عکس نکاتی برای پخت نان
اگه دوست دارید نانی که درست میکنید بافت عالی و طعم خوبی داشته باشه به نکات زیر توجه کنید.
#نان #نان_شیرمال#نکات_تهیه_نان
...
مواد لازم

نکاتی برای پخت نان

۰
مواد اصلی
آرد
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

نکاتی برای پخت نان

طرز تهیه

نکاتی برای پخت نان

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۰
دقیقه
۱
آرد : آردی را که استفاده میکنید باید از نوع مناسب برای تهیه نان مورد نظر باشد و از هر نوع آرد سبوس دار یا سفید که استفاده میکنید مرغوب باشد. سعی کنید از آردی که برای شیرینی پزی هست استفاده نکنید چون باعث میشود خوب خمیرتان عمل نیاید و سعی کنید آردتان را از نانوایی ها خریداری کنید.
۲
آب یا شیر : برای اینکه خمیرتان بافت مد نظرتان را پیدا کند آب یا شیر را حتما به تدریج اضافه کنید. دمای آبی که برای نان استفاده میکنید خیلی مهم است اگر در دستور پخت نانتان تمام مواد خشک باید در آب یا مایع دیگر حل شود باید دمای شیر یا آب ۴۳ تا ۴۸ درجه سانتیگراد باشد، اما اگر آب باید به مواد خشک اضافه شود باید از دمای بالاتری که ۴۸ تا۵۴ است استفاده کرد میتوانید از دماسنج آشپزی استفاده کنید.
۳
مایه خمیر : یکی از موادی است که جهت عمل آوردن خمیر نان است و همیشه مایه خمیر را تست کنید تا از سالم بودنش مطمین شوید و سعی کنید از مایه خمیر های بسته بندی شده استفاده کنید برای اینکه از تاریخ آن اطمینان حاصل کنید.
۴
چربی ها : کره و روغن باعث میشود که بافت نان نرم تر و طعم بهتری پیدا کند و از کره های کم چربی استفاده نکنید چون با مقدار بیشتر آبی که داخل آن است باعث میشود که نان شما خمیر شود و زیاد پف نکند.
۵
تخم مرغ: باعث میشود که غنی تر و رنگ بهتری پیدا کند و همین طور از تخم مرغ برای رومال کردن نان هم استفاده میشود که سطح نان را طلایی میکند و برای ریختن کنجد حکم چسب روی نان را دارد.
۶
شکر : در مواد اولیه باعث میشود که با تولید دی اکسیدکربن در خمیر به ور آمدن و پف کردن خمیر کمک میکند.
۷
نمک : یکی از مواد الزامی برای طبخ همه ی نان ها است که فعال شدن مایه خمیر را کنترل میکند. به ازای هر نیم کیلو آرد دست کم باید یک قاشق چای خوری نمک اضافه کنید و نمک را اول به آرد افزوده و بعد مایه خمیر را اضافه کنید.
۸
بخار آب : حضور بخار آب باعث میشود که نان بهتر پف کند بهتر است که یک ظرف حاوی آب را در کف فر قرار دهید یا طی پخت نان چند بار مقداری آب درون فر اسپری کنید فقط توجه کنید ۱۵ دقیقه اول اصلا در فر را باز نکنید چون باعث میشود که نان پف نکند.
۹
افزودن موادی مثل سبزیجات معطر، میوه خشک،دانه های روغنی یا رنده پنیر پارمسان به نان طعم بهتری میدهد از این مواد زمان ورز دادن به خمیر اضافه کنید و سعی کنید خیلی هم زیاد اضافه نکنید که تناسب ترکیب نان بهم بخورد.
سایر نکات

نکاتی برای پخت نان

توجه کنید بعضی از نان ها نیاز به ورز دادن بیشتری دارند اما بعضی دیگر با ورز دادن بیش از حد باعث شکننده شدن بافت نان و خشک شدن میشود.
نظرات دستور پخت

نکاتی برای پخت نان