مواد لازم

مربای پوست پسته

۶
مواد اصلی
پوست پسته (تازه باشد)
۲۵۰ گرم
شکر
۵۰۰ گرم
آب
۱/۱/۲ پیمانه
آبلیمو
۱ قاشق غذا خوری
خلال پسته
۱/۴ پیمانه
گلاب
۳ قاشق غذا خوری
کلمات کلیدی

مربای پوست پسته

مربا دسر عصرانه صبحانه
طرز تهیه

مربای پوست پسته

درجه سختی
زمان تهیه ۱۲۰
دقیقه
زمان پخت ۳۰
دقیقه
۱
پوستهای اول پسته تازه را به کمک چاقو یک برش میزنیم و با یک فشار کوچک پوست را از پسته جدا میکنیم و پوست پسته ها راخوب میشوریم
۲
پوست پسته های شسته را به مدت ۲ساعت در آب سرد همراه با تکه های یخ میگذاریم بماند تا تلخی اش را پس بدهد.
۳
یک قابلمه آب جوش می آوریم و پوست پسته ها را که در صافی ریختیم به آب جوش اضافه میکنیم تا شوک وارد شود و تلخی پوست پسته از بین برود و به مدت ۵دقیقه میگذاریم بجوشد و بعد در صافی میریزیم.
۴
این کار را ۳بار انجام میدهیم و بعد پوست پسته را میچشیم چنانچه تلخ بود یک بار دیگر هم انجام میدهیم.
۵
برای درست کردن شربت شکر وآب را در قابلمه میریزیم و روی شعله میگذاریم هم میزنیم تا حل شود و بجوشد سپس جوهر لیمو یا آبلیمو و گلاب و زعفران را داخل شیره میریزیم.
۶
سپس پوست پسته ها را داخل شیره میریزیم و در قابلمه را باز میگذاریم تا مربا به آرامی بجوشد و قوام بیاید حدود نیم ساعت سپس خلال پسته را اضافه میکنیم تا کمی بجوشد،هر چقدر خلال بیشتر باشد مربا خوشمزه تر میشود.
۷
برای اینکه بدانیم مربا قوام آمده یک قاشق از مربا را داخل ظرفی کوچک ریخته و داخل فریزر میگذاریم تا خنک شود سپس ظرف را کج میکنیم اگر شل بود و براحتی توی ظرف حرکت کرد باز هم باید بجوشد ولی اگر شیره به آرامی توی ظرف حرکت کند شیره قوام آمده،اگر شیره قوام نیامده باشد مربا کپک میزند یا ترش میشود.
۸
گاز را خاموش میکنیم و درب قابلمه را دمکنی میگذاریم و اجازه میدهیم مربا سرد شود و بعد داخل شیشه میریزیم و در یخچال نگهداری میکنیم.
تصاویر مراحل تهیه

مربای پوست پسته

بیشتر
سایر نکات

مربای پوست پسته

در صورت دلخواه زعفران یک سر قاشق چایخوری و همچنین میتوانید به جای آبلیمو از ۱/۸قاشق چایخوری جوهرلیمو استفاده کنید.پوست این مربا در تابستان یافت میشود و بسیار مقوی و خوشمزس و برای امراضی چون ناراحاتی گوارشی و هضم غذا مفید میباشد.
نظرات دستور پخت

مربای پوست پسته