عکس سوغان پلو اردبیلی(پیازپلو)
سوغان پلو پیاز پلو، یک غذای مخصوص شهر اردبیل است. مردم آذربایجان به پیاز سوغان میگن و به همین دلیل این غذا در شهر اردبیل با نام سوغان پلو شناخته می شود. این غذا یک نوع برنج مخلوط به حساب می آید که با گوشت چرخ کرده و پیاز طبخ می شود. این غذا طعم و عطر فوق العاده ای دارد و یکی از غذاهای محبوب این شهر به حساب می آید.
...
مواد لازم

سوغان پلو اردبیلی(پیازپلو)

۳
مواد اصلی
پیاز کوچک
۱۲ عدد
نمک و آبلیمو
به مقدار لازم
پیاز متوسط
۲ عدد
گوشت
۲۰۰ گرم
آرد نخودچی
۲ قاشق غذا خوری
فلفل و سماق
به مقدار لازم
برنج
۳ پیمانه
زعفران دم کرده
به مقدار لازم
کلمات کلیدی

سوغان پلو اردبیلی(پیازپلو)

طرز تهیه

سوغان پلو اردبیلی(پیازپلو)

درجه سختی
زمان تهیه ۳۰
دقیقه
زمان پخت ۶۰
دقیقه
۱
برای تهیه سوغان پلوی اردبیلی ابتدا پیاز های کوچک را پوست گرفته و شسته و به آن آبلیمو و کمی نمک می زنیم. سپس یک تابه بر می داریم و با روغن سرخ می کنیم تا طلایی و مغز پخت شود. سپس از روغن خارج کرده و کنار می گذاریم.
۲
یک پیاز متوسط را به صورت نگینی خرد کرده و در تابه تفت می دهیم تا به خوبی سرخ شود. یک کاسه بر می داریم. یک پیاز دیگر را رنده می کنیم. گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم. سپس با آرد نخودچی یا آرد سوخاری مخلوط کرده و ورز می دهیم.
۳
سپس به اندازه یک گردو برداشته و قلقلی می کنیم. و در یک تابه با کمی روغن سرخ می کنیم. سپس پیاز های سرخ شده را هم به آن اضافه کرده و از روی حرارت بر می داریم. برنج را از شب قبل با کمی آب و نمک خیس می کنیم. سپس آب آن را بیرون می ریزیم.
۴
در یک قابلمه آب جوش و نمک می ریزیم برتج را داخلش ریخته صبر میکنیم تا نیم پز شود. سپس آبکش می کنیم. یک قابلمه بر داشته و کف آن را چرب می کنیم. تهدیگ موردنظر را کف قابلمه قرار می دهیم.
۵
در این مرحله یک لایه برنج ریخته کمی از پیاز های کوچک و کمی از قلقلی ها را روی آن می ریزیم. سپس لایه بعدی برنج را روی آن می ریزیم. این کار را تا زمانی که مواد و برنج تمام شود ادامه می دهیم.
۶
در این مرحله زعفران دم کرده را روی آن ریخته و روی حرارت کم با دم کنی قرار می دهیم تا برنج دم بکشد. حدود ۴۵ دقیقه تا یک ساعت زمان برای دم کشیدن غذا نیاز است، سپس پیاز پلو را داخل ظرف مورد نظرمان می کشیم و سرو می کنیم.
سایر نکات

سوغان پلو اردبیلی(پیازپلو)

بهترین ته دیگ برای این غذا تهدیگ سیب زمینی کنجدی هس..
نظرات دستور پخت

سوغان پلو اردبیلی(پیازپلو)