این شهرستان ۳۸۱۰ کیلومتر مربّع است و چهرهٔ عمومی شهرستان اردبیل متأثّر از ارتفاعات کوهستان‌های ساوالان (سبلان)، باغرو (تالش) و بزغوش است که این عوامل طبیعی سبب محصور شدن آن شده‌اند. اردبیل از مناطق با اهمیّت ایران به‌شمار می‌آید و دارای آثار و ابنیّه تاریخی و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیادی است.
این شهر در ۲۱۹ کیلومتری تبریز و ۵۷۸ کیلومتری تهران واقع شده‌است.
مردم اردبیل آذربایجانی‌ هستند و زبان مردم شهر اردبیل ترکی آذربایجانی است، دین اکثر مردم این شهر، اسلام مذهب (شیعه دوازده‌امامی) هستند.

از مهم‌ترین سوغات اردبیل می‌توان آب‌نبات، تخمهٔ آفتابگردان، حلوای سیاه، سرشیر، شیرینی‌های محلی، شکلات روسته، عسل طبیعی سبلان، عصارهٔ گل‌های سبلان و کره را نام برد. حلوای سیاه اردبیل معجونی است که از جوانهٔ گندم و کرهٔ طبیعی تهیه می‌شود و بسیار مقوی و نیروزا می‌باشد.
دیدنی های اردبیل:
اردبیل یکی از شهرهای مهم و باستانی ایران است که در طول تاریخ ماجراهای بسیاری را تجربه کرده است و همین امر موجب شده تا آثار و دیدنی‌های گوناگونی از دوران‌های تاریخی مختلف در این شهر به یادگار باقی بماند.
- مجموعه بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی
- کاروانسرای سنگی صائین
- شهر یری
- تپه نادری
- مجموعه بقعه شیخ امین الدین جبرئیل
- مسجد جامع اردبیل
- دریاچه شورابیل
- رودخانه بالیقلو چای
- جنگل فندق‌لو
- پیست اسکی آلوارس
- پیست اسکی روی چمن جنگل فندق‌لوی نمین
- تفرجگاه بولاغلار
- خانه تاریخی مناف زاده
- جنگل مشه
- دریاچه نئور
- محوطه باستانی قلعه خسرو
- پل هفت چشمه‌ (داش کسن) اردبیل
- آب گرم گاو میش گلی
- موزه مردم شناسی
- دشت مغان
- موزه چینی خانه اردبیل
...
نظرات