عکس نان خرمایی کرمانشاهی
رضوانه
۹۰
۵۳۶

نان خرمایی کرمانشاهی

۷ تیر ۹۵
عزیزای دل سلام.طاعاتتون قبول.ازتمام کدبانوهایی که ازکاران دیدن میکنن ولایک میکنن سپاسگذارم.اگه ازدستورات غذایی که میزارم استفاده کردید وراضی بودید لطفا منودعاکنید که محتاج دعای خیره همتونم مخصوصا تواین #شبهای قدر.الهی حاجت همه ختم به خیر بشه
#نان.خرمایی #رضوانه
این نان خوشمزه بادستور#خمیرجادویی درست میشه که یه خمیرهمه کارست.
مواد لازم:
آرد قنادی ۴ لیوان
خمیر مایه ۱قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۱ عدد
شیرولرم یا آب ولرم ۱ لیوان
روغن یا کره آب شده ۵ قاشق غذاخوری غذاخوری(من ازروغن نیمه جامدلادن طلایی استفاده کردم)
نمک ۱ قاشق چایخوری
شکر ۴قاشق غذاخوری
این موادودستوری که میزارم اگه دقیق ازروش پیش بریدیه خمیرفوق العاده خوش طعم وعطربابافتی اسفنجی خواهیدداشت مطمئن باشید
طرز تهیه
۱-ابتدا شیر ولرم ( شیر گرمی که دست را نسوزاند ) و 1 قاشق غذاخوری شکر را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید سپس ۱قاشق خمیرمایه راروی سطح شیربپاشیدوهم نزنیددرظرف راگذاشته، 5 – 10 دقیقه کناری قرار دهید تا خمیر مایه عمل کند ( کف کند ).
۲- تخم مرغ ، روغن و نمک را داخل کاسه دیگری بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شوند ، خمیر مایه را با چند قاشق آرد مخلوط کنید و به مواد تخم مرغی اضافه کنید ، کمی هم بزنید تا مواد ترکیب شوند
3. سپس آردراباخیال راحت به مواداضافه کنیدالبته حتماالک کنیدولیوان چهارم را آرام آرام الک کنید وهم بزنید شایدتمام آردلازم نباشد.
4. پس از مخلوط کردن مواد را با دست ترکیب کنید تا خمیر جمع شود ،ابتداممکن است کمی بدست بچسبدنگران نباشیدکمی دستتان راچرب کنید ومواد راورزدهیدخیلی زود خمیرمنسجم میشود. روی سطح کار ارد بپاشید و خمیر را روی سطح کار قرار دهید ، خمیر را 10 دقیقه ورز دهید ( مکرر روی سطح کار بکوبید و باز کنید حتما عمل پرت کردن روی سطح کارراانجام دهیدتا خمیروربیاید) ، آنقدر ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید.
۴- داخل کاسه ای گودرا چرب کنید و خمیر را داخل کاسه قرار دهید ، روی خمیر را بپوشانیدبادولایه پارچه. و در جای گرمی درمحیط آشپزخانه 1 ساعت استراحت دهید تا حجم خمیر 2 برابر شود ، پس از آماده شدن پف خمیر را با فشار دست بگیرید.
۵- این خمیر بسیار خوش دست بوده و کار با آن بسیار راحت است ، بافت و ماندگاری خوبی دارد و میتوانید تا چند روز در یخچال و داخل کیسه فریزر بسته بندی و نگهداری کنید.

نکته: برای #پیراشکی ها ونان صبحانه حتما 4قاشق شکر بزنید.امابرای #پیتزاوپیراشکی گوشت 1قاشق شکر کافیه.

مواد داخل #نان:
#خرما به مقدار دلخواه(۱۵عدد)
گردوی خرد شده
پودرهل یا پودرگل محمدی
#دارچین
کمی روغن
خرماها را پوست بکنید و هسته ی آنها را در بیاورید و باکمی روغنبه کمک چنگال خوب له کنید.
سپس گردوهای خرد شده و دارچین وهل را به آن اضافه کنید و درون تابه تفت دهید.
￿حالاازخمیرگلوله هایی درست کرده و مقداری از موادخرما را داخل آن قرار داده ودوباره درکف دست گرد میکنیم و با قیچی چهاربرش کوچک میزنیم تابشکل گل دربیاید.
روی نان ها را با زرده ی تخم مرغ و شیر و زعفران و کمی کنجد به کمک قلمورومال میکنیم.نان های آماده رادرفری که ازقبل ده دقیقه گرم کردیم
به مدت بیست دقیقه بادرجه حرارت 180درجه قرارمیدهیم. نوش جان
...
نظرات