مواد لازم

حلوای سویق

۱۰
مواد اصلی
آرد گندم سبوس دار
۱ پیمانه
سویق گندم یا جو
۱ پیمانه
شکر قهوه ای
۲ پیمانه
آب
۲ پیمانه
روغن زردگاوی محلی
۱/۲ پیمانه
روغن ارده کنجد
۱/۲ پیمانه
هل
۴ عدد
گلاب
۱/۲ پیمانه
زعفران پودر شده
به مقدار لازم
شیره انگور یا سه شیره
۳ قاشق غذا خوری
کلمات کلیدی

حلوای سویق

طرز تهیه

حلوای سویق

درجه سختی
زمان تهیه ۱۵
دقیقه
زمان پخت ۴۵
دقیقه
۱
چند دانه هل را کمی فشار دهید یا سوراخ کنید تا کمی از هم باز شود و همراه شکر سرخ و آب و زعفران روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش بیاید
۲
وقتی شربت اولین قل را زد، گلاب را اضافه میکنیم و کمی بعد شعله را خاموش میکنیم و شربت را کنار می‌گذاریم تا سرد شود.
۳
روغن ارده و کره محلی(زردگاوی) را روی حرارت می‌گذاریم تا داغ شود سپس خاموش میکنیم.
۴
آرد و سویق را دو بار از الک رد کرده و داخل قابلمه میریزیم و روی حرارت متوسط قرار میدهیم.چون آرد سبوسدار تیره است و سویق ها هم در مراحل تولید حرارت دیده اند مانند حلواهای دیگر زمان زیادی برای تفت دادن لازم نداریم. اما باید مدام زیر و رو کنیم تا ته نگیرد و همینکه دو درجه رنگ آن تیره شد شعله را خاموش میکنیم.
۵
روغن داغ را به آرد اضافه کرده و تند تند هم می‌زنیم تا مواد به خورد هم برود و مایه نسبتا سفت و غلیظ حاصل شود. اگر خیلی سفت بود کمی روغن دیگر اضافه کنید
۶
شربت سرد شده را از صافی رد میکنید تا هل آن جدا شود سپس روی مواد میریزیم و تند هم می‌زنیم تا گلوله نشود.(مواظب باشید دستتان نسوزد چون احتمال دارد مواد داغ بپرد و روی دستتان بریزد.)
۷
بعد از هم خوردن همه ی مواد ، قابلمه را در دست بگیرید سعی کنید حلوا را در قابلمه تاب (قِل) دهید تا روغنش در بیاید. پس از سرد شدن حلوا سفت تر میشود اما اگر حس کردید حلوایتان خیلی شل است آن را روی حرارت قرار دهید و هم بزنید تا آب اضافی آن تبخیر شود و به غلظت دلخواه برسید. اما اگر برعکس حس خشکی کردید به آن آب اضافه کنید و کمی روی حرارت بگذارید.
۸
اگر خشکی حلوا از کم روغنی بود به آن روغن اضافه کنید تا حلوا داغ است در ظرف مورد نظر بریزید و تزیین کنید چون اگر سرد بشود حالت نمیگیرد
سایر نکات

حلوای سویق

۱) این طرز تهیه از حلوای کاملا سالم هست و به خاطر شکر سرخ و آرد سبوس‌دار موجود در آن نه تنها برای دیابت ضرر ندارد بلکه مفید است.
بعد از خوردن این حلوا احساس سنگینی نمیکنید و بسیار مقوی و خوشمزه است.
۲)میتوانید به جای سویق کلا از آرد سبوسدار گندم استفاده کنید یا برعکس.
۳)میتوانید در صورت دلخواه از شیره استفاده کنید و اگر شیرینی حلوا بعد از طبخ بنظرتان کن بود شیره اضافه کرده و هم بزنید.
۴)میتوانید عسل را هم جایگزین مقداری از شکر کنید.
۵)سویق پودر تفت داده شده ی آماده ی پرخاصیتی است از حبوبات و غلات مثل گندم و جو یا میوه هایی مثل سیب و به و یا صیفی جات مثل کدو که بنابر نیاز هر فرد براساس خواص آن سویق توسط طب سنتی یا اسلامی تجویز میشود. شما میتوانید سویق را از سایت سویق یا عطاری ها آماده کنید.
عکس و تصاویر ارسالی از حلوای سویق
نظرات دستور پخت

حلوای سویق